یک فیزیوتراپیست در یزد با تاکید بر انجام فعالیت های ورزشی برای بانوان بیان داشت: ورزش‌های توام با اعمال وزن روی بدن، سبب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

 یک فیزیوتراپیست در یزد با تاکید بر انجام فعالیت های ورزشی برای بانوان بیان داشت: ورزش‌های توام با اعمال وزن روی بدن، سبب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ذبیح الله برجسته در مورد اینکه خانم‌ها چه زمانی ورزش کنند بهتر است؟

 اظهار کرد: از آنجا که روی ورزشکاران زن پژوهش‌های دقیق و گسترده‌ای صورت نگرفته است، یک اتفاق نظر و تفاهم کلی درباره سطح عملکرد آن‌ها وجود ندارد. اگرچه بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثر ورزشکاران زن معتقد به افت عملکرد بدنی در دوران قاعدگی هستند، اما از لحاظ فیزیکی زنانی بوده‌اند که در طی زمان قاعدگی قادر به شکستن رکوردهای جهانی شده‌اند.

 وی خاطرنشان ساخت: فعالیت ورزشی شدید سبب کاستن سطح استروژن در خون می‌شود، اما لزوماً بر سطح عملکرد بدنی اثری ندارند.

برجسته گفت: در تمرینات با شدت یکسان، اختلافی در میزان بروز آسیب‌های ناشی از ورزش در زن و مرد دیده نمی‌شود.

 وی ادامه داد: قرص‌های ضدبارداری هر چند ممکن است سبب تغییرات چشمگیر فیزیولوژیک در بدن زن شوند، اما تاثیر عمده‌ای روی عملکرد فرد نخواهند گذاشت. البته با توجه به اختلالات فیزیکی به نظر نمی‌رسد که زنان توانایی غلبه بر مردان در مسافت‌های کوتاه را داشته باشند، اما برعکس این موضوع در دوهای با مسافت طولانی صدق می‌کند که به نظر می‌رسد به علت چربی بالا‌تر موجود در بدن زنان است که به عنوان منبع انرژی عمل می‌کند. به علاوه تعریق در دماهای بالا‌تر بدن، سبب حفظ و نگهداری بیشتر آب بدن خواهد شد.

 برجسته ضمن اشاره به تفاوت فیزیولوژیک بین زنان و مردان ورزشکارتصریح کرد:

این اختلافات در زمینه سیستم اسکلتی و عوامل بیو مکانیکی نمود دارد. ورزشکاران زن به طور معمول (ولی نه همیشه) کوچک‌تر و کوتاه‌تر بوده، لگنی پهن‌تر دارند، زانو‌ها به داخل متمایل شده و ساق پا‌ها انحنای کمتری دارند. این ویژگی‌ها از جمله مواردی هستند که احتمال ایجاد برخی از آسیب‌های مانند دردهای کشککی- رانی را بالا می‌برند.

وی بیان داشت: ورزشکاران زن درصد بالاتری از چربی بدن داشته و حدود ۳۰ درصد قدرت عضلانی کمتری نسبت به مردان دارند که به ویژه مربوط به اندام فوقانی است، اما در هر صورت این تفاوت‌ها به رشته ورزشی خاصی بستگی دارد، تا اینکه جنسی خاص عامل آن باشد.

 

این فیزیوتراپیست ضمن تاکید بر سودمندی ورزش در بانوان گفت: تمرینات منظم ورزشی دارای فواید مشابهی در زنان و مردان است، یعنی کاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن که تمام این موارد به پیشگیری از آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. همچنین ورزش‌های توام با اعمال وزن روی بدن، سبب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا