محمد جواد عسکری

 ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید

در شماره قبل ۴ مورد از  مقولاتی که می تواند باعث قیمت ماه مبارک رمضان باشد را مطرح کردیم . در این شماره علاوه بر یادآوری موارد ذکر شده قبل به توضیح موارد پنجم تا هفتم می پردازیم .

۱- قیمت ماه رمضان به واسطه ی میزبانی خدا از انسان ها       

۲-قیمت ماه رمضان به واسطه ی نزول قرآن در آن

۳-قیمت ماه رمضان به واسطه ی نزول کتب آسمانی در آن

 ۴-قیمت ماه رمضان به واسطه ی احکام الهی جاری  در آن

 

۵- قیمت ماه رمضان به واسطه ی  قیام جمعی وعملی انسانها برای  اوج گرفتن و رشدکردن 

در ماه مبارک رمضان به لحاظ فضاسازیی که خداوند متعال انجام داده است کل انسان ها در راستای رشد کردن واوج گرفتن قرار می گیرند و این یک حرکت فردی نیست بلکه یک حرکت جمعی محسوب می شود. یک احساس همگانی برای پاک شدن و رشد کردن و این حرکت عملی یک ماهه را در هیچ کجای ایام دیگر نمی یابیم  که کل افراد را شامل شود.

۶- قیمت ماه رمضان به واسطه ی تحقق دو مقوله تزکیه و ارتقاء در جبهه ی حق

نکته ی مهم این است که جبهه ی باطل به سرکردگی ابلیس، تمام توان خود را مصروف این قضیه کرده است که مانع رشد انسان و خلیفة الله شدن او گردد.به این کلام ابلیس که در آیه ی ۱۶ به بعد سوره ی اعراف آمده  توجه کنید . و این کلام ،  نهایت دشمنی او به آدم و بنی آدم را می رساند

قالَ فَبِما أَغْوَیْتَنی َلأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیمَ (اعراف۱۶)

گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!

ثُمَّ َلآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرینَ (اعراف۱۷)

سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان می‏روم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!»

 لذا ابلیس با انواع ابزارهای خود ، زمینه ی توقف انسان و به عبارتی زمینه توقف جبهه ی حق را فراهم می گرداند . انسان ها با حیله ها و مکر شیاطین و با ابزار هایشان آلوده می شوند و قدرت اوج گرفتن و ارتقاء آنها مختل می شود. خداوند متعال برای پاکسازی جبهه ی حق شگرد هایی دارد که از جمله آنها قرار دادن  ماهی است که در آن پاک شدن از آلودگی ها بسیار پررنگ است . .انسان ها بعد از ۱۱ ماه آلودگی در فضایی قرار می گیرند که این آلودگی ها شسته می شود ( چه زیباست که این شستشو و پاکسازی قبل از ماه مبارک صورت گیرد و ماه رمضان ماه بهره مندی از ضیافت الله باشد)  . لذا ماه مبارک رمضان ماه پاکسازی است . ماه استحمام است ماه تزکیه است .

ماه مبارک رمضان تمامش استحمام نیست بلکه اصل موضوع در ماه مبارک سفره است . سفره ای که اگر کسی توفیق بهره مندی از آن را پیدا کند باعث ارتقاء او می شود .و اگر از سفره ای که پهن شده ، خودش را بی بهره کند با عث مصیبت است.  به قول امام رحمه الله علیه :

«اگر مى‏بینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم- خداى نخواسته- نمونه‏اش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان  . اقْبَلَ عَلیکُمْ شَهْرُ اللَّه     اما شما او را ردش کردید، پس زدید.»(صحیفه امام    ج‏۲۱    ۴۶    ابعاد معنوى ضیافت الله. …..  ص : ۴۴)

پس ماه مبارک به لحاظ این دو مقوله قیمتی است . هم از لحاظ تزکیه کردن و هم از لحاظ وجود سفره ی گسترده الهی .

۷- قیمت ماه رمضان به واسطه ی غل و زنجیر شدن عوامل اصلی فساد در بین انسانها ،( خداوند متعال برای میهمانانش ایجاد امنیت کرده است)

دشمنی ابلیس را پیش از این در قالب دو آیه مطرح کردیم .این نکته بسیار حائز اهمیت است . ابلیس و ابلیسیان در پی اغواء و گمراه کردن انسان از صراط مسقیم خداوندی هستند. لذا مانع رشد آدمی می شوند .

 یک نتیجه ی مهم:  اگر آدمی بخواهد رشد کند باید عوامل مانع رشد، پاکسازی شوند .و آدمی در فضایی از امنیت بر سر     سفره ی الهی بنشیند . نمی شود من و شما ،کسی را به خانه دعوت کنیم ولی امنیت او را به خودش واگذار کنیم . خداوند متعال هر چند ابلیس و ابلیسیا ن را در محدوده ای آزاد گذاشته تا خود صحنه ی آزمایش آدمی باشند اما در فضایی که خداوند متعال انسان ها را مهمان خود کرده است، ایجاد امنیت می کند . و هر ضربه ای که انسان می خورد بیشتر از نفس خودش هست .

روایتی  از حضرت رسول (ص) وارد شده است که:«إذا طلع هلال شهر رمضان غُلَّت مَرَدَة الشیاطین » هنگامی که هلال شهر رمضان طلوع می کند شیاطین به بند کشیده می شوند .

وقتی مبحث غل و زنجیر شدن ابلیسیان را در ابتدای ماه مبارک رمضان متوجه می شویم نگاهمان متوجه  یک رویداد تاریخی   می شود . به اذن و تایید خداوند متعال حضرت سلیمان برای اینکه ملکی داشته باشد که در آن فسادی نباشد در وهله ی اول ابلیسیان را به بند کشید تا از شرشان در امان باشد به این آیات توجه کنیم:

وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعیرِ (۱۲سبأ)

و برای سلیمان باد را مسخّر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می‏پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را؛ و چشمه مس (مذاب) را برای او روان ساختیم؛ و گروهی از جنّ پیش روی او به اذن پروردگارش کار می‏کردند؛ و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می‏کرد، او را عذاب آتش سوزان می‏چشانیم!

یَعْمَلُونَ لَهُ ما یَشاءُ مِنْ مَحاریبَ وَ تَماثیلَ وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُودَ شُکْرًا وَ قَلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ (۱۳سبأ)

آنها هر چه سلیمان می‏خواست برایش درست می‏کردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و دیگهای ثابت (که از بزرگی قابل حمل و نقل نبود؛ و به آنان گفتیم:) ای آل داوود! شکر (این همه نعمت را) بجا آورید؛ ولی عده کمی از بندگان من شکرگزارند!

نکته بسیار مهم : خداوند متعال در آخرالزمان برای اینکه ملک بر پا کند و بهشتی بسازد که توصیفش در قرآن چنین آمده است:

سابِقُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ (۲۱حدید)

به پیش تازید برای رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتی که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین است و برای کسانی که به خدا و رسولانش ایمان آورده‏اند؛ آماده شده است، این فضل خداوند است که به هر کس بخواهد می‏دهد؛ و خداوند صاحب فضل عظیم است!

خداوند متعال برای اینکه این بهشت را مهیا کند لازمه اش این است که شیاطین را از بین ببرد لذا داریم در روایات که ابلیس و تابعین او در آخرالزمان به هلاکت می رسند .

درماه مبارک رمضان در ضیافت الهی راهی برای ایجاد ناامنی و شیطنت نباید وجود داشته باشد .ماه مبارک باید محیطی بهشت گونه باشد  لذا خداوند متعال شیاطین را قبل از ماه مبارک به غل و زنجیر می کشد تا مانع رشد انسان ها نشوند .

این موضوع ذهن و فکر انسان را به این سمت می برد که گویا خداوند می خواهد با این ماه مبارک بشر را متوجه بهشتی کند که در آخرالزمان پس از نابودی شیاطین جنی و انسی بر پا می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا