یزدفردا:راهکارهای ارتقای شعراستان دراولین نشست شورای سیاستگذاری شعرحوزه هنری استان یزد بررسی شد.

نخستین نشست شورای سیاستگذاری شعرحوزه هنری استان یزد با حضورسید ناصرامامی میبدی سرپرست حوزه هنری استان، حجت الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی، دکترسید محمود الهام بخش، احمد رضا قدیریان، هادی حکیمیان و عالیه مهرابی یکشنبه سوم دی ماه جاری در محل حوزه هنری برگزار شد.
در این نشست سرپرست حوزه هنری استان یزد با اشاره به نقش مؤثرحوزه هنری درارتقای شعر متعهد و آیینی گفت: شاعران، نویسندگان و علاقه مندان می توانند طرح ، ایده و راه کارهای خود را برای بهبود وارتقای شعر استان به شورای سیاستگذاری شعر استان ارائه کنند. امامی میبدی برتبیین ضرورت های موجود و پیش روی شعر و ادب استان تأکید کرد وافزود: جریان سازی مناسب، استعداد یابی و پرورش شاعران جوان و مستعد ازاهداف این شورا است.  وی از انتخاب حوزه هنری استان یزد به عنوان کمیته طرح وبرنامه و شعر و شعارستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در استان خبرداد و گفت: حوزه هنری ازحضور انجمن های ادبی، شعرا، علاقه مندان شعر و ادب و سلایق مختلف برای ساماندهی وضعیت شعر استان استقبال می کند.

سرپرست حوزه هنری استان یزد ادامه داد: حوزه هنری از ابتدای شکل گیری تاکنون با اتخاذ سیاستی واحد، محل پرورش وکشف استعداد های هنری وادبی بوده و امروز بسیاری از شاعران برجسته کشور حاصل نشست های ادبی حوزه هنری هستند. امامی میبدی از انتشار مجدد نشریه "ترمه" به منظورچاپ آثار شاعران ونویسندگان استان یزد خبر داد و افزود: انتشار مجله " سوره استان یزد" نیز در دستور کار قرار دارد. وی راه اندازی پایگاه اینترنتی شعر، برگزاری نشست های تخصصی شعر به صورت کارگاهی ، جلسات نقد و بررسی آثار شاعران جوان وایجاد پاتوق های شعرخوانی را از عمده برنامه های این شورا بیان کرد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_17751.jpeg


در ادامه استاد اخلاقی با اشاره به این که شورای سیاستگذاری شعرباید با دید وسیع و افق باز حرکت کند اظهار امیدواری کرد با توجه به اشراف آقای امامی میبدی به مسائل فرهنگی و هنری، تحول خوبی درزمینه بهبود وضعیت شعر استان صورت بگیرد. این شاعرآئینی کشور، ساماندهی انجمن های ادبی، شب های شعر و همایش های ادبی را ضروری دانست و برگزاری کارگاه های آموزشی شعر، نشست های نقد و بررسی آثار شاعران، انتشار مجله تخصصی شعر و همچنین راه اندازی کتابخانه تخصصی شعر را از جمله برنامه های این شورا برشمرد.
در این نشست دکتر الهام بخش نیز به لزوم تبیین مرزهای دقیق شعر و شاعری اشاره کرد و گفت: این دو مقوله باید به صورت علمی و دقیق تعریف و مشخص شود. عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: به علت تفاوت سلیقه ها و تغییر مدیریت ها همواره با ضعف ساختاری در نهادهای فرهنگی مواجه هستیم واگرشوراهای شعرخاستگاه علمی وقانونی داشته باشند، برنامه ریزی مناسب و استمرار برگزاری آنها، منجر به رشد، شکوفایی و پیشرفت شعر و ادب استان خواهد شد.  این شاعر پیشکسوت، آموزش مجازی از طریق پایگاه اینترنتی را یکی از راه کارهای مناسب برای توسعه فعالیت های این شورا دانست و تهیه کتاب های صوتی از اشعار شاعران استان را گامی درجهت تعالی شعر و ادب استان دانست.
در ادامه احمدرضا قدیریان شاعر آیینی، توجه به نسل جوان و کشف استعداد های تازه نفس از طریق آموزش و نقد علمی آثاررا ضروری دانست و گفت: چاپ و انتشار اشعار شاعران جوان در مجله ای تخصصی می تواند زمینه رشد و شکوفایی بیش از پیش شعر استان را فراهم کند. 
عالیه مهرابی شاعریزدی هم، تجلیل از پیشکسوتان حوزه شعر و ادب و حمایت از استعداد های جوان را موجب پویایی وبهبود وضعیت شعر استان دانست و گفت: انتشار مجموعه شعر شاعران جوان و حمایت های حوزه هنری از این قشر، افق روشنی را فراروی شعر و ادب استان قرار می دهد. گفتنی است: نشست های شورای سیاستگذاری شعر استان از این پس به صورت ماهانه و منظم در محل حوزه هنری استان یزد برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا