یزدفردا:اجراي طرح اسلامی شدن دانشگاه ها و تکریم جنسیتی، نشان دهنده‌ي آزادانديشي مجموعه‌ي دانشگاهيان و تمامي افرادي است كه به نحوي با اين طرح مرتبط هستند.
به گزارش روابط عمومی مدیرفرهنگی دانشگاه پیام نور استان یزد با اشاره به ضرورت اسلامي شدن دانشگاه که با عنایت به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در اولویت مهم و اصلی کار فرهنگی دانشگاه قرار دارد، اين مهم را شامل اسلامي شدن دو حوزه علمی-محتوایي و جدایی عملیاتی عنوان كرد و افزود: يكي از راهكارها در حوزه عملیاتی تكريم جنسيتي است.
"علی اکبر کریمی" با اشاره به اسلامي كردن دانشگاه ها گفت: مهم ترين بخش اسلامي كردن دانشگاه ، اسلامي كردن متون و ابزارها که در حوزه علمی محتوایی مدنظر قرار گرفته است می باشد.
وي با اشاره به اختلاط در دانشگاه بيان داشت: در اسلام روابط زن و مرد در چارچوبها و حریم های خاص تعريف شده است و با توجه به اينكه اين روابط در سن جواني حساس تر مي شود ،‌ اهمیت بيشتر بايد وجود داشته باشد.
"کریمی" افزود: سياست ما در دانشگاه در نخستین گام تكريم جنسيتي است و نه صرف تفكيك جنسيتي كه به معناي عدم اختلاط غير ضرور مي باشد.
وي بيان داشت: وظيفه ماست كه از اختلاط هاي بي جهت پرهيز كنيم و اختلاط هاي غيرضرور نداشته باشيم يعني تا جايي كه مشكل علمي و آموزشي پيش نيايد ،‌دختر در محيط دخترانه خود و پسر در محيط پسرانه خود به تحصيل و فعاليت بپردازند که این امر بحمدالله از مطالبات و خواسته های خود دانشجویان می باشد که سعی در برآورده کردن آن داریم.
مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور استان یزد با اشاره به درخواست خانواده هاي دانشجويان در خصوص سلامت محيط دانشگاه ،‌گفت: جلوگيري از اختلاط هاي غير ضروري ،‌ هم خواسته خانواده هاي دانشجويان است كه از ما محيط سالمي براي رشد فرزندانشان مطالبه مي كنند و هم مطالبه جامعه اسلامي است.
"کریمی با اشاره به اینکه با اجراي اين طرح به طور طبيعي عده اي هم مخالفت كرده اند كه مبناي درستي هم نداشتند افزود: اگر قرار است در جامعه تصميمي خردمندانه گرفته شود لازم است نگاهي جامع و دورانديشانه مبناي اين تصميم‌گيري قرار گيرد؛ در اين موضوع نيز تلاش شد در چارچوب مهندسي فرهنگي جامعه، تصميمي مناسب اتخاذ شود و در گام اول هم‌چون هر تصميم فرهنگي ديگر منابع و اسناد بالادستي فرهنگي مورد توجه قرار گرفت؛ اهم اين منابع و اسناد بالادستي عبارت‌اند از: آیات و روایات؛ رهنمودهاي امام خميني(ره)؛ رهنمودهاي رهبري؛ نظرات مراجع بزرگوار تقلید، قانون اساسي؛ قوانین، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، کتب موجود و نظرات اساتید و صاحبنظران، ضوابط پوشش دانشگاههای جهان و ....
وی يكي از اين اسناد را قانون اساسي دانست و افزود: قانون اساسي كه ميثاق ملي ايران اسلامي است در اصل سوم، دولت را مكلف به ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوي مي‌نمايد؛ (اصل سوم قانون اساسي: دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است براي نيل به اهداف مذكور در اصل دوم [قسط و عدل و استقلال سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و همبستگي ملي]، همه‌ي امكانات خود را براي امور زير به كار برد: ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوي و مبارزه با تمامي مظاهر فساد و تباهي) .
"کریمی"يكي ديگر از اين اسناد را مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي دانست كه به طور خاص در طي دو مصوبه به موضوع مورد بحث پرداخته است؛ مصوبه‌ي اول عبارت است از: · مصوبه‌ي 413 تاريخ 14/11/1376 كه «اصول، مباني و روش‌هاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف» را بيان كرده است. و مصوبه‌ي دوم عبارت است از: مصوبه‌ي 566 تاريخ 4/5/84 كه «راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف» را بيان كرده است. از جمله بندهاي مصوبه‌ي اول مي‌توان به: اصل چهاردهم: «در شهرسازى و معمارى بايد فرهنگ عفاف و حجاب مدنظر قرار گيرد و محيط كار و نوع برنامه‏ها و استفاده از وسايل و امكانات به نحوى نباشد كه خود موجب اختلاط نامناسب زن و مرد گردد.» و از جمله بندهاي مصوبه‌ي دوم اين است: راهبرد سي و ششم: «ترغيب مسؤولين و مديران نسبت به مناسب‌سازي فيزيكي و فرهنگي محيط كار در ادارات، بانك‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها،شركت‌هاي خصوصي براي شاغلين و مراجعين؛».
وی خاطر نشان کرد: مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواستار مناسب سازي فيزيكي و فرهنگي دانشگاه است و طبيعي است كه مسؤولين مربوط موظف به انجام اين مأموريت هستند بنابراين روشن است كه «مناسب سازي فيزيكي و فرهنگي دانشگاه‌ها» به منظور گسترش فرهنگ عفاف، در راستاي قانون اساسي و اجراي مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 84 است. مناسب سازي فيزيكي و فرهنگي دانشگاه‌ در عرصه‌ي اجرا؛ از نظر قانون لازم الاجرا است.
وی افزود: اين طرح در راستاي گسترش فرهنگ عفاف است؛ اين طرح نه به منظور تحقير افراد است و نه خواهان برچسب زدن به افراد؛ در واقع قرار است با اجراي اين طرح محيطي امن‌تر، سالم‌تر و يك دست‌تر براي بالندگي علمي و معنوي دانش‌جويان در فضاي دانشگاه ايجاد شود.
"کریمی" گفت: در اجراي اين طرح، همانند هر طرح فرهنگي ديگر بايد امكانات موجود در نظر گرفته شود و مطمئناً در جايي كه استاد و كلاس و محيط فيزيكي نظير آزمايشگاه و غيره به اندازه‌ي كافي براي اجراي طرح وجود ندارد، نمي‌توان بر اجراي طرح اصرار ورزيد؛ اما در جايي كه مثلاً پنج كلاس موازي (در يك ساعت و با يك موضوع) با جمعيت 60% دانش‌جوي دختر و 40% دانش‌جوي پسر وجود دارد به راحتي مي‌توان كلاس‌هاي مختلط را در قالب 3 كلاس اختصاصي دختران و 2 كلاس اختصاصي پسران برگزار كرد که این اتفاق در دانشگاه پیام نور در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: اين طرح در آغاز به صورت آزمايشي در مدت زمان مشخصي (مانند يك يا دو ترم) به اجرا گذاشته می شود و پس از ارزيابي نتايج مثبت و منفي آن، بدون سوگيري در مورد كيفيت و نحوه‌ي اجراي آن در ترم‌هاي بعد، تصميم‌گيري می شود.
مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور افزود: برخي معتقدند اين طرح موجب حساسيت بيش‌تر دختران و پسران نسبت به يك‌ديگر شده و به موجب «الانسان حريص علي ما منع» [انسان از هر چه منع شود نسبت به آن حريص‌تر مي‌شود]، نبايد اقدام به جداسازي كلاس‌هاي دختران و پسران كرد و بهتر است آن‌ها هم‌چنان در كلاس‌هاي مختلط باشند؛ در پاسخ بايد گفت اين حساسيت در زماني كه دو جنس مخالف، هر روز و هر ساعت در كلاس‌هاي مختلط در كنار يك‌ديگر باشند، بيش‌تر است چرا كه هر نگاه و هر سخن تأثير خاص خود را بر ذهن و دل افراد خواهد گذاشت و كساني كه جدايي را باعث حساسيت بيش‌تر مي‌دانند ويژگي‌هاي روان‌شناختي دو جنس مخالف را ناديده مي‌انگارند.
"کریمی" گفت: این طرح در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم به بصورت تفکیکی اجرا شد و توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج مثبت و استقبال ارزشمند دانشجویان و اساتید را به همراه داشت.
این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه پیام نور استان یزد در سال تحصیلی جدید تفکیک کلاسهای آموزشی است که توسط دانشگاه پیام نور مرکز یزد محقق شده و مطئننا تحقق این مهم باعث بوجود آمدن محیطی امن و یک دست، آرامش خاطر و بالندگی علمی دانشجویان خواهد شد.
"کریمی" با بیان اینکه تفکیک کلاسها هیچ خللی به برنامه ها و فعالیتهای اداری و کاری دانشجویان در طول هفته وارد نخواهد کرد افزود: تفکیکی که اتفاق افتاده برای رشته هایی است که پذیرش تک جنسیتی داشته اند و بقیه کلاسها طبق معمول به جهت کمبود امکانات به صورت مختلط برگزار می گردد.
وی در ادامه گفت: برخي هم معتقدند حضور دختران و پسران در دانشگاه در كنار يك‌ديگر موجب مهارت ورزي دختران و پسران در تعاملات اجتماعي با يكديگر مي‌شود؛ پاسخ اين مطلب نيز اين است كه اگر منظور از اين مهارت ورزي شناخت بيش‌تر جنس مخالف است، اين شناخت از راه كلاس‌هاي ويژه‌ي پيش از ازدواج به بهترين وجه اتفاق مي‌افتد بدون اين‌كه عوارض خاص خود را در پي داشته باشد، ضمن اين كه شناخت در كلاس‌هاي ويژه‌ي ياد شده شناختي علمي و نه شخصي و مبتني بر آزمون و خطا است؛ و اگر هم منظور از تعاملات اجتماعي زمينه‌ي انتخاب يك‌ديگر براي ازدواج است كه بايد گفت اين نوع انتخاب‌ها -كه پسند ظاهري پيش از مطابقت ويژگي‌هاي شخصيتي موجب انتخاب مي‌شود- در اكثر موارد موجب ناديده گرفتن تطابق شخصيتي و درنهايت به شكست منتهي شدن اكثر اين نوع ازدواج‌ها مي‌شود
کریمی در پایان افزود: اجراي اين طرح، نشان دهنده‌ي آزادانديشي مجموعه‌ي دانشگاهيان و تمامي افرادي است كه به نحوي با اين طرح مرتبط هستند چرا كه نبايد با تعصب و بدون منطق در شرايط فعلي باقي ماند و از مواجهه با تغيير پرهيز كرد و در صورتي كه انديشمندان و تصميم‌گيرندگان فرهنگي چنين طرحي را زمينه ساز رشد علمي و معنوي مي‌دانند ترس و واهمه از اجراي آن شايسته‌ي قشر فرهيخته‌ي دانشگاهي نيست.
وی از همه ی دانشجویان، اساتید، صاحبنظران خواست تا با پیشنهادات و نظرات سازنده خود دانشگاه را تا رسیدن به تعالی و بالندگی (دانشگاه تمدن ساز اسلامی) همراهی کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا