شبكه تابان درکنگره شعر کویر  ابركوه دسته گل به آب داد

احمد رضا قدیریان در گفتگو با (ایسنا)-با اشاره به اینکه کنگره شعر کویر، به اذعان كساني كه با حوزه فرهنگي استان آشنايي دارند، از موفق‌ترين همايش‌هاي ادبي برگزار شده در استان يزد به شمار مي‌رود، اظهار داشت: اين رويداد ادبي، فرصتي مغتنم بود که در ذهن حوزه فرهنگي كشور ثبت شود.

وي افزود: يكي از راه‌هاي ثبت اين رویداد انتشار آثار برگزيده و راه‌ يافته به كنگره است که در این راستا مجموعه اشعار كنگره اول به چاپ رسيده و مجموعه اشعار دومين كنگره نيز مراحل چاپ را طي مي‌كند و يقيناَ آثار كنگره سوم در مجموعه‌‌اي انتشار خواهد يافت از سوي ديگر، خبرهاي مربوط به اين كنگره و كنگره‌هاي قبل در صدا و سيماي كشور و استان انعكاس وسيع و قابل قبولي يافت و خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي مختلف در همين راستا، خبر مربوط به آن را پوششي گسترده دادند.

قديريان در ادامه گفت: راه ديگر براي ثبت لحظه‌هاي ارزشمند اين اتفاق فرهنگي، اقدام صدا و سيماي استان نسبت به تهيه برنامه‌هاي تلويزيوني از لحظه‌هاي شعرخواني كنگره بود، در سال اول برگزاري كنگره، سه برنامه تلويزيوني از شعرخواني‌ها و ديگر برنامه‌هاي كنگره شعر كوير تهيه و از سيماي استاني پخش شد، در سال دوم نيز اين اقدام به صورت گسترده‌تري صورت گرفت و در سه برنامه در سيماي كشور و شش برنامه نيز در سيماي استان انعكاس يافت، انتظار مي‌رفت در كنگره سوم با توجه به حضور شاعران خارجي، سيماي استان حداقل براي تهيه همان تعداد برنامه اقدام كند و بر اساس وظيفه فرهنگي خود، به ثبت اين لحظات كه تكرار آن‌ها غيرممكن است بپردازد، اما با کمال تأسف اين امر به دليل تصميم خودسرانه تيم اعزامي از صدا و سيماي استان و ترك مأموريت خود بدون هماهنگي با مسئولان ابركوه و احتمالا صدا و سيماي استان (كه انتظار مي‌رود در اين مورد توضيح لازم را بيان كنند) امكان‌پذير نشد و يك ميراث فرهنگي زنده، به دلايلي بسيار غيرمسئولانه به دست كساني كه احساس وظيفه فرهنگي بايد كمترين سرمايه آنان باشد، به باد رفت.

وي تصریح کرد: بيان علت بازگشت تيم اعزامي از صدا و سيماي استان بي‌اهميت است و اين اقدام كه امكان حفظ ميراثي فرهنگي را از بين برد، مبهوت كننده است كه اظهار آن را بيهوده و غيرلازم به شمار مي‌رود؛ مگر اين كه مسئولان صدا و سيما خواسته باشند در اين خصوص توضيح دهند و رفتار غيرفرهنگي عوامل خود را توجيه نمايند كه در آن صورت به بيان موضوع پرداخته مي‌شود.

قديريان خاطر نشان ساخت: در هر حال امري اتفاق افتاد كه جبران آن غيرممكن است، فقط مصرانه از مسئولان صدا و سيما خواسته مي‌شود كه پاسخ دهند در صورتي‌ كه گروه اعزامي به كنگره سراسري شعر كوير، با هماهنگي بازگشته‌اند دليل اين تصميم كه بدون تماس با مسئولان شهرستان انجام شده بيان شود! و در صورتي كه اين گروه بدون هماهنگي بازگشته‌اند، اعلام نمايند كه براي برخورد با كساني كه مأموريت خود را به خواسته شخصي ترك مي‌كنند چه قوانيني وجود دارد و آيا قرار هست كه طبق آن قوانين با خاطيان برخورد شود يا نه؟ !

این عضو انجمن شعر و ادب ابرکوه در پایان يادآور شد: اقدام قاطعانه مسئولان صدا و سيماي استان موجب پيشگيري از خسارت‌هاي فرهنگي مي‌شود و در اثر تصميمات نادرست برخي عوامل مسئوليت ‌ناشناس و ناآگاه به ارزش‌هاي فرهنگي خسارت نافرجامي صورت مي‌گيرد .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا