آيت الله اعرافي امام جمعه ميبد

آيت الله اعرافي امام جمعه ميبد درخطبه عبادي سومين جمعه ماه مبارك رمضان ، در ادامه بحث ملائكه گفت :  بر اساس آيات و روايات ملائكه در همه مراتب عالم و طبقات و درجات اين جهان داراي نقش اند و ملائكه  ماموران خدا  و كارگزاران حضرت حق و اركان اداره عالم در همه مراتب آن هستند.

به گزارش خبرنگار میبد آدینه ، خطيب جمعه ميبد افزود : همه 6 نقش ملائكه كه درخطبه قبل اشاره شد به يك مطلب برمي گردد و آن اين است كه ملائكه به امر خدا و به فرمان خدا كارگزار او و تدبير كننده امر عالم در همه مراتب اين جهان و هستي هستند .

آيت الله اعرافي گفت :نقش اول ملائكه اين است كه كارگزاران عالم امر و غيب هستند و عرش و ملكوت و عالم لاهوت و عوامل غيب هه با نقش ملائكه تدبير مي شود .

دوم : ملائكه تدبير كننده اين عالم مادي و دنيا هستند و اين آسمان ها و زمين و زندگي و مرگ و شئون عالم و آدم در اين عالم خلق و مادي به واسطه ملائكه انجام مي گيرد پس ملائكه واسطه فيض خدا در عالم امر و خلق و مادي هستند.

سوم : نقش ملائكه در انتقال از اين عالم به عالم برزخ و اداره عالم برزخ است و مرگ و بعد عالم برزخ به واسطه ملائكه اداره و تدبير مي شود .

چهارم : برپايي قيامت و تدبير امور انسانها و جهان در عالم قيامت با ملائكه است .

پنجم :مرگ و حيات به واسطه ملائكه است .

ششم :  اداره بهشت و جهنم ازطريق ملائكه صورت مي گيرد . اداره عالم غيب ، مادي ،  مرگ و حيات ، برزخ ، قيامت ، بهشت و جهنم همه به واسطه ملائكه است كه درخطبه قبل به آن اشاره شد .

آيت الله اعرافي در ادامه نقش هفتم ملائكه گفت :  يكي از مهمترين نقش ملائكه در تمام عوالم عبادت خداست و ملائكه علاوه برعبادت هاي خاص نظير نماز، دعا و ذكر و تسبيح و اذكار، همه كارهايي را كه انجام مي دهند عبادت محسوب مي شود چون همه آنها امر خداست .

و كساني كه در پيشگاه خدا هستند و ملائكه هم كه در پيشگاه خداست همواره بدون خستگي در عبادت خدا هستند .

خطيب جمعه ميبد نقش هشتم ملائكه را ارتباط ملائكه با پيامبران ، امامان و اولياي الهي بيان كرد و افزود : غير از اينكه ملائكه واسطه وحي اند با گروهي از انسانها در دايره وسيع در ارتباطند اين گروه نه انبياء هستند و نه ائمه هدي بلكه گروهي از بزرگان هستند كه به درجه ايي رسيدند كه مي توانند با ملائكه در ارتباط باشند . انبياء ، امامان و اولياي الهي محدث اند يعني با ملائكه در ارتباط و گفتگو هستند حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها  با ملائكه ارتباط داشت .

در شب قدر ملائكه بر زمين مي آيند و سرنوشت را مي آورند كه اين تماس ملائكه با زمين از طريق حضرت ولي عصر ارواحناله الفدا برقرار مي شود .

نقش نهم ملائكه نظارت بر اعمال انسان و ثبت و گواهي دادن در روز قيامت است . دوربين ها و ناظران و مراقبان زيادي بر اعمال و رفتار انسانها در اين دنيا نظارت مي كنند كه يكي از اين عوامل ملائكه هستند.

البته سوالاتي وجود دارد كه خداوند كه برتمام عالم غيب و عالم ماده احاطه دارد چه نيازي به ملائكه و ناظران و مراقبان دارد ؟ كه در بيش از 600 آيه از قرآن كريم در باره علم خدا در قرآن آمده است كه علم خداوند تبارك و تعالي برهمه عالم و جهان و تمام زندگي و شئونات بشر احاطه دارد و خداوند اين ناظران و ملائكه و حافظان را قرارداده است تا انسانها با درك تعدد ناظران شرمشان شود و بيشتر حواسشان را جمع كنند .

نقش دهم ملائكه دعا ، استغفار براي مومنان است . ملائكه براي پيامبران و مومنان درود مي فرستند .

نقش يازدهم ملائكه لعن و نفرين فرستادن بر كفار و منافقين است و ملائكه كفار و منافقين را بعد از اينكه از ايمان و اسلام دوري كردند و كافر شدند بسيار لعن و نفرين مي كنند .

نفش دوازدهم ملائكه امدادهاي غيبي است و مومنان در اولين كارزار خود در برابر كفار با خلوص نيت و پاك قرار گرفتند درحالي كه تعدادشان اندك بود و تعداد كفار چندين برابر مسلمانان بود و از لحاظ تجهيزات نظامي و اسب و شتر و شمشير بر مسلمانان غالب بودند اما به واسطه امداد غيبي ملائكه در جنگ بدر پيروز از ميدان خارج شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا