کارشناس مسئول بهداشت روان مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به عوارض مصرف شیشه گفت: تيك عضلاني و لرزش دست و پا شبيه به بيماري پاركينسون در مصرف کنندگان ظاهر می شود.

 کارشناس مسئول بهداشت روان مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به عوارض مصرف شیشه گفت: تيك عضلاني و لرزش دست و پا شبيه به بيماري پاركينسون  در مصرف کنندگان ظاهر می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، فاطمه زارع اظهار داشت: شيشه يا كريستال ،ماده اي است شديدا اعتياد آور كه به سه شكل ذرات پودري ريز مانند ذرات کريستال، ذرات بلوري شکل مانند تکه هاي زاج يا نبات سفيد  و تکه هاي مربع شکل 2×2سانتيمتري مانند طلق چرا غهاي قديمي  ديده مي شود.

وی ادامه داد: اين ماده مخدر، به اين دليل در كشور ما به شيشه معروف است كه شكل ظاهري آن شبيه به شيشه اي است كه خرد و پودر شده باشد ولي در اروپا و آمريكا به نام آيس) ICE ( شناخته مي شود.

 زارع ادامه داد: مهمترين تركيب اين ماده مخدر آمفتامين است كه به دو روش مصرف مي شود.

وی با اشاره به عوارض مصرف شيشه از نظر جسمي خاطرنشان ساخت: حركات زبان و فك، تصورات و خيال باطل، از دست دادن اشتها، پرحرفي، هيجان، بيقراري، خستگي وتنفس بد، افزايش ضربان قلب، فشارخون ودرجه حرارت بدن، ناتواني جنسي، خشكي دهان، تعريق زياد و بزرگ شدن مردمكها مهمترین عوارض شیشه است.

  این کارشناس مسئول بهداشت روان لخته شدن خون در رگها، استفراغ، بي خوابي، شنيدن صداي زنگ در گوش، احساس خارش در زير پوست، انتقال بيماريهاي عفوني مثل ايدز و هپاتيت را از دیگر عوارض این ماده مخدر برای جسم عنوان کرد  و افزود: با مصرف این ماده از ميزان مهارت دستها كاسته مي شود، تيك عضلاني، و لرزش دست و پا شبيه به بيماري پاركينسون ظاهر می شود.

زارع با اشاره به عوارض روحي رواني مصرف شيشه به احساس سرخوشي، احساس قدرت، افزايش تمركز كاذب، تحريك پذيري، پرخاشگري، تهاجم، رفتارهاي جنون آميز و هيجانات جنسي اشاره نمود و افزود:

سوءتغذيه، حالت تشويش، كابو س هاي شبانه، افسردگي شديد يا تمايل به خودكشي، گيجي، سرگرداني، عدم شناخت زمان و مكان، بي احساسي و آسيب كليه اعضاء بدن  از جمله آثار بلند مدت مصرف شيشه است.

 کارشناس مسئول بهداشت روان با بین این مطلب که بسیاری از معتادان به شیشه در بیمارستان های روانپزشکی بستری هستند گفت: با مصرف شیشه 50سال پیر شدن در عرض 5سال در فرد  رخ می دهد.

زاره با اشاره به این که مصرف شیشه مساوی با جنون روانی   است گفت: اختلال حافظه ، توهم و بدبینی به همسر و جنون روانی ،سوغات شیشه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا