وزیر رسانه و مطبوعات سوریه در کنفرانسی خبری به تشریح تحولات کنونی کشورش پرداخت و تاکید کرد که دستان موساد در بحران این کشور دیده می‌شود.

 

به گزارش فارس، عمران الزعبی در کنفرانسی خبری که امروز در دمشق برگزار کرد، به سوالات مختلف خبرنگاران در خصوص بحران کشورش پاسخ داد.

 

وزیر رسانه و مطبوعات سوریه با بیان اینکه ترکیه و دولت رجب طیب اردوغان افراد مسلح و سلاح به سوریه اعزام می‌کند، خواستار توقف ارسال سلاح به سوریه و عدم کارشکنی جبهه غربی در سوریه شد و تاکید کرد که در صورت برقراری امنیت کامل آنگاه می‌توان به پای میز مذاکره رفت و آنگاه باید همه به نتیجه انتخابات و آنچه از صندوق‌های رای بیرون آمد تن بدهند.

هر طرحی که به حاکمیت و امنیت ملی سوریه احترام بگذارد پذیرفتنی است

الزعبی تاکید کرد که دمشق با اراده‌ای واقعی از ابراهیمی و طرح او برای سوریه حمایت می‌کند و هر کمکی از دستش برآید ارائه می‌کند، همانطور که هر کمکی که در توان داشت به کوفی عنان کرد.

این وزیر سوری تاکید کرد که هر طرحی که امنیت ملی و حاکمیت ملی سوریه را احترام بگذارد و به آن صدمه نزند، مورد پذیرش دمشق است اما هر طرحی، ابتکاری یا ایده‌ای که به این دو صدمه بزند، مردود است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص طرح ایران یا طرح جنبش عدم تعهد گفت: ایران و سوریه مناسبات دوستی و برادری دارند. ایران تلاش می‌کند که خشونت‌ها متوقف شود و افراد مسلح خلع سلاح شوند و گفت‌وگوی ملی آغاز شود. هر طرحی که خواستار توقف خشونت باشد، خواستار توقف توطئه باشد می‌تواند بررسی شود اما توطئه کنونی علیه سوریه دخالت خارجی با دستکش‌های مخملی است با ابراز مخفی و غیرمستقیم [از طریق افراد مسلح] است.

صندوق‌های رای سرنوشت را تعیین می‌کند/معارضان صندوق‌های رای را به دست نخواهند آورد

الزعبی تاکید کرد که باید سرنوشت را صندوق‌های رأی مشخص کند آنهم بعد از اینکه افراد مسلح سلاح را زمین گذاشتند و گفت‌وگوی ملی انجام شد. اما صندوق‌های رای را معارضان نخواهند برد. البته سهم خواهند داشت... اما ما هم نماینده اکثریت هستیم. به هر حال ما نماینده مردم هستیم... اگر آنان بیشتر از احزاب بعث و غیره رای آوردند، ما قبول می‌کنیم اما اگر ما رای آوریم آنها خواهند پذیرفت؟... آنها را به مبارزه سیاسی فرامی‌خوانم اما بعد از زمین گذاشتن سلاح و برقرار شدن امنیت در سراسر سوریه به دست ارتش سوریه. اصلا گفت‌وگو در زمانیکه افراد سلاح در دست دارند امکان ندارد. سلاح فقط باید در اختیار نیروی ساماندهی شده ارتش باشد.

طرح خصمانه اتحادیه اروپا علیه سوریه در تاریخ اکتبر 2010

عمران الزعبی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در اقدامات خصمانه علیه سوریه از تاریخ 19 اکتبر 2010 شرکت کرده است.

وزیر رسانه‌ و مطبوعات سوری افزود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ مذکور نشستی داشتند و در آن خواستار اطلاعاتی از سوریه برای تهیه طرحی خصمانه علیه آن شده بودند اما به جزئیات این طرح و نشست اشاره نکرد.

دستان موساد در بحران سوریه دیده می‌شود

الزعبی در این کنفرانس خبری به عملیات ترور و انفجار در سوریه اشاره و تاکید کرد که ترورها و انفجارهای تروریستی زیادی در سوریه رخ داده است و این اقدامات رد پای موساد را با خود دارد.

مخالفان ملی می‌توانند در تلویزیون سوریه حاضر شوند

عمران الزعبی اعلام کرد که دعوت از مخالفان سوریه برای حضور در رسانه‌های سوریه امر جدیدی نیست.

وی تاکید کرد که معارض ملی می‌توان به ساختمان تلویزیون در میدان امویین بیاید و در تلویزیون سوریه حضور پیدا کند و با او بحث خواهد شد.

این وزیر سوری در ادامه به تعریف معارض ملی پرداخت و سوال کرد: معارض ملی کسی است که با دخالت خارجی مخالف است آنهم نه فقط با دخالت نظامی. معارض ملی کسی است که قطر و عربستان یا ترکیه بر او چیزی دیکته نمی‌کند. آیا معارض ملی کسی است که منتظر رسیدن سلاح اسرائیلی از فرودگاه‌های ترکیه است؟ آیا معارض ملی کسی است که به دنبال ساقط کردن هواپیماهای سوریه است؟ آیا کسی است که از سوزاندن اموال عمومی و خصوصی شاد می‌شود؟ اینها معارضان ملی نیستند.

نظر مرسی درباره توافقنامه کمپ‌دیوید چیست؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر درباره اینکه مسئولیت خونریزی بر عهده همه است، تاکید کرد که اگر وی منظورش این باشد که همه باید به توقف خشونت در سوریه کمک کنند این حرف درست است اما اگر چیزی بگوید و چیزی دیگر عمل کند، آنگاه باید گفت که مسئولیت بر عهده رئیس جمهوری سابق مصر، قطر،‌ عربستان و ترکیه و کشورهای ارسال‌کننده سلاح برای تروریست‌هاست... تنها فرق او [مرسی] با حسنی مبارک در این است که او ریش می‌گذارد.

وی تاکید کرد که سوریه حتی در زمان حسنی مبارک نیز به جایگاه و تمدن و پیشینه و فرهنگ مصر چشم دوخته بود اما باید در پاسخ به آقای مرسی اعلام کرد که وی نظرش درباره توافقنامه کمپ‌دیوید چیست؟ زمانیکه گاز مصر به اسرائیل فروخته می‌شد وی کجا بود؟ زمانیکه گذرگاه‌های غزه بسته بود کجا بود؟ زمانیکه مصر در همه چیز از جمله نان، بهداشت و غیره به آمریکا تکیه داشت کجا بود؟

الزعبی تاکید کرد: مصر بزرگ‌تر از آن است که با یک میلیارد دلار سپرده‌ای که قطر در بانک‌های مصر گذاشته است، خریده شود حتی بزرگ‌تر از میلیاردها دلار کشورهای خلیج [فارس] یا اینکه با گندم آمریکا فروخته شود.

دمشق با تمام توان از اخضر ابراهیمی حمایت و با او همکاری می‌کند

در خصوص ماموریت اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه (که جانشین کوفی عنان شد) اعلام کرد که سوریه هر چه در توان داشته باشد در اختیار ابراهیمی قرار خواهد داد همانطور که هر چه در توان داشت به کوفی عنان کمک کرد. اما موفقیت اخضر ابراهیمی به میزان پایبندی قطر و ترکیه و عربستان به طرح کوفی عنان بستگی دارد.

سلاح‌های اسرائیلی و غربی در سوریه

این وزیر سوری به سلاح افراد مسلح اشاره کرد و گفت: سلاح‌های اسرائیلی و غربی در اختیار افراد مسلح در سوریه است و در برخی کشورهای منطقه اردوگاه‌های آموزشی [برای افراد مسلح] بر پا شده است... این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست. آنان خودشان آشکارا اعلام می‌کنند که سلاح و جنگجو ارسال می‌کنند و حمایت مالی می‌کنند.

وی افزود: عناصر توطئه علیه سوریه روشن و آشکار است و بر کسی پوشیده نیست... درخواست اصلاح به خشونت و کشتار تبدیل نمی‌شود. کسی که با اسرائیل تماس می‌گیرد و سلاح آن را در فرودگاه ترکیه تحویل می‌گیرد، خائن است و معارض ملی نیست.

برخی شبکه‌های تلویزیونی در خونریزی سوریه شریکند

الزعبی تاکید کرد که برخی شبکه‌های در ریختن خون مردم سوریه شریکند. زمانیکه دوربین این شبکه‌های قبل از وقوع کشتارها و انفجارها مستقر می‌شود و آن را ضبط می‌کند نشان می‌دهد که اینها از قبل می‌دانند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

توپ در زمین عربستان، ترکیه، قطر و آمریکاست

وی بار دیگر به ماموریت اخضر ابراهیمی اشاره کرد و گفت: به سود سوریه است که ماموریت اخضر ابراهیمی موفق شود. اما الان توپ در زمین قطر،‌ عربستان، ترکیه و آمریکاست و باید انتقال سلاح برای افراد مسلح متوقف شود. تحریک رسانه‌ای متوقف شود و هواپیماهایشان که سلاح می‌آورند و در فرودگاه‌های کشورهای مجاور مانند فرودگاه بیروت فرود می‌آیند متوقف شود.

اروپا دنباله‌رو آمریکاست و آمریکا بر تصمیم‌های کلان اروپا سلطه دارد

الزعبی تاکید کرد: نقش اروپا تابع است و مستقل نیست. نقش اروپا تابع آمریکاست. آمریکا واقعا بر تصمیم‌های حاکمیتی اروپایی‌ها هیمنه دارد... عناصری از القاعده اکنون در سوریه هستند. ما با فرهنگ تروریسم افراطی روبه‌رو هستیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا