یزدفردا:شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بهاباد تشكیل جلسه داد

فرماندار بهاباد: پیشگیری از بلای خانمانسوز اعتیاد تنها با اقدامات فرهنگی مستمر و آموزش و آگاه سازی خانواده ها میسر خواهد شد.

به گزارش یزدفردا :؛ شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان به ریاست فرماندار و با حضور سایر اعضا در محل فرمانداری تشكیل جلسه داد.

فرماندار بهاباد گفت: پیشگیری از بلای خانمانسوز اعتیاد تنها با اقدامات فرهنگی مستمر و آموزش و آگاه سازی خانواده ها میسر خواهد شد.

"محمدرضا هدائی" با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع مواد مخدر بین نوجوانان و جوانان رو به افزایش است افزود: این زنگ خطری است برای خانواده ها و آنها باید نظارت بیشتری بر نوع فعالیت و رفتار فرزندانشان داشته باشند.

وی ضمن برشمردن برخی از راهكارهای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر خاطرنشان كرد: باید با ایجاد فضای نشاط و شادابی و برگزاری مراسم متنوع و غنی سازی اوقات فراغت در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در این شهرستان اقدام کنیم.

هدائی ادامه داد: شناسایی و برخور قاطعانه با توزیع کنندگان اصلی و خرده فروشان، اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده و تشکیل کارگروههای مواد مخدر از دیگر راهکارهای مهم در مبارزه با این پدیده شوم است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان خطاب به متولیان فرهنگی اظهار داشت: مسئولین نهادهای فرهنگی شهرستان با جدیت، آگاه سازی و اطلاع رسانی را در مدارس، دانشگاه‌ و خانواده‌ها پیگیری نموده و در این زمینه کوتاهی نکنند.

در ادامه جلسه اعضای این شورا به بیان نظرات خود در رابطه با پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر پرداختند.

رئیس اداره آموزش و پرورش با بیان اینكه متأسفانه قبح اعتیاد به مواد مخدر در برخی از خانواده ریخته شده است گفت: معضل اعتیاد والدین دانش آموزان در برخی از مناطق زیاد می باشد و می بایست به آموزش و اقدامات پیشگیرانه در انجمن اولیاء و مربیان این مدارس توجه بیشتری شود.

عبداله ئیان همچنین تصریح كرد: باید توزیع سیگار در سطح شهر محدود شده و اماکن مشخصی برای فروش دخانیات تعیین شود.

در ادامه فرمانده انتظامی شهرستان به برخی اقدامات این نهاد اشاره كرد و گفت: دو جلسه خانوادگی و دو نمایشگاه عكس توسط نیروی انتظامی جهت آشنایی خانواده ها با معضلات مواد مخدر و نحوه پیشگیری از آن برگزار شده است.

ابوالقاسمی معاون شهردار بهاباد در این جلسه خواستار پیگیری و تلاش بیشتر نیروی انتظامی، جهت اجرایی شدن دستورالعمل ممنوعیت استفاده از قلیان در پارک ها شد.

مشاور جوان فرماندار در ادامه جلسه، اعتیاد را یكی از عوامل اصلی طلاق در شهرستان عنوان كرد و اظهار داشت: جهت مبارزه و پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شود و با توجه به اینكه عامل اصلی اعتیاد در شهرستان بهاباد نبود فرصت شغلی کافی و مناسب می باشد، تنها راه پیشگیری قاطعانه از مصرف مواد مخدر ایجاد اشتغال پایدار است.

زینلی همچنین برگزاری کلاس های آموزشی جهت آشنایی خانواده ها با معضلات مواد مخدر و نحوه برخورد مناسب با عضو خانواده که معتاد شده است را مؤثر و مهم دانست.

شرف الدینی كارشناس اداره ورزش و جوانان شهرستان یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر را ورزش دانست و عنوان كرد: با توجه به پتانسیل بالای شهرستان جهت ورزش کوهنوردی، توسعه و احیاء این ورزش در بهاباد مورد تأکید است.

جعفری كارشناس مرکز بهداشت نیز از اخذ مجوز مرکز ترک اعتیاد توسط دکتر رضوی خبر داد و گفت: باتوجه به اخذ مجوز مرکز ترک اعتیاد توسط دکتر سید عبدالحمید رضوی، در سطح شهرستان تنها در مطب ایشان شربت متادون در اختیار معتادان قرار می گیرد.

اسماعیل زاده سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی نمایشگاه عکس با موضوع مواد مخدر در شهر و دهستانها را از جمله اقدامات این اداره برشمرد و از  برنامه ریزی جهت نمایش تئاتر با موضوع مواد مخدر در سطح شهرستان خبر داد.

موحدی نسب كارشناس اداره بهزیستی با اشاره به خدمات بهزیستی به معتادینی كه استعمال مواد مخدر را ترك نموده اند، افزود: به معتادانی که مواد مخدر را ترک کرده اند در صورتیکه مدرک حرفه آموزی داشته باشند مبلغ 40 میلیون ریال وام قرض الحسنه داده می شود و در مورد مسکن آنها نیز بهزیستی تا سقف 30 میلیون ریال کمک می نماید.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان طی سخنانی اظهار داشت: متأسفانه فروشنده های مواد مخدر از شهرستان های اطراف به بهاباد مهاجرت نموده و در اینجا اقدام به فروش مواد مخدر می نمایند و باید با خرده فروشان مواد مخدر برخورد جدی و قاطعانه صورت گیرد.

باقری همچنین از برگزاری دو دوره کلاس آموزشی برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد خبر داد.

حجت الاسلام نیکخو رئیس اداره تبلیغات اسلامی بر لزوم همكاری و هماهنگی كلیه نهادها و اقشار مختلف مردم در مقابله با معضل اعتیاد تأكید كرد و در ادامه گفت: اداره تبلیغات اسلامی بهاباد بزودی ستاد شئون فرهنگی شهرستان را فعال می نماید و در جلسات هیئات مذهبی و در منابر موضوع اعتیاد و خطرات آن را گوشزد خواهیم كرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آگاه سازی مردم به خطرات و عوارض اعتیاد به مواد مخدر را خواستار شد و افزود: باید بررسی شود علت اصلی روی آوردن به مواد مخدر چیست و به نظر من مهمترین علت آن در شهرستان بحث عدم اشتغال است.

غنی زاده بر برگزاری یادواره شهدا و کلاس های طرح صالحین در مناطق مستعد به آلودگی مواد مخدر تأكید كرد.

در ادامه جلسه رئیس شورای اسلامی شهر با طرح سؤالی سخنانش را اینگونه آغاز كرد: سؤال اساسی این است که چند نفر از افرادی که دستگیر شده اند پس از بازگشت از زندان اصلاح شده اند؟ به نظر من افرادی که زندان رفته اند پس از بازگشت از زندان با انواع مواد مخدر دیگر نیز آشنا شده اند.

میرابوالقاسمی در ادامه گفت: بروید بررسی کنید چه تعداد از جوانان و نوجوانان مسجدی، هیئتی و بسیجی به سمت مواد مخدر کشیده شده اند. من به شما می گویم که در بهاباد یک نفر از بچه مذهبی ها به سمت مواد مخدر کشیده نشده است. پس بیایید با حمایت از جلسات قرآن، هیئات مذهبی، مساجد و برنامه های فرهنگی و کار بیشتر جهت جذب افراد به سمت این مراکز فرهنگی، معضل اعتیاد را به صورت ریشه ای حل کنیم.

وی افزود: نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد به جای صرف هزینه های هنگفت جهت پیشگیری و ترک اعتیاد جامعه تحت پوشش خود، با بسته های تشویقی یک نفر از نوجوانان و جوانان خوش سابقه و مذهبی را ترغیب کند تا با رفاقت و هم نشینی با افراد در معرض خطر اعتیاد، آنها را از دچار شدن به این معضل دور کند و به سمت مسجد و هیئت بکشاند.

رئیس اداره اطلاعات شهرستان نیز پیشگیری را بهترین كاری دانست که باید آن را دنبال کرد و با توزیع سؤالاتی با موضوع علل و عوامل اعتیاد به مواد مخدر در بین اعضای شورا اظهار داشت: هر اداره ای می تواند با بررسی و جواب به سؤالات مربوط به خود، ذهنیتی از چگونگی مقابله به این پدیده شوم بدست آورد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا