لیلا پورزارع زاده- خبرنگار یزد فردا--این شهر كهن و تاریخی با بیش از450 اثر تاریخی كه 115 اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده و سه اثر تاریخی شامل گنبد عالی ، طاووس الحرمین ومناره نظامیه، مسجد جامع ابركوه به عنوان نخسین بناهای تاریخی استان یزد درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

ابركوه- لیلا پورزارع زاده- خبرنگار یزد فردا- با توجه به برخورداری از آثار تاریخی و جاذبه های متعدد گردشگری، شهرستان ابرکوه آماده استقبال از مسافران و میهمانان در دور دوم سفرهای تابستانی است.

 ابركوه یكی از شهرهای تاریخی استان یزد می باشد كه درفاصله 140كیلومتری غرب یزد و در مسیراصلی یزد - شیراز قراردارد. فاصله این شهر تا شیراز 300 كیلومتر و تا اصفهان280 كیلومتر ست.

این شهر كهن و تاریخی دارای بیش از450 اثر تاریخی است كه 115 اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده و سه اثر تاریخی شامل گنبد عالی ، طاووس الحرمین ومناره نظامیه، مسجد جامع ابركوه به عنوان نخسین بناهای تاریخی استان یزد درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است . از نظرتاریخی منطقه ای كه هم اكنون به نام ابرقو شهرت یافته در روزگاران قدیم مسیرراهی بود كه شرق وغرب را به یكدیگر متصل می نمود و در مسیر جاده ابریشم قرار داشت.

شهرستان ابركوه ، استانهای خراسان، سیستان وبلوچستان، كرمان و هرمزگان را به استانهای فارس، بوشهر، كهكیلویه وبویراحمد، اصفهان، خوزستان و همچنین منطقه غرب كشور متصل می كند. 

مسجد جامع ابركوه بامحراب گچبری بسیارعالی به صورت چهار ایوان وحیاطی مستطیل شكل و دارای دهلیزها، شبستان ها و متعلقات دیگر است. قسمتهایی از این مسجد مربوط به قبل ازاسلام و قسمتهایی هم مربوط به دوره سلجوقی وحكمرانی مغول است كه  توسط آندره گدار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد بیرون منزلگاه علی بن موسی الرضا(ع) است كه در مسیر حركت امام رضا (ع) از مدینه به مرو (مشهد مقدس ) در 17 آبان ماه سال 195 هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال 201 هجری قمری می باشد . گنبد عالی ابركوه یكی از مستحكم ترین و زیباترین بناهای قرن پنجم است كه از بناهای سنگی دوره دیلمیان ویكی ازنفایس هنر معماری ایران می باشد و بر كوهی مشرف بر جاده ابركوه به بخش بهمن با ارتفای 22 متر و ضخامت دیوار 2 متر ساخته شده است . این بنا آرامگاه امیرعمید الدین شمس الدوله دیلمی و مادرش از طایفه هزاراسب بوده كه بدستور فرزندش فیروزان در سال 448 هـ ساخته شده است .

 یخچال ابركوه هم از آثار تاریخی است كه به شكل مخروطی بنا شده است و در گذشته محل انبار یخ برای تامین فصل تابستان بوده اند كه ارتفاع آن حدود 20 متر است و سطح آن گودتر از سطح زمین است.

آرامگاه عزیزالدین نسفی یكی دیگر ازبناهای تاریخی ، فرهنگی ابركوه است كه دردوره سلجوقیان درقرن پنجم وششم هجری بنا شده است . عزیزالدین نسفی در نسف خوارزم بدنیا آمد سپس به بخارا رفت و در ادامه به خراسان اصفهان و فارس عزیمت نمود و سرانجام  در ابركوه سكونت گزید و به تدریس و تالیف پرداخت . مقصد القصی ، زبده الحقایق ، بیان التنزیل ، منازل السائرین ، اصول و فروع ، كشف الحقائق و انسان كامل از تالیفات وی می باشد كه به نوشته خودش كتاب انسان كامل را در دوران تدریس در مسجد جامع ابركوه به رشته تحریر در آورده است.

خانه آقازاده ابركوه نمادی از هنرمعماری اسلامی وسنتی ایران زمین است كه در بافت قدیم دروازه میدان واقع گردیده و از نظرمعماری و بكارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه است این بنا با 851مترمربع مساحتی بصورت حیاط مركزی بوده . این عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا كرده است و بادگیر آن در دو طبقه وكلاه فرنگی آن با ارتفاع 18متر و مساحت 18مترمربع در نوع خود بی نظیر است.  در دهانه این بادگیر 19عدد دریچه تنظیم هوا وجود دارد كه با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و دركنار آن یك كلاه فرنگی با تزئینات مقرنس كاری بسیار زیبا وجود دارد. بادگیر وكلاه فرنگی به ترتیب حكم خنك كردن(كولر) ونور رسانی(نورگیر) فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.

خانه سالاری ، خانه قدیمی صولت ازجمله خانه های ارزشمند تاریخی است . قدمت این خانه ها به دوران قاجاریه برمی گردد و در حال حاضر این خانه موزه مردم شناسی است و در آن صدها شیء بسیار نفیس و با ارزش مردم شناسی جمع آوری شده است.

درشهرستان ابركوه بیش از 50 قلعه ( ارگ ) تاریخی وجود دارد كه زندگی در بعضی از این قلعه ها هنوز ادامه دارد . قلعه های شهرسب ، رباط ، تیزك ، فیروزآباد ، احمد آباد ، بابك ، حسن خان ، سردار ، رئیس آباد قلعه های معروف این شهرستان هستند .

 درخت سرو 4500 ساله ابركوه یكی از آثار طبیعی جهان و بزرگترین موجود زنده روی زمین است كه همچنان شاداب است . دانشمندان و كارشناسان داخلی و خارجی از این درخت به عنوان كهنسالترین درخت جهان یاد  می كنند و الكساندر روف دانشمند روسی عمر آن را به چهار تا چهار هزار وپانصد سال تخمین زده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا