یک کارشناس مامایی در یزد گفت: در صورت ابتلا به ديابت بارداری، اين مسئله را پس از زایمان حتماً به پزشک نوزاد خود اطلاع دهيد

صدیقه علیشاهی در گفت وگو با خبرنگار یزدفردا  گفت: وجود برخی شرایط همچون چاقي، قند خون بسيار بالا در دوران حاملگي، تشخيص ديابت در اوايل بارداری، خطر ابتلا به ديابت بارداری را افزایش می دهد.

وی در ادامه در خصوص اینکه آيا ابتلا به ديابت بارداری خطر ابتلا به ديابت را در آينده افزايش مي دهد نیز ابراز کرد :حدود دو سوم زنان مبتلا به ديابت بارداری دربارداری هاي بعدي نيز به اين عارضه مبتلا مي شوند.

وی افزود: درصد كمي از زنان مبتلا به ديابت بارداری بعد از زايمان ديابتيك باقي مي مانند بنابراین براي اطمينان، بايد حدود 6 هفته پس از زايمان قند خون ناشتا اندازه گيري شود که مانند بسياري از آزمايشات خون، بيمار بايد حداقل 12 تا 14 قبل از آزمایش از خوردن غذا پرهیز کند و به عبارت ديگر شام زود مصرف شود و صبحانه هم خورده نشود.

وی گفت:مراحل بعدي انجام آزمايش شش ماه و سپس يك سال بعد از زايمان است.

علیشاهی افزود: در صورتی که نتایج آزمایش  دیابت حاملگی مثبت تشخیص داده شد پزشك معالج به بيمار توصيه خواهد كرد كه بعد از گذشت مدتی يك بار آزمايش قند خون را تکرار کند و اين زمان در صورتي كه آزمايشات بعد از زايمان طبيعي باشند معمولاً هر يك تا سه سال است.

وی اظهار داشت: پايين نگه داشتن وزن، رژيم غذايي سالم و ورزش برای پیشگیری از این بیماری مي تواند بسيار كمك كننده باشد.

این کارشناس مامایی افزود: در زناني كه به تازگي به ديابت بارداری مبتلا شدند، خطر ابتلا به ديابت بارداری نوع2 افزايش مي يابد و در كودك آنان نيز احتمال چاقي در سنين كودكي يا بزرگسالي و نيز ابتلا به ديابت افزايش مي يابد که كمك به كودك براي داشتن يك تغذيه خوب، نگه داشتن وزن در حد مناسب، و تحرك فيزيكي كافي در این شرایط بسيار مهم است.

وی توصیه کرد: در صورت ابتلا به ديابت بارداری پس از زایمان اين مسئله را حتماً به پزشک كودك خود اطلاع دهيد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا