یزدفردا:جهت برطرف شدن مشكل ايجاد شده بر سر راه احداث شده در محل پارك وحشي بافقي روز گذشته جلسه اي در محل فرمانداري شهرستان بافق برگزار گرديد.

در اين جلسه كه با حضور مديركل منابع طبيعي، رئيس جنگلكاري استان يزد، معاونت برنامه ريزي و پشتيباني، بازرس اداره كل منابع طبيعي يزد، فرماندار بافق، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بافق تشكيل گرديد پيرامون مسائل حادث شده در محل پارك وحشي بافقي بحث و تبادل نظر شد. همچنين راهكارهايي جهت پيشرفت پروژه  ارائه گرديد.

خاطر نشان مي شود:  تفرجگاه وحشی بافقی در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر بافق و در مسیر جاده بافق به بهاباد قرار گرفته و با توجه به مکان مناسب از نظر آب و هوایی و چشم انداز و ارتفاع مناسب محلی بسیار خوب برای ایجاد واحد تفرجگاهی در نظر گرفته شده است.

مساحت این تفرجگاه ۵۰ هکتار است که ۲۰ هکتار از آن جهت فضای سبز و تاسیسات  تفرجگاه در نظر گرفته شده و ۳۰ هکتار از آن به منظور فضای درختکاری و جنگل کاری با کاشت ۳۵ گونه درختی و درختچه ای سازگار با اقلیم منطقه برنامه ریزی شده است.

در این طرح اماکنی نظیر نمازخانه و کتابخانه کمپینگ خانوادگی پیست دوچرخه سواری و آبشار طبیعی و مصنوعی و سرویس بهداشتی و فضای بازی برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شده است.

این پروژه از محل اعتبارات استانی و جبران پوشش گیاهی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیز داری در حال احداث می باشد که مرحله اول پروزه با ۱۲ میلیارد اعتبار شروع شده و اقداماتی از قبیل احداث هفت سکوی نماز و حفر یک حلقه چاه و انتقال آب به طول ۴٫۵ کیلومتر تا بوستان و خرید انشعاب برق و برق رسانی به طول 2 کیلومتر، آماده‌سازی بستر خیابان‌های داخلی پارک انجام شده است.

برای تکمیل این پروزه اعتباری معادل ۹۰ ميليارد ریال نیاز است که در صورت تامین این طرح تا ۵ سال آینده به طور کامل بهره برداری می شود

39 سال تلاش و همت شبانه روزي و خستگي ناپذير مردان سخت كوش عرصه ي پرخطر منابع طبيعي شهرستان بافق

رييس اداره منابع طبيعي بافق گفت: منابع طبيعي به عنوان بستر حيات و توسعه پايدار، متعادل كننده اكوسيستم هاي حياتي و پشتوانه كليه فعاليت هاي بخش كشاورزي است.

محمد خسرواني بيان كرد: نقش منابع طبيعي در كنترل هرزآب هاي سطحي، تغذيه سفره هاي آب زيرزميني، حفظ و توليد خاك، توليد اكسيژن، تلطيف هوا، پالايش گازهاي سمي، تأمين غذا و پروتئين، توليد مواد دارويي و صنعتي، پناهگاه حيات وحش، توليد علوفه و چوب و ... بر كسي پوشيده نيست.

وي از نقش مهم و حياتي منابع طبيعي در حفظ منابع پايه، سلامت جامعه، امنيت غذايي و ... بعنوان يكي از اركان مهم در مجموعه فعاليت هاي حاكميتي كشور در دستيابي به اهداف چشم انداز سند توسعه شهرستان بافق ياد كرد و تصريح كرد: اهميت مجموعه اين فعاليت ها باعث گرديده تا كاركنان اين بخش، ضمن وقوف به مسئوليت سنگين خود با استعانت از پرودگار متعال و تكيه بر تلاش و همت شبانه روزي و با بهره گيري از فرهنگ علمي جهادي، بكوشند تا خدمات خود را مبتني بر اصول آينده گري، دانش محوري، خلاقيت و نوآوري ارائه نمايند.

وي ادامه داد: تلاش در جهت فرهنگ سازي عمومي و ارتقاي مشاركت كليه اقشار جامعه و جلب همكاري كليه ادارت از جمله اهداف اين اداره در انجام رسالت مهم خويش است.

رييس اداره منابع طبيعي بافق با اشاره به اينكه عرصه فعاليت اين اداره بسيار وسيع بوده و حدود 98 درصد از سطح شهرستان را شامل مي شود، اظهار داشت: منابع طبيعي بافق با سابقه اي حدوداً 39 ساله، پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي با نگرشي اعتقادي و با الهام از آموزه هاي ديني و ايئولوژي اسلامي، تلاش هاي شاياني در جهت حفاظت و حراست از انفال و بيت المال مسلمين نموده است.

وي اضافه كرد: سياست گذاري، مديريت و نظارت بر امر حفاظت، احياء توسعه و بهره برداري از جنگلها، مراتع، بيابان ها، بيشه زارها و ... شهرستان در واحد حوزه هاي آبخيز با نگرشي علمي مبتني بر توسعه پايدار بر عهده اين اداره است.

خسرواني تصريح كرد: اين اداره به منظور مديريت بهينه در عرصه هاي فعاليت خويش، طرح ها و پروژه هاي متعددي را از محل اعتبارات ملي و استاني به انجام مي رساند. فعاليت هايي همانند حفاظت و حراست از عرصه هاي منابع طبيعي، تثبيت مالكيت دولت در اراضي ملي و دولتي و اخذ سند مالكيت به نام دولت جمهوري اسلامي ايران، حفاظت خاك و آبخيزداري، ايجاد فضاي سبز و جنگلكاري ( احداث پارك )، بهبود و اصلاح مراتع، تثبيت شن هاي روان و بيابانزدايي و ... از اهم فعاليت هاي اين اداره به شمار مي رود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا