محمد جواد عسکری

 

 

سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (۹)

« نگاهی عمیق به جواهر ی چون روزه ماه مبارک رمضان »

برای درک جواهری چون روزه ،  دقیق تر به آن نگاه کنیم

    بیایید با هم از منظری زیبا به روزه نگاه کنیم . روزه  را چون جواهری قیمتی بدانیم و سعی کنیم  روی آن قیمت گذاری کنیم . شاید شما مطرح بفرمایید ما کجا و قیمت گذاری این جواهر کجا ؟ می دانم ما نمی توانیم به جواهرات خداوند متعال قیمت بزنیم اما در تکاپوی قیمت زدن انسان سعی می کند دقیق و عمیق به آن نگاه کند و این باعث می شود جلوه ای از جلوات این عمل عظیم برایمان آشکار شود و این عمل باعث معرفت بیشتر می شود . هر چند در آخر سر عاجز می مانیم از قیمت زدن . اما ماحصل کار معرفت بیشتر است .

دیده ایم برای قیمت زدن روی یک شیء( مثلا یک جواهر ) اصولا باید اهل آن حرفه بیایند و قیمت آن را تعیین کنند . چرا؟ زیرا آنها خبره هستند . زیرا آنها جواهر شناس هستند . یک کارگر ساده ی بنایی نمی تواند یک جواهر را قیمت بزند زیرا تخصص آن را ندارد . اما جواهر شناس دائما سر و کارش با جواهر است . می تواند دلیلی برای نوع قیمت زدنش اقامه کند .

ما چگونه می خواهیم سراغ معرفت جواهر روزه برویم ؟

شاید شنیده اید که قرآن تبیان لکل شی است . یعنی هر مقوله ای و هر امری در قرآن تبیین شده است یا به عبارتی، روشن شده است . یعنی اگر بخواهیم کتابی باز کنیم و جایگاه اشیاء و امور در نظام عالم هستی را درک کنیم بهترین منبع قرآن است که البته احادیث اهلبیت عصمت و طهارت (ع) نیز در جای خود روشن کننده ی این آیات است .

بهترین جواهر شناس پیامبر اکرم (ص) است . ببینیم چگونه نگاهی به روزه دارند . این جمله در ادامه سفارشات ایشان در خطبه مربوط به ماه مبارک  می باشد.

«با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید»

از این نوع نگاه به روزه چند نتیجه عمده می توان گرفت .

ابتدا طرح چند سوال :

  • ·         آیا تشنگی و گرسنگی روز قیامت جنبه عمومی دارد؟ یعنی آیا همه ی افراد در روز قیامت مبتلای به گرسنگی و تشنگی می شوند؟
  • ·         آیا راهی هست که انسان در روز قیامت که هر روزش به حساب دنیای ما ۵۰هزار سال است تشنه و گرسنه نماند ؟
  • ·         گرسنگی و تشنگی روز قیامت حاصل چیست؟ آیا می توان گفت کسانی که در دنیا از نعمات استفاده نکرده اند و چیزی از غفران و رحمت پروردگار دشت نکرده اند در آن روز به تشنگی و گرسنگی مبتلا می شوند؟
  • ·         دنیا به نسبت قیامت چه حکمی پیدا می کند؟
  • ·         در این میان روزه چگونه ما را به معرفت قیامتی می کشاند ؟

 

این ها سوالاتی است که با ذکر چند خبر ضمن اینکه به  آنها پاسخ می دهیم  سعی  می کنیم پله پله به جواهر روزه ماه مبارک رمضان نگاهی معرفتی بیندازیم :

خبرهای خیلی مهم:

خبری در باره ی تشنگی و گرسنگی قیامت

           در خبر است که عذاب گرسنگی را به دوزخیان مسلط می کنند تا به ناچار شکم های خود را از زقّوم پر سازند، « لآکلون من شجر من زقّوم فمالئون منها البطون پس از آن تشنگی را چنان بر آنها چیره می کنند و حمیم را بر ایشان عرضه می کنند فسوقوا ماء حمیما فقطّع أمعاعهم  حمیم بگونه ای گرم است که اندرون آنها را ریزه ریزه می کند

این عذایها بی شک باطن اعمال ایشان در دنیا است که تشنگی و گرسنگی جان خود را با اعمال ناشایست خود سیراب می کردند، ولی اثر آن جز افزوده شدن بر تشنگی و گرسنگی آنها بوده است ؟؟   به قول امام الدنیاء کماء البحر کلما شربه انسان عطشان یزید عطشه حتی بقتله دنیا همچون آب دریاست که تشنه هر اندازه از آن بیاشامد بر تشنگی او افزوده می شودتا اینکه او را از پای درآورد.

پس خیلی مهم است انسان چه می خورد !بعض مقولات باعث تشنگی روز قیامت می شوند!

 خبری درباره ی اینکه دنیا حکم شب را دارد و قیامت حکم روز را دارد

چرا شب ؛ چرا روز ؟!

دنیا به لحاظ ظلمات و حجاب هایی که دارد شب است . و قیامت به لحاظ ظهوراتی که صورت می گیرد روز است . شب و روز دو آیه از آیات خداوندی هستند

وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّکُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنینَ وَ الْحِسابَ وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصیلاً (۱۲اسراء)

در این آیه دقت کنیم . در این آیه شب و روزی که دائما در مقابل دیدگان ما در گذر است به عنوان دو آیه مطرح گردیده است . چون شب و روز در حکم دو آیه هستند باید دقیق تر به آنها توجه کنیم . آیه ی شب رفتنی است و روز آمدنی است .

نکته دیگر اینکه خداوند متعال هرگاه می خواهد از قیامت یادی کند از آن تعبیر به روز کرده : یوم القیامه ،‌یوم یقوم الاشهاد … پس اگر قیامت روز است دنیا با آن حجاب هایی که دارد شب است . به قول مرحوم دولابی رحمه الله علیه : دنیا ،‌‌‌ شب صرف است و قیامت ، روز صرف و برزخ بین الطلوعین است

 

وظیفه ما در شب دنیا چیست ؟

پاسخ تنها یک جمله است: الدنیا مزرعه الاخره ؛‌ دنیا در حکم مزرعه ی آخرت است . پس هرچه در دنیا بکاریم در آخرت برداشت می کنیم .

دو وجه قیمتی بودن  جواهر روزه را کشف کردیم :

روزه آیه است آیه ای و نشانه ای از اثر رفتار ما در دنیا و قیامت است

در ماه مبارک رمضان از ابتدای شب که با نماز مغرب و عشا شروع می شود اجازه داریم از حلال خدا استفاده کنیم از خوراکی ها و نوشیدنی هایش استفاده کنیم اما همین که در ابتدای فجر قرار گرفتیم دیگر اجازه ی خوردن و آشامیدن نداریم . حال اگر کسی سحر را به خوابیدن سپری کند چه می شود ؟ تمام روز را با ضعف و ناراحتی طی می کند . گرسنگی و تشنگی آزارش می دهد .

به آیات خداوند متعال دقت کنیم ، دنیا محل کار و تلاش است فصل کاشتن است به عبارتی فصل خوردن از نعمت های الهی است حال اگر کسی تنبلی کند و از نعمت های الهی استفاده نکند و انبانش را از  حلال خدا پر نکند روز قیامت چگونه حالی دارد؟ مسلما این شخص گرسنه و تشنه وارد صحنه قیامت می شود .

روزه آیه ای  ازحال ما در زمان  زندگی و مرگ است

همه شنیده ایم که فلانی را دیده اند که در عالم قبر حال خوشی دارد یا برعکس خدای نکرده دارد اذیت       می شود. روزه به ما می آموزد اگر در زندگی دنیای که خداوند به تو هدیه کرده از نعمات بهره مند شدی در عالم مرگ هم بهره مند خواهی بود .

تا اینجا با توجه به دید آیاتی به روزه ماه مبارک آموختیم :

  • ·         در دنیا اعمالی داشته باشیم که ظهور آن در قیامت باعث آسانی حساب و کتاب و گذر از مهالک قیامت باشد همچنانکه در روزه غذاهایی را استفاده می کنیم که ارزش غذایی بالایی داشته باشند.

 

  • ·         در فرصتی که خداوند متعال در زندگی مادی و دنیا به ما عنایت کرده سعی کنیم آنچنان نعمت های خدایی را استفاده کنیم که در عالم قبر و پس از آن در قیامت جزءگرسنگان وتشنگان آنجا نباشیم .همچنانکه سعی می کنیم از ابتدای شب تا انتهای آن از حلال خدا به نحو احسن استفاده کنیم .

آیا صرفا همین موضوعات را می توان از نگاه به روزه ماه مبارک برداشت کرد؟

مسلما خیر ،‌ در شماره بعدی سعی می کنیم نگاهی عمیق تر به جواهر داشته باشیم . ان شاء الله

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا