طبق آمارها، بافندگان فرش ابرکوه در سال گذشته ، 1150 متر مربع فرش تولید کرده و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری افزایش یابد.

ابرکوه- لیلا پورزارع زاده - خبرنگار یزد فردا - بازرس هیئت مدیره فرش دستباف و کارشناس فرش در ابرکوه گفت: هم اکنون بیش از 2000 نفر به عضویت شرکت تعاونی فرش دستباف ابرکوه در آمده اند که از این میزان 1500 نفر آنها به عنوان عضو فعال، مشغول به کار هستند.

حسن زارع افزود : طبق آمارها، بافندگان فرش ابرکوه در سال گذشته ، 1150 متر مربع فرش تولید کرده و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری افزایش یابد.

وی گفت: هم اکنون شهرستان ابرکوه ، در بین شرکت تعاونی های فرش دستباف، جایگاه سوم را در سطح استان به خود اختصاص داده است و اخیرا مدد جویان کمیته امداد هم به عضویت این شرکت تعاونی در آمده اند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این شرکت تعاونی، در زمینه تامین اعتبار و تهیه اقلام با کیفیت مورد نیاز بافندگان ، در شرایط مناسبی قرار دارد و با بافندگانی که کیفیت این میراث ملی را پایین بیاورند، برخورد جدی می شود.

مسئول اداره بازرگانی شهرستان ابرکوه  نیز در این خصوص گفت: طی دو سال اخیر با تصمیمات دولت و همکاری صندوق بیمه تامین اجتماعی ، وضعیت بیمه بافندگان بهبود یافته و طبق قانون بیمه تامین اجتماعی، همه بافندگان پس از بازنشستگی ، حقوق خود را به طور کامل در یافت می کنند . این در حالی  است که تا سال 89، بافندگان تنها از نصف حقوق بازنشستگی خود بهره مند می شدند.

مسعود میر حسینی افزود: به منظور بهبود ارائه خدمات بیمه ای و استفاده خاص بافندگان از تسهیلات قالی بافی، کارت قالی بافی تنها به افرادی داده می شود که در امتحاناتی که اداره فنی و حرفه ای از آنها به عمل می آورد، پذیرفته شوند و افرادی که واجد شرایط قالی بافی نباشند مشمول این خدمات نمی شوند.

وی گفت: در سالهای اخیر عواملی که سبب کاهش میزان صادرات فرش دستباف در ایران شده شامل عدم سلیقه یابی مشتریان و بالا بودن قیمت فرش دستباف تولید شده در ایران -که ناشی از گرانی نیروی انسانی و گرانی مواد اولیه است - می باشد . به منظور رفع این موانع ، دولت و مرکز ملی فرش ایران اقدام به سلیقه یابی در کشور های مختلف نموده وبه تجزیه و تحلیل سلیقه مصرف کنندگان فرش دستباف از لحاظ رنگ، اندازه، طرح و...پرداخته است.  

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا