متن پیام آیت الله اعرافی امام جمعه محترم میبد به مناسبت روز پزشک که در جمع پزشکان شهرستانهای میبد و اردکان درکانون شهید رجایی میبد توسط رئیس دفتر امام جمعه میبد قرائت شد به شرح زیر می باشد .

روز پزشک را به  همه حضار محترم و پزشکان ارجمند تبریک و شادباش می گویم و مقدم همه بزرگواران را به آن محفل گرانسنگ گرامی می دارم و از حاضران و برگزارکنندگان سپاسگزارم و از عدم توفیق حضور در آن انجمن خوبان و طبیبان صمیمانه پوزش می طلبم و جسارتا چند نکته را تقدیم می نمایم .

یکم : طبابت در همه شاخه ها و تخصص ها ، فعالیتی است علمی و هنری . پزشکی از یک سو بر نظریات و تحقیقات علمی استوار است و از سوی دیگر به ذوق و قریحه و هنر شخصی وابستگی دارد و برغم پیشرفت های شگفت انگیز علمی و فناوری عامل هنر و مهارت در طبابت نقش مهمی دارد و پزشکان حاذق به این امر مهم اهتمام می ورزند.

دوم : پزشکی یک فرایند و تعامل انسانی است و به همین دلیل پدیده و فعالیتی فرهنگی و اخلاقی است و باید بر همه این فرایند ارزشهای اخلاقی و انسانی حاکم باشد . در رویکرد اسلامی " نظام هنجاری طبابت " از اهمیت والایی برخوردار است و در فقه و اخلاق پزشکی تعیین شده است .

مهمترین ارزشهای اخلاقی در حوزه پزشکی عبارت است از :

1-      خیرخواهی و نیکوکاری.

2-      امانت داری

3-      مستضعف گرایی و عدالت محوری

این ویژگی ها در عمل و منش پزشکان پارسا و متعهد موج می زند و مایه تحقق " نظام پزشکی اسلامی " می شود.

سوم : " نقش فرابخشی " جامعه پزشکی در همه ابعاد فرهنگی و اجتماعی و نقش موثر پزشکان و نخبگان پزشکی در هدایت و اعتلای اخلاقی و معنوی جامعه ، مقوله مهم دیگری است که باید مورد عنایت باشد و در راستای پیشرفت و تعالی فرهنگی و معرفتی جامعه بدرستی مورد استفاده قرار گیرد و در راستای درمان آسیب های اجتماعی بکار گرفته شود.

چهارم : همکاری جامعه پزشکی در پیشبرد طرح های اساسی در حوزه سلامت و بهداشت و در زمینه تحقق و اجرای سندهای کشوری و استانی و منطقه ای از جمله سندهای سلامت استان و نیز طرح پزشک خانواده ، بسیار مهم و بی بدیل است و ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت و دستیابی به جایگاه برتر در این عرصه به همکاری و هم افزایی جامعه پزشکی و مسئولان کشوری و استانی و محلی و مردم شریف وابسته است و در این میان نقش پزشکان برتر است .

پنجم : تاریخ ایران و اسلام حکایت گر سهم ممتاز و نقش درخشان مسلمانان و ایرانیان در تاریخ پزشکی و تولید فکر و اندیشه و نظریه های ناب در این میدان است و شخصیت های پرفروغی ، چونان حکیم بوعلی سینا ، در این آسمان درخشیده اند و در دوره معاصر نیز ستارگان فروزانی از میهن اسلامی ایران در سپهر طبابت نورافشانی نموده اند و در این میان جایگاه استان یزد و بویژه شهرهایی مانند میبد و اردکان ممتاز و ستودنی است. انتظار می رود این پیشگامی و افتخار آفرینی تداوم یابد و بطور خاص جامعه پزشکی و پزشکان گرامی با حمایت وزارت و دانشگاه علوم پزشکی یزد و شبکه های بهداشت و درمان بیمارستانها ، به سمت تولید علم و معرفت و ارائه خدمات در سطح فرامنطقه ای و ملی و بین المللی ، خوش بدرخشند.

در پایان از خدمات ارزنده پزشکی جامعه پزشکی و پزشکان ارجمند و مسئولان محترم بهداشت و درمان و بیمارستان های شهرهای میبد و اردکان و استان پرافتخار یزد بویژه رئیس محترم و مسئولان بزرگوار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره ) یزد و نیز همه خادمان عرصه بهداشت و درمان و نیز از اهتمام والای دولت و مجلس به این مقوله مهم و نیز از حمایت مسئولان استان و شهرستان و برگزارکنندگان این محفل باشکوه و وحدت بخش و امید آفرین ، سپاسگزارم و توفیق روزافزون همه عزیزان را از محضر ربوبی خواهانم.

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

علیرضا اعرافی

امام جمعه میبد

02/06/1391

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا