یزدفردا: محمد رضا عرفاني كشاورز 45 ساله يزدي كه در منطقه نصرآباد شهرستان تفت با استفاده بهينه از آب قنات مزرعه خود و با به كار گيري سيستم  آبياري قطره اي توانسته در سال زراعي جاري بيش از 100 تن هندوانه ؛40 تن خيار محلي؛.8 تن كدو برداشت كند همچنين اين كشاورز از برداشت 10 تن انگور در مزرعه خود خبر داد.

مديريت خوب باعث شده وي از 5 هكتار زمين مزرعه خود و تنها با يك  ونيم ليتر آب در ثانيه بهترين و بيشترين برداشت محصولات كشاورزي را داشته باشد.و اين اتفاق در دل كوير نشان از پشتكار و تلاش اين كشاورز نمونه دارد.

وي در اظهار نظري جالب اذعان داشته:مزرعه اش را در سال 85 بدون هيچ گونه امكانات و ادوات كشاورزي خريدراي كرده و با مشكلات زيادي روبه رو بوده است  از جمله خشكسالي . در همان سال يعني سال 85؛ استان يزد و از جمله قنات مزرعه او با خشكسالي ويرانگري مواجه ميشود.

خشكسالي پيش امده  وي را نا اميد نميكند. و در ابتدا با دريافت 25 ميليون تومان تسهيلات بانكي اقدام به احداث يك استخر4 هزار متر مكعبي ميكند .

با توجه به اينكه قنات مزرعه با محل زمين هاي كشاورزي  مزرعه و همچنيين استخر بيش از 1 كيلومتر فاصله داشته وي با لوله گزاري 1100 متر از قنات تا استخر آب را به استخر ميرساند و با استفاده از آبياري قطره اي اقدام به كشت سبزي و صيفي جات و ساير محصولات كشاورزي ميكند .

نكته جالب توجه اينكه قنات وي بعلت عدم لايروبي و همچنين ريزش ميزان كافي آبدهي ندارد اما " عرفاني" با استفاده از پمپ آبكشي آب را از پايين ترين محل  قنات به خروجي قنات ميكشد در صورتي كه جريان برق پمپ قطع شود آب ورودي به استخر نيز قطع ميشود.

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد اكنون بعد از گذشت بيش از 6 سال وي يكي از نمونه هاي استان در استفاده بهينه از اب كشاورزي و مديريت در سيستم آبياري  قطره اي شناخته شده است.

وي از مسئولان كشاورزي استان خواست تا از مزرعه اش بازديد كنند و در جريان اقدامات وي قرار گيرند 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا