رئیس اداره ثبت احوال بافق، ضمن گرامیداشت ۳ دی ماه و هفته ثبت احوال در خصوص تاریخچه این سازمان، عنوان داشت: ثبت احوال بصورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن ۱۹ میلادی است و در ایران همرمان با نوسازی و نیاز به شناسایی اتباع و جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و غیره، ایجاد ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت و در جلسه ۳۰/۰۹/۱۲۹۷ هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید.
محمودکریمیان ادامه داد: سازمان ثبت احوال با صدور اولین شناسنامه بنام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳/۱۰/۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز نمود و در تاریخ ۶/۱/۱۳۰۷ ثبت احوال یزد با ۱۴ حوزه تاسیس و پس از گذشت ۵ ماه و بیست روز، کار توزیع شناسنامه و ثبت وقایع چهارگانه در قصبه بافق توسط نماینده حوزه ۹ یزد آغاز و اولین شناسنامه بنام آقای محمد بافقی زاده صادر گردید و درنهایت در تاریخ ۹/۹/۱۳۴۹ اداره ثبت احوال بافق تاسیس گردید.
وی افزود: سازمان ثبت احوال بعنوان یک دستگاه حاکمیتی و زیر ساختی وظیفه خدمت رسانی به آحاد ایرانیان را بعهده داشته و با در اختیار داشتن اسناد هویتی و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومتی تلقی می شود و با توجه به نیاز جامعه به خدمات الکترونیک به سمت سازمانی الکترونیک در حال حرکت و پویائی است .
وی اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور روز سوم دی ماه را بعنوان روز ملی ثبت احوال اعلام و بر این اساس سوم تا دهم دی ماه بعنوان هفته ثبت احوال نامگذاری گردیده و امسال نود وچهارمین سالگرد تاسیس ثبت احوال می باشد.
رئیس ثبت احوال بافق در خصوص عملکرد این اداره از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا پایان آبان ماه، گفت: صدور سناسنامه مکانیزه بالای ۱۵ سال ۲۵۴۸ جلد، ۶۸۰ فقره ثبت ولادت شامل؛ ۳۴۱ فقره دختر و پسر ۳۳۹ فقره و همچنین ثبت ازدواج ۳۴۴ فقره( شهری ۳۰۶ فقره، روستایی ۳۸ فقره) صورت گرفته است.
کریمیان همچنین افزود: ۸۶ فقره ثبت فوت به ترتیب؛ ۴۲ فقره خانم ، ۴۴ فقره آقا نیز در این مدت صورت گرفت و نیز صدور ۵۳۳ فقره کارت ملی را نیز داشته ایم.
وی در خصوص بیشترین فراوانی نام در ۸ ماه اول سال ۱۳۹۱بیشترین فراوانی نام های پسران را بترتیب ؛ امیر علی، ابوالفضل، امیر عباس ، محمد و بیشترین فراوانی اسامی دختران را بترتیب؛ فاطمه، زینب، زهرا و رقیه اعلام کرد.
رئیس ثبت احوال بافق با اشاره به بررسی های انجام شد در طرح شناسایی افراد بالای ۱۰۰ سال، خاطرنشان کرد: کهنسال ترین بافقی های ثبت شده در ثبت احوال بافق، یک مرد ۱۱۲ ساله و یک زن ۱۰۸ ساله که در صحت و سلامت روزگار می گذرانند.
وی یادآورشد: در سال ۱۳۹۱ اسکن اسناد در دستور کار ثبت احوال بافق قرار گرفته و تا تاریخ ۸/۳/۱۳۹۱ تمامی اسناد ولادت و وفات ین اداره اسکن و جهت اقدامات بعدی به استان ارسال گردیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا