عبدالحسینی خبر داد:
افزایش دکه های مطبوعاتی در یزد
در حالیکه بعضی از دکه های مطبوعاتی یزد که در بهترین نقاط شهر قرار دارند، همه چیز می فروشند جز مطبوعات، و فروش نشریات و جراید بدلیل کمبود کاغذ و بی کیفیتی مطالب و آگهی نامه شدن بعضی از هفته نامه ها و روزنامه ها، افت زیادی داشته است و در شرایط اقتصادی امروز جامعه، دیگر کسی کتاب و روزنامه و مجله نمی خواند، مدیر کل ارشاد یزد، با توجه به رهنمودهای کاسبکارانه بعضی از ارباب جراید یزد، مشکل روزنامه نخواندن مردم یزد را در نبود دکه های مطبوعاتی دانسته و فراموش کرده که قدیمی ترین کیوسک های مطبوعاتی یزد در میدان شهید بهشتی به محل فروش کارت تلفن همراه و دیگری در روبروی تالار شرف الدین علی به تعمیر کفش و دیگری در روبروی پاساژ ابتدای خیابان امام به پوشاک فروشی و دیگری در دایره میدان شهید بهشتی به نوار فروشی تبدیل گشته و دکه مطبوعاتی پارک باغملی نیز که از میدان میرچقماق به آنجا منتقل گشته بیشتر از مجله و روزنامه، سیگار و پفک دارد و می فروشد.
قبل از ایجاد و ازدیاد کیوسک های مطبوعاتی در یزد که می تواند معضلات شهری را بیشتر کند، می باید نشریات محلی آسیب شناسی شوند تا دلیل کاهش تیراژ و فروش مشخص گردد. اکثر نشریات محلی یزد را کسی در یزد نمی خرد و بسیاری از محل های فروش نشریات در یزد، در طول هفته بیش از چند نسخه از نشریات محلی را نمی فروشند چرا که بدلیل شیوه توزیعی که میراث گذشته است، یزدی ها عادت به خریدن نشریات محلی نداشته و ندارند! بیش از نود درصد نشریات محلی یزد همیشه توزیع رایگان داشته اند، و اگر کسی مفتکی هم آن را بخواند باید خدا را شکر کرد.
ایجاد کیوسک های جدید مطبوعاتی در یزد، فروش سیگار و تنقلات را بیشتر خواهد کرد و راه پیشبرد و پیشرفت مطبوعات در ایران اینست که دولتی ها دست از سر مطبوعات بردارند، و اما آیا این ممکن است!؟
تبصره اول: تیراژ واقعی نشریات محلی یزد چند نسخه است!؟ چند نسخه چاپ، چند نسخه توزیع و چند نسخه فروش می رود!؟
تبصره دوم: در روزهای انقلاب که جمعیت یزد یک سوم جمعیت امروز بود، صبح ها برای خرید روزنامه کیهان عصر، روبروی کیوسک عباس فلاح در ابتدای خیابان دهم فروردین صف چند صد متری تشکیل می شد، کجا رفتند آن روزنامه خوانان و آن روزنامه فروشان و آن روزنامه نگاران!؟
تبصره سوم:
عبدالحسینی خبر داد:
افزایش دکه های مطبوعاتی در یزد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به نقش دکه های مطبوعاتی در فروش و ترغیب عامه مردم به فرهنگ روزنامه خوانی از توافق این اداره با شهرداری یزد در خصوص افزایش دکه های مطبوعاتی در سطح شهر خبر داد.
به گزارش مهر، بهرام عبدالحسینی ظهر شنبه در دیدار با جمعی از مدیران مسئول روزنامه های محلی و کثیرالانتشار استان یزد اظهار داشت: مقرر شده اداره ارشاد با همکاری اصحاب رسانه جایگاه هایی که مناسب برای دکه مطبوعاتی باشد را به شهرداری معرفی کند.
وی افزود: با افزایش دکه های مطبوعاتی نه تنها به ارتقاء فرهنگ استان یزد کمک می شود بلکه در رونق گرفتن نشریات مساعدت خاصی صورت می گیرد.
یزد تنها استانی است که دکه های مطبوعاتی آن انگشت شمارند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: تنها استانی هستیم که تعداد دکه های مطبوعاتی آن در سطح پایینی قرار دارد.
عبدالحسینی با اشاره به اینکه در صورتی نشریات در سبد خانواده جای می گیرند که از لحاظ حرفه ای حرفی برای گفتن داشته باشند، اظهار داشت: تولید محتوای اختصاصی و کمک گرفتن از نیروی متخصص در حال حاضر برای نشریات ضرورت است.
وی با بیان اینکه فضای مطبوعات استان یزد یک روند رو به رشد است، تصریح کرد: حرفه خبرنگاری همواره یکی از پرمشغله ترین حرفه ها در جامعه محسوب می شود.
نبود خانه مطبوعات مشکل اصلی رسانه های استان یزد است
عبدالحسینی یکی از مهمترین مشکلات مطبوعات و رسانه های این استان را نداشتن خانه مطبوعات اعلام کرد.
وی تاکید کرد: اگر خانه مطبوعات استان یزد فعال شود این نهاد صنفی می تواند بخش بزرگی از مشکلات مطبوعات را حل نماید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه مجوز برای فعالیت نشریات جدید در استان یزد اظهار داشت: در مجوزهای اخیر که برای نشریات صادر شد، نشریات تخصصی نیز مجوز گرفتند که این روند رو به رشد نشریات استان یزد را تسریع خواهد بخشید.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 23,دسامبر,2024