عباس فتاحی بافقی – کارشناس ارشد تربیت بدنی

بخش دوم

ناهنجاری قوس گردنی(لوردوز گردنی)

دراین ناهنجاری مرکز ثقل سرجلوتر ازخط شاقولی قرارمی گیرد .دراین ناهنجاری قوس گردنی زیادمی شود به دلیل افزایش نیروی گشتاور روی ستون فقرات فشارزیادی ب ه مفاصل گردن وارد می شود.

علایم ناهنجاری

در نتیجة بروز این ناهنجاری سر به جلو رانده می‎شود. در ارزیابی بدن به وسیلة خط شاقولی لالةگوش در خط شاقولی قرار نمی‎گیرد و به نسبت انحنای گردن جلوتر از وضعیت طبیعی است‎. معمولاً چانة این افراد جلو می‎آید و بین گردن و فک زاویه‎ای‎ حدود۰ ۹ درجه تشکیل می‎شود. این زاویه در حالت طبیعی خیلی کمتر است‎.

سطح خاصی در محدودة شانه‎های این افراد به خوبی قابل رؤیت است که به نظر می‎رسد به جای اینکه گردن در وسط شانه قرار داشته باشد در سطح قدامی‎ و جلوی سینه است‎. ارتفاع گردن این افراد نسبت به وضعیت طبیعی کوتاهتر به نظر می‎رسد و بعضاً یقة کت یا پیراهنشان به سمت بالا چروکیده می‎شود.

عوامل ایجاد ناهنجاری

عامل ایجاد این صدمه را نمی‎توان به طور قطع عوامل خاص حرکتی دانست اما گفته شده است که این ناهنجاری در افراد روشندل شایعتر است زیرا طبعاً سر آنها برای درک محیط مدام به جلو تمایل دارد. استفاده از بالشهای بلند نیز احتمالاً در بروز یا تشدید این ناراحتی مؤثر است‎. مهمترین عوامل ایجاد این‎ ناهنجاری بیماریهایی شامل پارگی دیسکهای بین مهره‎ای یا سل ستون مهره‎های گردنی و عفونتهای گردنی ذکر شده است‎.

 

 عوارض ناهنجاری

برای اینکه گردن در جایگاه طبیعی خود بماند عضلات ناحیة گردن متحمل فشار زیادی می‎شوند، به طوری که در تمام شرایط این گروه از عضلات درگیر انقباضات بیشتر از حد طبیعی است‎. این انقباض موجب خستگی عمومی گردن و کاهش‎ عملکرد حرکتی آن می‎شود. در مجموع می‎توان گفت این ناهنجاری عوارض و پیامد وخیمی ندارد، اما با توجه به اینکه تیپ ظاهری بدن را از حالت طبیعی خارج می‎کند معمولاً از نظر روانی و اجتماعی اثرات سوئی به جا می‎گذارد.

این عارضه اکثراً در موقع انجام کار ومطالعه و بویژه کار با کامپیوتر ، در محصلین و دانشجویان و استفاده از بالشت های بلند هنگام مطالعه و به مرور زمان بوجود می آید ، در مواردی ناشی از حرکات جبرانی بدن مثلاً در عوارضی چون لوردوز کمری این عارضه نیز ایجاد خواهد شد . در بعضی از ورزشکاران بخصوص ورزشکاران رشته هایی چون ژیمناستیک و وزنه برداری بعلت حجم عضلات ناحیه کمربندشانه ای و گردن وفلج عضلات قدام گردن ، بجز عضله جناغی – چنبری – پستانی و تمرینات تقویتی ناصحیح در این ناحیه این عارضه دیده می شود.

حرکات اصلاحی

تمرینهای ورزشی برای اصلاح لوردوز گردنی

  تمرین ۱

در حالی که چانه را به طرف داخل نگه داشته‎اید سر را بچرخانید. حرکت به سمت جلو تقریباً حالت انفعالی دارد. سعی کنید سر را با شدت و قدرت بیشتری به سمت عقب حرکت دهید. بعد از انجام چند حرکت مجدداً عکس حرکت را تکرار کنید.

تمرین ۲

سرپا بایستید، دست را روی پیشانی قرار دهید و سر را بدون اینکه متحمل مقاومتی شود در حداکثر دامنة حرکتی به عقب بکشید. پس از استراحت مجدداً حرکت را تکرار کنید.

 

تمرین ۳

پشت به دیوار بایستید، پاشنه‎های پا را به فاصلة ۸ـ۵ سانتیمتر از دیوار قرار دهید، چانه را پایین نگه دارید و پشت سر را به دیوار بفشارید. پس‎ از استراحت مجدداً حرکت را تکرار کنید. در اجرای حرکت انحنای کمر نباید افزایش یابد.

تمرین ۴

انگشتان دست را در پشت سر قلاب کنید. در حالی که سر مقاومت می‎کند، سر را به بالا و عقب فشار دهید. در این حرکت سر را با نیروی بازو به پایین بکشید. بعد از اجرای چند بار حرکت استراحت کنید و مجدداً این حرکت را ادامه دهید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا