سعید فلاح

یزدفردا :سعید فلاح:ساعات پایانی پنج شنبه  گذرم به امامزاده سید جعفر واقع در بلوار جمهوری افتاد. مسافران زیادی در فضای باز داخل امامزاده توقف کرده بودند. اما مسئله ای که هم نظر مسافران و اینجانب را به خود جلب کرد، کارناوالهای متعدد عروسی یا به اصطلاح خودمان عروس کشانی بود. همراهان عروس و داماد خودشان را مقابل آستانه امامزاده سید جعفر رسانده و با بند آوردن بخش اعظم جاده که در برخی از موارد کل بلوار جمهوری را مسدود می کرد، به شادی می پرداختند .در پاره ای از مواقع این شادی با حرکات موزون عده ای از جوانان و همچنین نورافشانی و استفاده از ترقه و ایجاد سرو صدا همراه بود. داماد از اتومبیل پیاده شده و مبلغی پول داخل صندوق متعلق به آستانه امامزاده ریخته که این مراسم باشکوه ! از سوی فیلمبردار ضبط می شد. تا اینجا شرح دیده های راقم این سطور از حضور حدود 5-6 کاروان در طول 20 دقیقه بود اما نکاتی که لازم است به آن توجه شود:
1-    هیچ کس مخالف برگزاری مراسم عروسی و خوشحالی همراه با آن نیست. اما  مزاحمت برای مردم از طریق ایجاد سر و صدا و راه بندان، زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان به حساب می آید و اذیت و آزار مردم در ساعات پایانی شب دور از انصاف است.
2-    فلسفه حضور در مقابل آستانه امامزاده ای واجب التعظیم با طی کردن مسیری طولانی که اکثرا از سوی دیگر شهر است، چیست؟ آیا هدفی جز استعانت از خداوند و اهل بیت و امامزادگان و طلب برکت در زندگی  زوج جوان وجود دارد؟ آیا این کار باید حتما در همان شب انجام گردد که بعضاً به دلیل انجام کارهای خلاف اخلاق همراهان زوجین در مقابل آستان مقدس این بزرگواران از معنویت این کار می کاهد.
3-    آیا ایجاد مزاحمت برای مردم و بند آوردن یکی از اصلی ترین مسیرهای تردد شهر کاری پسندیده است؟ تصور کنید خودروی آمبولانس حامل بیمار در ترافیک بماند یا خودروی آتش نشان در مسیر متوقف شود. مسئولیت خسارت وارده به وقت و حتی جان و اموال مردم کیست؟ آیا زوجین در همان شب اول تشکیل خانواده می خواهند حقوق مردم را تضییع نمایند و این چنین برکت را به کانون خانواده خود ببرند؟
4-    آیا این کار زیبنده شهر دارالعباده یزد می باشد؟ مسافرانی که از شهرهای دیگر در مسیر حضور دارند در مورد مردم یزد که به درستکاری و رعایت حق الناس شهره اند، چه فکری می کنند؟
5-    به نظر می رسد زدودن این رسم غلط از جامعه با کمک  فرهنگ سازی از طریق منابر و رسانه ها ممکن باشد. به یاد دارم امام جمعه فقید یزد مرحوم حاج شیخ محمدعلی صدوقی در یکی از خطبه های نماز جمعه یزد به شدت از رواج این کار در سطح شهر انتقاد کردند. آیا امروز هم این انتقاد از سوی متولیان امر صورت می گیرد یا چاره ای برای آن اندیشیده می شود؟
6-    آیا حضور نیروی انتظامی جهت ایجاد نظم، جلوگیری از ایجاد ترافیک و بعضاً اعمال خلاف عفت عمومی کارساز نیست؟ به نظر نمی رسد نیروی انتظامی از نظر نیرو و امکانات کمبودی داشته باشد زیرا پیش از این اثبات کرده است که اگر بخواهد با مسئله ای برخورد کند با تمام جدیت وارد می شود.آیا مسئله فرهنگ عمومی و تضییع حقوق مردم ارزشش از مسائل سیاسی کمتر است؟!

البته نباید فراموش کرد که عمده مردمان فهیم شهرمان با چنین حرکتهایی مخالفند و مراسم خود را به دور از انحرافات برگزار می کنند اما عده ای که عمدتا از گروه نوکیسه¬¬گان می باشند، از مروجین رسوم و فرهنگهای غلط می باشند. خداوند عاقبت امر همه ما را ختم به خیر نماید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا