در مراسم روز خبرنگار در شهرستان تفت، مرحوم زنده ياد عبدالجبار قرائي تفتي،اولين عكاس خبري دفاع مقدس يزد به عنوان خبرنگار برگزيده اين شهرستان معرفي شد.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري تفت، در اين مراسم كه با حضور مشاور استاندار و رئيس روابط عمومي استانداري يزد،فرماندار شهرستان تفت و معاون وي و خبرنگاران اين شهرستان برگزار شد از خانواده هنر مند عكاس مرحوم عبدالجبار قرائي تفتي به عنوان اولين عكاس دفاع مقدس استان يزد تجليل شد.

زنده یاد مرحوم حاج عبدالجبار قرائی در سال ۱۳۳۶ در خانواده مذهبی در محله گرمسیر تفت متولد شد. وی تحصیلات ابتدائی را در دبستان کاظمی سلطان آباد تفت گذراند و بعداً در دبیرستان رسولیان و ایرانشهر مشغول تحصیل و سپس به کارهای هنری مشغول شد و در اوایل انقلاب با حضور در راهپیمائی ها به ثبت رشادت ها و پایمردی مردم انقلابی پرداخت و به همراه برادر شهیدش حمزه علی قرائی و جمعی از دوستانش به تبلیغات و  فعالیت های انقلابی می پرداخت و در همین رابطه یک مرتبه مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جهاد سازندگی به عنوان جهادگری متعهد در سنگر سازندگی و فعالیت های فرهنگی و هنری حضوری فعال  و چشمگیر داشت. در هشت سال دفاع مقدس نیز رزمنده ای بود که در صحنه های شهامت، ایثار و شهامت آخرین   لحظه های سرخ عروج همرزمانش را هنرمندانه در قالب تصویر به ثبت رساند و پی از پایان جنگ تحمیلی همچنان با روحیه بسیجی به فعالیت های هنری و فرهنگی خویش در زمینه تئاتر، عکاسی، فیلم سازی و مجموعه کارت پستال­های تاریخی استان یزد پرداخت.

ارزنده ­ترین فعالیت­های این زنده­ یاد چاپ مجموعه مروارید درخشان کویر و کتاب نفیس ای صبا با ساکنان شهر یزد از ما بگو که شامل ۲۴۰ عکس از میراث باارزش تاریخی و مذهبی استان می باشد.

زنده یاد شادروان مرحوم حاج عبدالجبار قرائی سرانجام در تیرماه ۱۳۷۵ به هنگام فیلمبرداری از پیشرفت های صنعتی استان در یک حادثه دلخراش مرغ روحش به ملکوت اعلی پیوست و با عروج شهادت گونه خود در برگ های کتاب زندگی تا ابد جاودانه ماند.

اینک به گوشه ای از ویژگی های وی از زبان دوستانش می پردازیم:

وی در ظرف زمان و مکان نمی گنجید و فراتر از این حرف­ها بود لذا نمی­شد او را محدود کرد و بدنبال یک حرکت اساسی و کلان بود حتی اگر مامور یک کار خاص سازمانی می­شد.

در بعد هنری خصلت هایی چون بلندطبعی، پشتکار، تعهد و اخلاص از وی شخصیتی ممتاز و کم نظیر ساخته بود.

فردی خوش فکر، خوش ذوق، و علاقه مند به انقلاب اسلامی بود به طوری که اکثر مواقع تا نیمه­ های شب مشغول فعالیت در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری بود و در برگزاری نمایشگاه های استان محور اصلی بود و بخاطر ارتباطش با نیروهای رزمنده و حزب اللهی کارها در اسرع وقت انجام می­ شد.

خستگی در وی راه نداشت. وی می گفت ما باید استان یزد و عنوان دارالعباده و خصوصیات مردم و پایبندی آنها به ارزش ها را به صحنه تصویر درآوریم و نسل آینده را مقید به پاسداری از ارزش های بجای مانده نمائیم.

در عین حال باید اذعان داشت که او در آغاز راه بود و در همه ابعاد چون غنچه ای بود که تازه داشت می­ شکفت. اما دست گلچین روزگار امانش نداد.در حاشيه اين مراسم برخي از آثار هنري اين هنرمند عكاس به نمايش گذاشته شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا