عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که شناخت بیماری های اعصاب و روان احتیاج به صرف وقت دارد، افزود: اگر روانپزشک این وقت را صرف کند و بیماری را درست تشخیص و درمان کند و همچنین روانپزشکان درمان بیمار را محدود به دارو نکنند و در کنار دارو درمانی از سایر خدمات روانپزشکی استفاده کنند، دیدگاه مردم نسبت به روانپزشکی تغییر می کند.

دکتر سید مجتبی یاسینی در خصوص اهمیت و جایگاه رشته روانپزشکی در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا اظهارداشت: سازمان بهداشت جهانی در سال 2001 بیماری های روانپزشکی را از این لحاظ مورد اهمیت قرار داد که بیماری های اعصاب و روان بار اقتصادی زیادی برای جامعه بوجود آورده اسب.

وی با بیان این که بیماری های اعصاب و روان بعد از سوانح و حوادث و بیماری ایدز حائز رتبه سوم در جهان است افزود:افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که باعث شده بار مالی زیادی به دولتها تحمیل شود.

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال 2020 بیماری های روانی به سرعت افزایش و این افزایش حدود15 درصد خواهد بود.

وی با بیان این که سازمان بهداشت جهانی معتقد است 90 درصد مبتلایان به بیماریهای اعصاب و و روان در کشورهای در حال توسعه از نظر درمانی محروم هستند عنوان داشت: بروز سایر بیماری ها همزمان با بیماریهای عصبی افراد، عدم شناخت کافی ونبود امکانات مناسب و کافی برای درمان بیماری از جمله علل این موارد است که کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه خاطرنشان کرد: نتایج یک پژوهش درسال 1378 در ایران نشان داد؛ه 21 درصد افراد جامعه دچار اختلالات روحی و روانی هستند و از طرف دیگر اضطراب و افسردگی شایع ترین بیماری های است که در بین افراد وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر یک پژوهش در کشور در حال انجام است که نتایج اولیه آن نشان می دهد؛ این اختلالات در کشور ما رشد بیشتری داشته اند لذا تصور می شود این اختلالات نسب به پژوهش قبلی رشد چشمگیری داشته باشد.

دکتر یاسینی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود و با توجه به افزایش توانمندی برای رفع بیماری های جسمی و افزایش اطلاعات افراد جامعه نسبت به بیماری های اعصاب و روان روز به روز نیاز جامعه برای دریافت خدمات روانپزشکی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به این که خوشبختانه خانواده های امروزی به دلیل تغییرات در رفتار و عادات کودکا نشان، اعم ازعلاقه به تماشای تلویزیون یا دوست یابی فرزندانشان و غیره بیشنر به روانشناس مراجعه می کنند یادآورشد: این مهم نشان می دهد نیاز به مشاروه به عنوان نیاز اصلی خانواده ها و همچنین نیاز به روانشناس از مسائلی است که باید توجه زیادی به آن معطوف گردد لذا بنا به این دلایل احساس شد مرکزی در استان راه اندازی شود تا خدمات جامعی در زمینه روانپزشکی و روانشناسی به مردم ارائه کند.

نیاز مردم باعث راه اندازی کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد شد

رئیس کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد با تاکید بر این که نیاز مردم باعث شد چنین مرکزی در یزد احداث شود افزود: تلاش ما در این مرکز در این است که بتوانیم خدمات روانپزشکی وخدمات روانشناسی ودرمانهای  غیردارویی اعم از روان درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی را به نحو احسن به افراد جامعه ارائه دهیم.

وی با بیان این که آمار ها نشان می هد؛ در چند سال اخیر روز به روز به تعداد مراجعات به خدمات روانشناسی در بین افراد جامعه افزوده می شود متذکرشد: اوایل بیماران از طریق روانپزشک به روانشناس ارجاع داده می شدند در حالی که هم اکنون افراد خود به خود به روانشناس مراجعه نموه یا گاها توسط روانشناس به روانپزشک ارجاع می شوند، و معنای آن این است که مردم بنا به اعتقاداتشان ترجیح میدهند بیشتر  به روانشناس مراجعه کنند تا اینکه از دارو استفاده نمایند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به مراجعه افراد جامعه به روانشناس افزود: معنای این تغییر این است که مردم در تشخیص بیماری های خود دقت بیشتری نموده و احساس نیاز بیشتری به روانشناس یا روانپزشک دارند، ولی علی رغم این که فرهنگ مراجعه به روانپزشک در بین افراد جامعه تغییر پیدا کرده است ولی هنوز احساس می شود باید در این زمینه اقدامات بیشتری صورت گیرد.

دید منفی افراد جامعه به مصرف داروهای روانپزشکی

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به این که کمافی السابق افراد جامعه نسبت به مصرف داروهای روانپزشکی دید منفی دارند تصریح کرد: تنها راه حل این مسئله در این است که مبتلایان به مشکلات روحی و روانی به شکل جامع و درست درمان شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با بیان این مطلب که شناخت بیماری های اعصاب و روان احتیاج به صرف وقت دارد افزود: اگر روانپزشک این وقت را صرف نماید و بیماری را درست تشخیص و درمان کند و همچنین روانپزشکان درمان بیمار را محدود به دارو نکنند و در کنار دارودرمانی از سایر خدمات روانپزشکی استفاده شود قطعا دید مردم نسبت به روانپزشک تغییر خواهد کرد.

خدمات روانپزشکی دگرگون شود

دکتر یاسینی با تاکید بر این که خدمات روانپزشکی به صورت کامل و جامع باید دگرگون شود گفت: در صورت استفاده خدمات غیردارویی در کنارخدمات دارویی تصور بهتری  در مردم شکل می گیرد و باورهای غلطی که در حال حاضر در ذهن مردم وجوددارد از بین خواهد رفت.

رئیس کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد ضمن اشاره به درمان تیمی بیماران و مراجعه کنندکان به این کلینیک چند تخصصی تصریح کرد: امکان حضور فعال و جلب متخصصین اعصاب و روان و روانشناس در این مجموعه به صورت  تیمی کار بسیار سختی بود ولی با نهایت تلاش مسیر شد به نحوی که پس از گذشت چند سال از تاسیس این مرکز افتخار می کنیم توانسته ایم زمینه فعالیت روانشناسان و کارشناسان در این مرکز را فراهم نمائیم و از طرف دیگر مراجعه کنندگان بدون نوبت های طولانی در این مجموعه چند تخصصی درمان های لازم را دریافت  کنند.

وی ارائه تست های روانشناسی، ارائه خدمات 24 ساعته اورژانس  روانپزشکی و ارائه خدمات الکتروشوک را از دیگر اقدامات مرکز تخصصی اعصاب و روان بهمن برشمرد و عنوان داشت: مراجعان به دلیل انگ های بیمارستان های رونپزشکی خیلی راحت تر به این مرکز مراجعه و تحت درمان قرار می گیرند.

دکتر یاسینی در ادامه گروه درمانی را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و افزود: بیمارانی که به دلیل بیماری های مزمن جسمانی اعم از بیماری قلبی - عروقی، سرطان، بیماران دیالیزی و افراد دارای اضافه وزن با شرکت در جلسات گروه درمانی و حضور یافتن در کنار همدردهای خود بر احساسات کاذب فائق آمده و بر اساس تبادل تجربیات یکدیگر بیماری خود را راحت تر می پذیرند که این مهم خود می تواند کمک موثری برای بیماران داشته باشد و از لحاظ روحی آرامتر به ادامه زندگی خود بپردازند.

وی افزود: از طرف دیگر سایر متخصصین بایستی به این نگرش برسند که دردرمان  بیماری های مزمن  گروه درمانی نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد در ادامه سخنانش با اشاره به این که بر حسب نیازهای جامعه این مرکز اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی می کند ابرازداشت: با توجه به نیازهای جامعه به آموزش این مرکز تلاش نموده کلاس های آموزشی در زمینه مدیریت استرس و مهارت های فرزندپروری را تشکیل دهد.

دکتر یاسینی متذکرشد: کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد صرفا روی درمان بیماری ها تاکید ندارد بلکه به جنبه های پیشگیری از مشکلات روحی و روانی توجه ویژه ای دارد.

وی با اشاره به پذیرش بیش از 40درصد مراجعه کنندگان این مرکز از استانهای همجوار اظهارداشت: ارائه خدمات متنوع به صورت یک جا در این مجموعه و احساس نیاز مردم به چنین خدماتی مهمترین عامل جذب مراجعه کنندگان است.

رئیس کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد ارائه خدمات توانبخشی ویژه بیمارانی که به دلیل صدمات مغزی دچار ناتوانی گفتاری، روحی و رفتاری شده اند را از دیگر اقدامات در دستور کار این مرکز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیز خدماتی ویژه به افرادی که مشکلات تکلمی دارند ارائه می شود.

وی با بیان این که کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد بتواند کمافی السابق به ارائه خدمات بپردازد اظهارامیدواری کرد: این مجموعه از لحاظ کیفی متحول و از لحاظ کمی گسترش یابد.

دکتر یاسینی در پایان همچنین اظهارامیدواری کرد: با تلاش همکاران مجموعه و حمایت های مسئولین در راستای ارائه خدمات به افراد جامعه توفیق بیشتری داشنه باشند.

گزارشگر: منیره زارع زاده

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا