فوق تخصص آسم و آلرژی در یزد گفت: بیماری آسم شایع ترین بیماری مزمن در دوران کودکی محسوب می شود واز شایع ترین علل بستری کودکان در بیمارستان و¬غیبت دانش آموز از مدرسه است

دکتر محمد حسین بمانیان با بیان این که عمده ترین دلیل بروز بیماری آسم، آلرژی و حساسیت است گفت: از آنجا که در فصول مختلف سال حساسیت به دلایل  گوناگون بروز می کند بنابراین باید توجه داشت که در فصل سرد سال نیز ویروس ها و بیماری­های ویروسی برای بیماران مبتلا به آسم مشکل آفرین خواهد بود.

وی عنوان کرد: بیماری آسم شایع ترین بیماری مزمن در دوران کودکی محسوب می شود واز شایع ترین علل بستری کودکان در بیمارستان و­غیبت دانش آموز از مدرسه است.

بمانیان سرفه­های شبانه،سرفه همراه با خلط، تنفس تند،خس خس سینه،تنگی نفس را از علایم حمله آسم دانست و افزود: در شرایطی که کودک دچار حمله آسم می شود علاوه بر در دسترس بودن اسپری مخصوص باید به پزشک مراجعه شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی در خصوص عوامل تشدید کننده آسم اظهار داشت:گرده هایی که در برخی فصول سال در هوا جریان دارند علائم بیماری آسم را تشدید می کند همچنین زمانی که دمای هوا به سمت خنکی پیش می رود می تواند یکی از عوامل برگشت و حمله آسم باشد.

وی یکی دیگر از عوامل تشدید کننده بیماری آسم را غیر استاندارد بودن تهویه منازل دانست و تصریح کرد:هر نوع وسیله گرم کننده غیر استاندارد و احتراق ناقص وسایل گاز سوز همچنین غیر استاندارد بودن سیستم تهویه منزل باعث افزایش آلاینده های داخل منزل شده و برای مبتلایان به بیماری آسم و یا افرادی که زمینه این بیماری را دارند می تواند عامل خطر باشد به طوری که در این شرایط سرفه های شبانه در این بیماران افزایش پیدا می کند.

وی توصیه کرد: دود سیگار برای مبتلایان به بیماری آسم ایجاد خطر می کند و خانواده ها باید کودکان خود را از این محیط دور نگه دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: طبخ مواد غذایی در آشپزخانه هایی که سیستم تهویه استاندارد ندارند می تواند برای مبتلایان به آسم مضر باشد ضمن اینکه والدین و پرسنل مدرسه باید به نکات ویژه براساس شدت بیماری آسم دقت لازم را داشته باشند.

وی یاد آور­شد:مدارس باید جعبه کمک های اولیه و همچنین اسپری مخصوص آسم را در دسترس  داشته باشند ،مربیان آموزش های لازم را دریافت کنند و در صورت نیاز دانش آموز به پزشک مربوطه ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه بیماری آسم کاملا قابل کنترل است و استفاده از اسپری نباید باعث خجالت دانش آموز شود و خانواده ها هم باید برای رفع خجالت در کودکان تلاش کنند تاکید کرد: باید در مدارس آموزش همگانی در خصوص بیماری آسم ارائه شود تا دانش آموزان و والدین و مربیان در جریان بهترین راه های کنترل این بیماری قرار گیرند.

بمانیان در ادامه بیان کرد: مسئولین مدرسه باید دانش آموزانی که دچار بیماری آسم هستند را شناسایی کنند و با توجه به اینکه نیمی از سال تحصیلی در فصول سرد سال است این دانش آموزان  را در هوای سرد و در صف­های طولانی نگه ندارند و حتی از بازی کردن این دانش آموزان درهوای سرد جلوگیری کنند چرا که تحرک زیاد در هوای سرد باعث تشدید بیماری آسم می شود.

وی از راه های کنترل بیماری آسم به ویژه در هوای سرد را دریافت واکسن آنفلانزا عنوان کرد و اظهار داشت: واکسن آنفلانزا ترجیحا برای پیشگیری از بیماری­های عفونی و ایجاد مشکل در بیماران آسم توصیه می شود و دریافت این واکسن از شش ماهگی تحت نظر پزشک معالج برای بیماران مبتلا به آسم لازم است ضمن اینکه این واکسن بعد از گذشت سه هفته تاثیر گذاری خود را اعمال می کند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی توصیه کرد: مبتلایان به بیماری­های ویروسی بهداشت فردی را به بهترین شکل رعایت کنند چرا که ویروس آنفلانزا یا سایر بیماری های ویروسی تز طریق محیط به راحتی به دیگران منتقل می شود و این عامل می تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند ایجاد مشکل کند.

بمانیان گفت: در صورتی که بیماری آسم کنترل شود ورزش کردن درمحیط مناسب و تحت نظر مربی مشکلی را برای بیماران مبتلا به آسم ایجاد نمی کند ضمن اینکه ورزش باید از حرکات آرام ورزشی آغاز شود،­ بیماران مبتلا به آسم از نوشیدن آب سرد در بین حرکات ورزشی اجتناب کنند، بهترین ورزش برای این افراد ورزش شنا است و در عین حال باید توجه داشته باشند که آب استخر آغشته به کلر زیاد نباشد.

وی تاکید کرد: ورزش اسکی به ویژه در هوای سرد برای افراد مبتلا به آسم توصیه نمی شود.

بمانیان اظهار داشت:خانواده ها نسبت به رعایت ساعات و دفعات مصرف دارو توجه کافی را داشته باشند ضمن اینکه اسپری آسم به ویژه در­اوایل صبح که امکان دارد کودک با تنگی نفس مواجه شود باید در دسترس باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: اجتناب از آلاینده ها ی محیطی ، گرد غبار و دود سیگار،استفاده از غذای سالم وپرهیز از مصرف فست فودها همچنین تهویه مناسب و استاندارد منزل در کنترل بیماری آسم می تواند بهترین راهکار باشد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا