یزدفردا:یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی در جنبش عدم تعهد گفت: به اعتراف همگان جمهوری اسلامی ایران امروز عنصر اصلی نگه دارنده و بالنده ماندن این جنبش است.
«مصیب نعیمی» ضمن اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی در جنبش عدم تعهد گفت: ایران اگرچه جزو پایه گذاران جنبش عدم تعهد نیست، اما در تمامی صحنه های مهم جهانی که به این جنبش مربوط می شود، شرکت داشته است. نعیمی در ادامه ضمن برشماری ابعاد و اهمیت اجلاس تهران افزود: نخستین اهمیت اجلاس شانزدهم حضور تعداد بسیاری از اعضای جنبش در تهران است.
به گفته وی اهمیت دیگر برگزاری این اجلاس در تهران این است که ایران به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای مستقل استعمارستیز شناخته می شود.
وی با یادآوری دلایل و فضایی که در آن جنبش عدم تعهد تشکیل شد، تصریح کرد: مهمترین موضوعی که پس از تاسیس این جنبش باید مورد توجه قرار گیرد مقابله با نفوذ ابر قدرت ها در اعضای این جنبش است، زیرا همچنان شاهد تاثیر و فشار غرب بر اعضای این جنبش هستیم.نعیمی در خصوص تاثیر جمهوری اسلامی ایران در بازگرداندن وجهه از دست رفته این جنبش گفت: با وجود اینکه تعداد اعضای این جنبش بسیار زیاد و تاکتیک اتخاذ شده برای نیل به آرمان ها توسط هریک از این اعضا متفاوت است، اما نزدیک بودن مواضع هریک از این اعضا به یکدیگر در این هدف به جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد.این کارشناس مسائل سیاسی با برشماری مهمترین محورهایی که باید در اجلاس شانزدهم درخصوص آنها بحث و بررسی شود، افزود: حرکت های مردمی در منطقه و جهان که شاهد آن هستیم، می تواند از جمله مسائل مهمی باشد که در این اجلاس مطرح خواهد شد. وی دخالت نیروهای بیگانه در مسائل داخلی کشورهای منطقه را نیز از دیگر موضوعاتی دانست که در این اجلاس لازم است به آن پرداخته شود.
مدیرمسؤول روزنامه الوفاق، رسانه را در غرب، ابزاری برای پیشبرد اهداف سلطه جویانه برشمرد و اضافه کرد: در جوامع شرقی باید از رسانه در مسیر احقاق حقوق ملت ها از کشورهای سلطه گر استفاده شود، نه برای سلطه جویی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، زیرا ما با سلطه گری مخالفیم. وی ضمن تاکید بر اطلاع رسانی دقیق این اجلاس توسط رسانه ها افزود: در اختیار قراردادن اخبار کامل و دقیق این اجلاس مطمئنا برای مردم جذابیت داشته و آن ها را با آرمان ها و اصول این جنبش بیشتر آشنا خواهد کرد.
نعیمی با حساس خواندن دوران حاضر برای خبرگزاری جنبش عدم تعهد، پوشش اخبار این اجلاس را برای خبرگزاری نم بسیار مهم دانست و گفت: این خبرگزاری می تواند پس از این اجلاس نیز با اتحادیه های منطقه ای همچون اتحادیه کشورهای عرب، اتحادیه کشورهای اسلامی، اتحادیه شرق آسیا، اتحادیه قفقاز و خبرگزاری های منطقه که کشورهایشان در این جنبش عضو هستند همکاری های وسیعی داشته و به فعالیت خود ادامه دهد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا