رئیس بیمارستان شهید صدوقی گفت: سالمندی دوره یاس و ناتوانی نیست بلکه سالمندی دوره پختگی، زایندگی و انتقال تجربیات سالیان مفید زندگی است.

منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان یزدفردا/ رئیس بیمارستان شهید صدوقی ضمن تبریک روز جهانی سالمند خطاب به سالمندان با تاکید بر نقش سالمندان افزود: سالمندان در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و در متون کهن و اشعار شعرای پارسی گوی به نقش رهبری و پختگی ایشان اشاره شده است، در اسلام نیز مقام و منزلت ویژه ای دارند و اسلام آن ها را ارج نهاده و برای آنان حرمت قائل است.

دکتر محمدرضا میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا اظهار داشت: اسلام به حقوق سالمندان به صورت مکرر سفارش کرده و احادیث فراوانی نیز در این زمینه می باشد. پیامبر اکرم (ص) نیز سالمندان را موجب برکت و خیر ماندگار می داند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر لزوم حفظ سلامت سالمندان اشاره کرد و گفت: هر سالمند و اطرافیان او باید به شرایط جسمی و ذهنی سالمندان آگاه بوده و زمینه های لازم را جهت حفظ سلامتی و رفع خطرهای احتمالی جسمی و روانی را فراهم آورند.

وی توصیه کرد: سالمندان  قصه گویی برای فرزندان و نوه ها را فراموش نکنند زیرا با این عمل نه تنها ورزش فکری انجام داده بلکه به انتقال تجربیات  با ارزش خود و یادگیری کودکان نیز کمک می کنند.

دکتر میرجلیلی بر افزایش تحرک و فعالیت های اجتماعی سالمندان، آگاهی نسبت به علائم افسردگی در این دوران  تاکید و افزود: سالمندان به اندازه کافی استراحت کرده و تغذیه مناسب داشته همچنین مطالعه و ورزش فکری را فراموش نکنند.

دکتر میر جلیلی در پایان از سالمندان و اطرافیانشان خواست که به صورت ماهانه به پزشک خود و خانواده مراجعه و فشار، قند و چربی خویش را کنترل کرده و توصیه های پزشکی را جدی بگیرند تا سالمندی رضایت بخش و با نشاطی داشته باشند./

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا