مراسم علم گردانی از روز تاسوعا آغاز می شود زنان و مردان روستا هرکدام بخشی از علم را می بندند سپس علم گردانان در محله مختلف علم را می گردانند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ساما ن کارگر  گفت : گرچه مراسم هايي آييني ماه محرم در اكثر شهرها و نقاط ايران با شكوه خاصي برگزار مي شود، اما بعضي از فرهنگ هاي مذهبي خاص يك منطقه گرديده است كه مراسم علم گرداني روستاي طزرجان يكي از آنهاست.

معاون ميراث فرهنگي افزود: در روز تاسوعا علم بندان با جمع آوري پارچه هاي نذري مردم، محله و علم خانه  را آذين مي بندند. ريش سفيدان با نداي ذكر و صلوات چوب علم ها را يكي يكي سوهان كشيده و براي مراسم محيا مي سازند و با بستن پارچه ها، علم ها به نام مبارزان كربلا به ميانه ي جمع مشتاقان عزيمت داده ميشود.

وي گفت: با حركت دادن علم حضرت حسين(ع) و ابوالفضل عباس (س)همراه با هيات هاي عزاداري مراسم شور حسيني مي گيرد. علم داران در حسينيه روستا جمع شده و همراه با مراسم نخل برداري و دسته جات سينه زني به عزاداري  اما مظلوم خود مي پردازند.

گفتني است: روستای طزرجان در استان یزد بخش تفت و در جنوب شرقی قله شیرکوه قرار دارد و یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان تفت است که علاوه بر داشتن آثار باستانی و تاریخی، از جاذبه‌های خاص اکوتوریستی نیز برخوردار است

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا