ابرکوه "خبرنگار یزدفردا:وقوع انقلاب اسلامی که ثمره خون هزاران شهید سرافراز آن است، عامل اصلی پيوند مجدد مردم با مفاهيم اسلامی است و انقلاب اسلامی راه را برای همه علاقه‌مندان به فراگيری قرآن كريم باز كرده است.

رئيس بنياد فرهنگی قرآن و عترت اميرالمؤمنين علیه السلام ابركوه با اشاره به اين موضوع كه نبود انسجام و هماهنگی بين متوليان و تشتت و پراكندگی در حوزه عمل و اختيارات محوله می‌تواند به يك تهديد در حوزه فعالیت های قرآنی مبدل شود گفت: انجام كارهای سليقه‌ای و بدون چشم‌انداز كلان در موسسات قرآنی می‌تواند منجر به آمار‌زدگی شود.

 

 

مهندس مجتبی عزيزی، با اشاره به وضعيت عمومی مهارت و نگرش جامعه به آموزش قرآن بيان كرد: زمانی كه گفته می‌شود آموزش عمومی قرآن، آموزش عمومی مد نظر است كه تعيين‌كننده سطح توانايی و ميزان انس و ارتباط عموم افراد جامعه با قرآن كريم و در نتيجه ميزان بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از قرآن است.

وی در ادامه افزود: يقينا رمز بندگی و بهره‌مندی از رسم مسلمانی و شاخصه‌های اصلی نظام تعليم و تربيت در تمدن اسلامی، ميزان بهره‌مندی آحاد جامعه از فرهنگ معارف قرآن كريم است زيرا زيربنای انقلاب ما برگرفته از آرمان‌ها و باورهای اصيل اسلامی است و يقينا قرآن كريم قانون اساس جمهوری اسلامی است.

رئيس بزرگترين مجتمع قرآنی كشور که سابقه 7 بار کسب مقام اول در بین بیش از 2000 موسسه قرآنی سطح کشور را در کارنامه خود دارد، اظهار كرد: صادقانه بايد اذعان كرد كه با همه اشكالات موجود و در وضعيت آموزش عمومی جامعه، باز هم سطح فراگيری قرآن در نظام رسمی شامل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراكز علمی، صدا و سيما و ... و غير رسمی همچون مؤسسات قرآنی مردم نهاد، مكتب‌خانه‌ها، جلسات قرآن خانگی و ...، با دهه‏های قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقايسه نيست.

رئيس بنياد فرهنگی قرآن و عترت اميرالمؤمنين علیه السلام ابركوه با تأكيد بر اين مطلب كه اين موضوع نبايد ما را فريب دهد، چرا كه به باور بسياری از علاقه‌مندان به توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی، وضعيت عمومی و ميزان نسبت آشنايی نسل جديد با قرآن به هيچ عنوان راضی كننده نيست، افزود: بايد با عزمی خالص همه نهادهای متولی اعم از رسمی و غيررسمی با برنامه‌ريزی، تدبير مناسب و پرهيز از موازی‌كاری زمينه‏های جدی آشنايی و انس مردم را با قرآن كريم فراهم آورند.

وی در رابطه با راهكارهای گذر از اين وضعيت و رسيدن به وضعيت مطلوب گفت: با توجه به اينكه امر آموزش يك فرآيند زمان‌بر، تدريجی و ديربازده است و يقينا تا زمانی كه آموزش صحيح و اصولی انجام نشود، نمی‌توان شاهد تغيير در وضع عمومی بود، به نظر می‌رسد اولين و مؤثرترين اقدام در شرايط فعلی روی آوردن متوليان به آموزش صحيح و اصولی در جامعه است و چنانچه اين آموزش در زمان و دوره مناسب انجام آن برای هريك از مقاطع سنی برگزار نشود، قابل جبران و جايگزينی نخواهد بود.

رئيس بنياد فرهنگی قرآن و عترت اميرالمؤمنين علیه السلام ابركوه در ادامه تأكيد كرد:  برای دستيابی به اين موضوع نياز به يك استراتژی و خط مشی واحد در تمامی دستگاه‌ها و متوليان قرآنی اعم از رسمی و غيررسمی وجود دارد كه اين استراتژی از طريق يك مديريت واحد و آشنا به مبانی و اصول، فرماندهی و نظارت شود و به نظر می رسد فعالیت های اثرگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور در دولت های نهم و دهم نیز در همین راستا سازماندهی شده است.

عزيزی با بيان اينكه مهم‌ترين مشكلی كه در حال حاضر پيش روی فعاليت‌های قرآنی در سطح كشور وجود دارد، عدم انسجام و هماهنگی بين متوليان و تشتت و پراكندگی در حوزه عمل و اختيارات محوله است، گفت: چنانچه با برنامه‌ريزی صحيح و اصولی از اين موضوع به عنوان فرصت بهره نبريم، اين فرصت تبديل به يك تهديد خواهد شد.

وی يادآور شد: فرصت از اين جهت كه در نظام اسلامی هيچ دستگاهی خود را بی‌نياز از قرآن و فعاليت‌های قرآنی نداند و همه به قدر توان در فرايند اثربخشی فعاليت‌های قرآنی ايفای نقش داشته و اين بار را از روی زمين به وسع توان و امكانات خود بردارند.

رئيس بنياد فرهنگی قرآن و عترت اميرالمؤمنين علیه السلام ابركوه اظهار كرد: تهديد از اين جهت كه حالا كه همه در حوزه قرآن وارد شده‌اند كارها سليقه‌ای، بدون چشم‌انداز كلان، فاقد هر گونه انسجام و هماهنگی پيش رود و در نتيجه نتوان يك ارزيابی دقيق و اصولی از فعاليت‌ها در سطح كشور داشته باشيم و به عبارت ديگر آمارزده شويم.

مدیر نمونه موسسات قرآنی کشور در ادامه بيان كرد: در اين ميان، نقش همه دستگاه‌ها و متوليان جدی و حائز اهميت خواهد بود به عنوان مثال نقش رسانه‏ها و از جمله صدا و سيما و مطبوعات بسيار اساسی است؛ به ويژه خلأ وجود رسانه‌ها و نشريات قرآنی كه می‏توانند با پرداختن به ابعاد متفاوت آموزش قرآن، زمينه تحرك جدی در ميان عناصر مختلف جامعه قرآنی را برای تأمل و استفاده از تجربه‏ها در مسير تحول آموزش عمومی قرآن، فراهم آورند.

وی خاطرنشان كرد: در جامعه اسلامی كه ثمره خون هزاران هزار شهيد است بايد به جايی رسيد كه گفتمان غالب عمومی، علمی، اطلاع‌رسانی و ... در رسانه‌ها و جرايد بحث‌های قرآنی، تربيتی و ... باشد و بدون شك برجسته ساختن مطالبات منطقی جامعه قرآنی و آحاد جامعه به عنوان مخاطبان و همچنين تلطيف دل‏ها و اراده‏ها برای نيل به اهداف عالی قرآنی، نيز جزء راهكاری مهم و اثربخش برای پرداختن به اين فريضه الهی است.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا