احمدی نژاد
رئيس دوره ای شورای امنيت سازمان ملل متحد اعلام کرده اين شورا با حضور محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران در جلسه رای گيری قطعنامه جديد تحريم ها عليه ايران موافقت کرده است.

دوميسانی کومالو، سفير آفريقای جنوبی در سازمان ملل متحد و رئيس دوره ای شورای امنيت، روز جمعه ۱۶ مارس گفت اين شورا درخواست محمود احمدی نژاد برای شرکت در جلسه تصويب قطعنامه جديد ايران را پذيرفته است.

رئيس دوره ای شورای امنيت گفته است، اين شورا چهارشنبه آينده پيش نويس قطعنامه ايران را بررسی خواهد کرد.

محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل، درخواست رسمی رئيس جمهور ايران برای "دفاع از حقوق هسته ای ايران" در شورای امنيت را تسليم رياست اين نهاد کرده بود.

دوميسانی کومالو می گويد تمام ۱۵ عضو شورای امنيت اين درخواست را دريافت کرده و به گفته او با آن مخالفت نکرده اند.

به گفته او، احتمال دارد شورای امنيت تا آخر هفته آينده درباره قطعنامه تحريم های ايران رای گيری کند.

اما محمود احمدی نژاد روز جمعه گفت "چرخه سوخت هسته ای در اختيار ملت ايران است و از آن عقب نشينی نخواهد کرد."

او گفت: "بی جهت در اين فکر نباشيد که ايران را محاصره می کنيم يا تحريم می کنيم، يک روز حقوق بشر را بهانه می کنند، يک روز می گويند در ايران آزادی و انتخابات نيست و ما نگران هستيم که ملت ايران از مسير صلح آميز منحرف شود."

کشورهای گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنيت - آمريکا، روسينه، چين، بريتانيا و فرانسه - همراه با آلمان درباره پيش نويس قطعنامه ايران به توافق رسيده اند.

آنها در پيش نويس قطعنامه خود از ايران خواسته اند به خواست های مندرج در مصوبه های قبلی شورای امنيت به ويژه تعليق بخشی از برنامه های هسته ای اين کشور عمل کند.

ايران خواست های مندرج در مصوبات قبلی شورای امنيت را مغاير حقوق اين کشور در دستيابی به فناوری صلح آميز هسته ای و غيرقانونی خوانده و از اجرای آنها خودداری کرده است.

الهاندرو وولف، سرپرست موقت هيات نمايندگی ايالات متحده در سازمان ملل، ابراز تمايل رييس جمهوری ايران برای شرکت در نشست شورای امنيت را مورد انتقاد قرار داده است.

آقای وولف گفته است "عجيب است که يک رييس جمهوری که به نقل از وی گزارش شده که مصوبات شورای امنيت را پاره می کند و برای اقدامات شورای امنيت احترامی قايل نيست، علاقمند باشد که در جلسه شورا سخنرانی کند."

اما براساس آئين نامه های شورای امنيت، هر يک از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می تواند در جلساتی که به منظور رسيدگی به مسائل آن کشور در شورا تشکيل می شود حضور يابد.

يزد فردا - بي بي سي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا