یزدفردا :مدیر مجموعه باغ جهانی دولت آباد با اشاره به اینکه دو باغ ایرانی دولت‌آباد و پهلوان‌پور در استان یزد در اوایل سال گذشته  به اتفاق آرا ء در سی و پنجمین اجلاس كمیته میراث جهانی در یونسكو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند از متولیان میراث فرهنگی و گردشگری خواست  برنامه ای  در خور شأن استان در نظر بگیرند.

اصغر نبیل طی گفتگویی افزود:انتظار این است که این دو اثر که به عنوان نخستین ثبت آثار جهانی استان یزد رقم خورده اند ، همانند دیگر باغ هایی چون شاهزاده کرمان و باغ فین کاشان  که با حضور رییس جمهوری و دیگر مسئولین مراسم جشنی برای آنها برگزار گردید این مراسم نیز برای این دو اثر برپا شود.

وی در ادامه گفت:باغ دولت آباد یزد از بناهای زیبای دوران زندیه است که پس از گذر سالهای بسیار هنوز همچون نگین سبزی در دل کویر می‌درخشد و دارای 5 /8 هكتار وسعت است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی افزود: مجموعه باغ دولت آباد توسط محمد تقی خان سرسلسله خاندان خوانین یزد و در زمان کریم خان زند ساخته شده که  از چندین عمارت شامل؛ عمارت هشتی، کلاه فرنگی، بهشت آئین و تالار آئینه، سردر اصلی و سردر جنوبی می باشد.

نبیل افزود: البته آنچه این باغ را در میان باغ های ایرانی شاخص نشان می‌دهد بادگیر مرتفع آن است که با 8 /33 متر بلندترین بادگیر جهان شناخته شده که از دیگر خصوصیات این بادگیر هشت ضلعی بودن آن که باعث می‌شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین هدایت شود.

مدیر عامل شرکت مشیر یزد همچنین در مورد باغ تاریخی پهلوانپور گفت: این باغ در شهرستان مهریز متعلق به دوره‌ قاجار در محله مزویرآباد مهریز واقع شده كه در نوع خود در كل منطقه كم نظیر و متعلق به یكی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است.
وی گفت:مساحت این باغ 5 /3 هكتار و عمده ساخت و ساز صورت گرفته در آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی است.

گفتنی است، باغ زیبا و ارزشمند دولت آباد به شماره 774 مورخ 22 /12/ 46 و باغ پهلوان پور مهریز به شماره 6334 مورخ 7 /7 /81 در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده اند و با ثبت جهانی این دو اثر نخستین ثبت آثار جهانی استان یزد رقم خورد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا