یزدفردا:کتاب ژئودینامیک  ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نخصصی بر اساس سرفصل های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط دکتر محمد آریامنش وهمکاران تالیف و به همت انتشارات امیر کبیر چاپ و منتشر شد.
زمین از بدو پیدایش، تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و با وجود پیشرفت‏های چشمگیر دانش بشر، هنوز ناشناخته‏های متعددی از این سیاره پویا، در پیش روی انسان قرار دارد. اگر چه زمین قدرت نورافشانی همانند ستارگان را ندارد ولی کنش‏های درونی آن توانسته است این سیاره خاموش را در ردیف مخلوقات پر جنب و جوش پرودگار جهان قرار دهد. زمین‏لرزه، آتشفشان، گسلش، زمین‏لغزش و زمین‏نشست از جمله پدیده‏هایی است که آرامش را از این شبه کره‏ی اسرارآمیز سلب نموده و شگفتی‏هایی متعددی از آن را به جای گذاشته است.
 معادن زیرزمینی متعدد، مخازن عظیم نفتی، سفره‏های آب زیرزمینی،کوه‏های سر به فلک کشیده، دشت‏های وسیع، اقیانوس‏های بیکران و جنگل‏های انبوه همه و همه ناشی از پویایی این جزء از عالم هستی است. گاهی این زیستگاه طبیعی، در برابر چرخش روزگار، آنقدر انعطاف از خود نشان داده ولایه‏های زیرزمینی‏ به شدت چین‏خورده‏ای را شکل داده که پیدایش آنها باور نکردنی است که بیش‏تر از واقعیت به نقاشی‏های دست ساخته انسان شبیه‏اند.
این شگفتی‏‏ها نیازمند کنکاشی دقیق می‏باشند و به همین دلیل، پردازش این عجایب طبیعت، بخشی از علوم روز دنیا را به خود اختصاص داده است. ماجرای پویایی زمین و تحولات ناشی از آن یکی از جذاب‏ترین موضوعات علم ژئوفیزیک به نام ژئودینامیک است.

اگرچه امروزه، موضوع ژئودینامیک یکی از مباحث اصلی دروس تخصصی دوره‏های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بسیاری از گرایش‏های علوم زمین در نظر گرفته شده ولی با این وجود هنوز کتاب مستقلی که عناوین مورد نیاز را به طور جامع به زبان پارسی تشریح نماید و ارتباط ریاضی این پدیده‏ها را به خوبی ارائه کند منتشر نشده است.

در نگارش این اثر، سعی شده تا ضمن رعایت سرفصل‏های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مباحث پیچیده ژئودینامیک، به زبان علمی، شیوا و بر اساس جدیدترین مطالب روز دنیا ارائه شوند، امید آنکه مورد توجه و استفاده علاقه‏مندان گرامی قرار گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا