ورود کالاهای بی کیفیت خارجی بر صدای چکش مسکرهای یزد ی تأثير گذاشت

بازار مسگری یزد که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری باز می گردد طی سال‌های گذشته نظاره گر چکش های خاموش مسگران بود. بازاری که روزگاری بالغ بر 50 مسگر در آن به ساخت انواع ظروف و وسایل مسین می پرداختند اما کم‌کم با صنعتی شدن شهرها و تغییر سلیقه‌های مصرف و ورود کالاهای خارجی ارزان قیمت در حوزه صنایع دستی باعث شد استادکاران رشته مسگری در یزد دیگر میل و رغبتی به این حرفه و هنر نداشته باشند.

به  گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان : محمد بهشتی نژاد گفت : گرانی مواد اولیه مس و به‌دنبال آن تغییر نگرش مردم از ظروف مسی به ظروف ساخته شده با مواد دیگر، موجب رکود و افت شدید در این هنر شده است. البته در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های حمایتی جهت هنرمندان صنایع دستی از قبیل معافیت مالیاتی صنعتگران، اجرای طرح بیمه مشاغل صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه‌های سراسری، منطقه‌ای جهت فروش و بازاریابی تا حدودی مشکلات این هنر صنعت مرتفع شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:  ولی با این وجود لازمه حمایت از این هنر صنعت همکاری متقابل مردم (مصرف‌کنندگان) می‌باشد که خوشبختانه با آشنایی مردم با مضرات استفاده از بعضی ظروف مجدداً به سمت فرهنگ نیاکان خود که استفاده از ظروف مسی و ... می‌باشد روی آورده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا