رای نه مجلسی ها به طرح واگذاری زمین
طرح واگذاری زمین و وضع مالیات بر مسکن خالی با قید یک فوریت تقدیم مجلس شد که آن هم رای نیاورد .


در این طرح پیش بینی شده بود دولت بر واحدهای مسکونی قابل سکونت که به مدت یکسال خالی مانده باشد مالیات وضع کند.

این مالیات دو برابر درصد مالیات اجاره مسکن براساس ارزش منطقه ای اجاره مسکن تعیین می شد.

براساس یکی دیگر از مواد این طرح پیش بینی شده بود زمینهای قابل استفاده برای کشاورزی , دامداری , مرغداری , زنبورداری , پرورش ماهی و میگو, انبار محصولا‌ت کشاورزی و سایر بهره برداری اقتصادی مشابه که سه سال پیاپی بدون استفاده رها شده باشد اداره جهاد کشاورزی آنها را از طرف رئیس دادگستری در اختیار متقاضیان قرار دهد .

بر اساس یکی دیگر از مواد این طرح پیش بینی شده بود زمینهای قابل استفاده برای ساخت مسکن با کاربری مسکونی در شهرهای دارای جمعیت پانصدهزار نفر جمعیت و بیشتر که دوسال بدون استفاده رها شده باشد از طرف‌سازمان زمین شهری در اختیار متقاضیان ساخت مسکن قرار گیرد.

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران و یکی از طراحان این طرح با اشاره به‌افزایش بی رویه قیمت مسکن در سال گذشته در کشور گفت: بسیاری از ساکنان‌خانه های خود را به مردم اجاره نمی دهند.

وی با بیان اینکه براساس آمار حدود 600 هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران وجود دارد افزود: طراحان تلاش دارند از اهرم افزایش مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان فشار به صاحبان آنها برای عرضه این منازل به مستاجران استفاده ببرند.

مصباحی مقدم درباره ضرورت یک فوریتی بررسی کردن این طرح نیز گفت:قیمت مسکن از 40 تا 100 درصد افزایش یافته است و اگر بناست جلوی افزایش مسکن‌گرفته شود باید به فوریت این طرح رای داده شود .

محمد رضا باهنر نایب رئیس اول مجلس نیز در مخالفت با یک فوریتی شدن این طرح گفت: این طرح قطعا موجب افزاش قیمت خرید مسکن و اجاره آن می شود.

وی تصریح کرد:یک خانواده پس از مدتی 100 متر زمین برای فرزند خودخریداری کرده است و حالا پول ساخت و ساز ندارد حال ما می خواهیم آن را مصادره کنیم.

وی همچنین بر ضرورت بررسی کارشناسی مشکل مسکن در ایران تاکید کرد.

ستار هدایت خواه نماینده بویراحمد نیز در موافقت با یک فوریت این طرح‌گفت: منازل خالی موجب افزایش قیمت مسکن می شود و با توجه به باقیمانده عمر مجلس هفتم هیچ طرح و لایحه ای بدون فوریت به تصویب نخواهد رسید .

پس از سخنان موافقان ومخالفان‌, نمایندگان به یک فوریت این طرح رای ندادند .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا