یزدفردا:گروه فتا - دکتر مجيد ابهري با اشاره به کشف 70 درصدي کلاهبرداري هاي ايترنتي،باج گيري و سو استفاده از اطلاعات شخصي توسط پليس فتا، گفت: 30 درصد از افرادي که در فضاي مجازي ارتکاب به جرم مي کنند، خارج از کشور هستند.
 ، مجيد ابهري يک دکتر جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به گسترش روز افزون فضاي مجازي واينترنت در بين جوانان اظهار داشت: در حال حاضر 40 درصد ازجوانان بين 2 تا 5 ساعت در روز وقت خود را در اين فضا مي گذرانند که البته 80 درصد آن صرف وبگردي،استفاده از شبکه هاي مجازي و چت روم ها و تنها 20 درصد صرف جستجوها و بهره گيري هاي علمي مي شود.
اين آسيب شناس ادامه داد: انزوا و گوشه گيري ، ضعيف شدن روابط اجتماعي و عاطفي ، افت تحصيلي ، اضطراب و افسردگي، به هم خوردن برنامه خواب استراحت و تحصيل از عوارض کاربرد فضاي مجازي در ميان جوانان است.
وي با اشاره به فعاليت هاي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) اظهار داشت: پليس فتا بهترين روش را براي کاربراني که اقدام به سوء استفاده از فضاي مجازي مي کنند انتخاب کرده و آن گردش و سرکشي به شبکه هاي مختلف اينترتي است.
ابهري افزود: در حال حاضر کلاهبرداري هاي اينترنتي که تحت عنوان تجارت شبکه اي شکل گرفته باعث ضربات رواني و حتي عاطفي شده است.
اين آسيب شناس اجتماعي تصريح کرد: در حال حاضر پليس فضاي مجازي با کساني که شخصيت و حيثيت را به دروغ معرفي کنند و از اين طريق اقدام به سو استفاده از فضاي مجازي بپردازند برخورد خواهد کرد و همين امر در نهايت ، کاهش آسيب هاي اجتماعي و ناهنجاري هاي رواني را به همراه دارد.
مجيد ابهري با اشاره به ميزان فعاليت هاي پليس تخصصي اينترنت بيان داشت: درحال حاضر پليس سايبر ناجا با 70 درصد از کلاهبرداري هاي ايترنتي،باج گيري و سو استفاده از اسناد و اطلاعات شخصي را برخورد کرده است و 30 درصد ديگر از افرادي هستند که در خارج از مرزهاي ايران فعاليت مي کنند.
وي در پايان خاطر نشان کرد: با اشاره به فعاليت حدود دوساله پليس فضاي سايبري ايران، فعاليت اين بخش از نيروي انتظامي بسيار مثبت و اثر گذار بوده است.
گفتني است، در ماه آينده همزمان با برگزاري نمايشگاه رسانه‌اي ديجيتال ، پليس فتا در اين نمايشگاه حضور يافته و با دعوت از کارشناسان انتظامي و اجتماعي به سوالات مردم و چالش‌هاي امنيتي پيش آمده براي آنان پاسخ خواهد گفت؛ شهروندان محترم جهت اطلاعات بيش تر مي توانند به سايت پليس فتا ناجا مراجعه کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا