محمد علی قاسم زاده (بافق فردا):تامین اجتماعی بافق افتخارخدمت رسانی به بیش از ۴۲ هزارنفر را در شهرستان بافق دارد

رئیس تامین اجتماعی بافق در گفتگو با خبرنگار بافق فردا ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی، بیان کرد : صندوق تامین اجتماعی، دامنه وسیع کمی و کیفی خدمات خود را از طریق دو بخش بیمه ای و درمانی به بیمه شدگان اصلی وافراد تحت پوشش آنها عرضه می نماید .
حجی محمدتشکری ادامه داد: صندوق تامین اجتماعی با به عهده داشتن وظیفه اجرا، تعمیم وگسترش انواع بیمه های اجتماعی درچار چوب قوانین مربوطه و بارعایت اصل عدالت و دسترسی به خدمات، نقشی اساسی درپشتیبانی و صیانت از نیروی کار وبهبود مناسبات اقتصادی_اجتماعی در فرآیند توسعه کشور و هماهنگ با نظام تامین اجتماعی ایفا می کند .
وی افزود: مشمولین قانون تأمین اجتماعی عبارتند از؛
۱٫ افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند
۲٫ صاحبان حرف و مشاغل آزاد
۳٫ دریافت کنندگان مستمریهای بازنشستگی ، از کارافتادگی و فوت
وی اضافه کرد: بطورکلی تعهدات سازمان به بیمه شدگان به دو نوع تعهدات کوتاه مدت و تعهدات بلندمدت تقسیم می شود که به ترتیب شامل؛
الف_تعهدات کوتاه مدت : حمایتهای درمانی (در موارد بیماری ، بارداری و حوادث)، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، پروتز و اورتز(تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی)، غرامت نقص عضو مقطوع، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری
ب_تعهدات بلندمدت: مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی کلی، مستمری از کارافتادگی جزیی، مستمری بازماندگان و مزایای نقدی، غیرنقدی وعیدی مستمری بگیران(کمک عائله مندی، کمک هزینه اولاد، عیدی)
رئیس تامین اجتماعی بافق، ازمهمترین تسهیلات ایجاد شده جهت اقشار مختلف بیمه شدگان به؛
راه اندازی سامانه سوابق بیمه شدگان به آدرس www.sso.ir جهت رؤیت و اخذپرینت سوابق کلیه بیمه شدگان  و نیز ارائه فیش حقوقی مستمری بگیران، اجرای قانون جدید بیمه قالی بافان بانرخ کامل و ارائه تمامی تعهدات صندوق به بیمه شدگان مزبور، بیمه زنان سرپرست خانوار، معافیت قسمتی ازحق بیمه کارفرمایان کم درآمد، بیمه کارگران ساختمانی وسایر قوانین جدید بیمه ای، ایجاد زیرساخت های لازم جهت برنامه های آتی صندوق در زمینه اصلاح فرآیندها و گسترش خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی  و تسهیل انتقال سوابق بین شعب تأمین اجتماعی با اصلاح بخشنامه ها، اشاره کرد.
تشکری خاطرنشان کرد: تعداد کل بیمه شدگان سال ۸۹  به تعداد ۱۲۸۸۹ نفر است که در سال ۹۰ به رقم ۱۳۶۶۲ نفر رسید و نرخ رشد ۶ درصدی را نشان می دهد. وی اضافه کرد: در سال۸۹ تعهدات کوتاه مدت، بلندمدت و بیمه بیکاری بیش از ۱۰۸ میلیارد ریال و در سال ۹۰ با افزایش بیش از ۱۵ درصدی به رقمی بالغ بر ۱۲۴ میلیارد ریال رسیده است.
وی تصریح کرد: درسال ۱۳۹۰ میانگین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری شعبه بافق ماهانه ۱۵۰ نفر (با احتساب افراد تبعی ۴۱۵ نفر) و مجموع پرداختی شعبه صرفاً در بخش بیمه بیکاری  ۷۵۶۱ میلیون ریال بوده است .
وی افزود: مقرری بگیران بیمه بیکاری علاوه بر دریافت حقوق و مزایای ماهانه ایام بیکاری از آموزش های فنی وحرفه ای بصورت رایگان و با هزینه سازمان برخوردار شده و همچنین از درمان و سایر خدمات و تعهدات مقرر در قانون نیز بهره مند می شوند و مدت زمانی که فرد بیکار از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کند جزء سوابق پرداخت حق بیمه وی محسوب و در بازنشستگی وی مؤثر خواهد بود.
تشکری عنوان کرد: آمار تعداد استفاده کنندگان از تعهدات بلند مدت(ازکارافتاده، بازنشسته و بازماندگان) طی سالهای ۸۹ و ۹۰ به ترتیب ۱۶۳۴ و ۱۷۵۲ نفر که از این تعداد برقراریهای  مستمری بازنشستگی سخت وزیان آور نیز به ترتیب ۳۳ و ۵۶ نفر بوده و رشد نزدیک به ۶۰ درصدی را نشان می دهد .
رئیس تامین اجتماعی بافق عنوان کرد: شعبه تأمین اجتماعی بافق با تعداد ۲۲ نفر پرسنل در بخش بیمه ای براساس آخرین آمار موجود، افتخار خدمت رسانی به تعداد ۳۸۷۳۳ نفر بیمه شده اصلی وتبعی و تعداد ۳۸۶۸ نفر مستمری بگیر اصلی و تبعی جمعاً به تعداد ۴۲۶۰۱ نفررا بعهده داشته و با تحت پوشش قراردادن تعداد ۱۵۰۲ کارگاه فعال و نیمه فعال ، علیرغم رکودی که طی سال ۹۰ در برخی پروژه های عمرانی ، کارخانجات ، کارگاهها و شرکتهای مشمول بیمه و… ایجاد شده و اثرات نامطلوب آن در آمارهایی نظیر افزایش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری ، عدم افزایش و در برهه هایی از زمان نیز کاهش تعداد بیمه شده و درنهایت کاهش کاملاً محسوس درآمدهای صندوق را به دنبال داشته شده ولیکن تمامی سعی و تلاش خود در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات و کسب رضایتمندی مخاطبان خود (بیمه شدگان و کارفرمایان) را بکار گرفته است .
وی یادآورشد:  ارائه خدمات و تعهدات صندوق تأمین اجتماعی صرفاً از طریق منابع مالی اکتسابی از محل حق بیمه های وصولی میباشد.  ولیکن علیرغم وضعیت نابسامان برخی کارگاهها و عدم پرداخت حق بیمه ماهانه از سوی کارفرمایان (حتی ۷% حق بیمه مکسوره از حقوق بیمه شده) و انباشت بدهی های کلان در کارگاههایی نظیر کارخانه کاشی و سرامیک زمرد بافق ، این صندوق هیچ گونه خللی در روند ارائه خدمات و تعهدات خود به بیمه شدگان ومستمری بگیران ایجاد ننموده و نسبت به برقراری مستمری بازنشستگی ، پرداخت مقرری بیمه بیکاری ، غرامت دستمزد ، صدور و تأمین اعتبار و تعویض دفاتر درمانی  اقدام نموده است .
  تشکری افزود: از زمان تأسیس کارخانه کاشی وسرامیک زمرد بافق لغایت خرداد ۹۱ شرکت مزبور دارای بیش از ۲۲ میلیارد ریال بدهی بیمه ای می باشد و بصورت ادواری نیز اقدام به بکار گیری تعدادی نیروی کار بصورت موقت نموده و پس از مدتی به دلایلی بیمه شدگان مذکور بیکار و جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی شده اند که طبق آمار و مستندات موجود تا خرداد ۹۱ تعداد ۵۲۰ نفر طی سنوات قبل از مقرری بیمه بیکاری و خدمات درمانی برخوردار شده اند که بدیهی است ادامه چنین روندی قطعاً در دراز مدت بر نحوه ارائه تعهدات و ارتقاء کیفیت خدمات ومنابع مالی مورد نیاز صندوق تأثیر منفی زیادی  خواهد داشت .
هیچ اقدامی از سوی سازمان مرکزی درخصوص اجرای پروژه های سرمایه گذاری بعمل نیامده
 رئیس تامین اجتماعی بافق در جواب به سوالی در خصوص رویکرد سرمایه گذاری این سازمان در شهرستان بافق، گفت: با توجه به قدمت دیرینه تأسیس و شروع فعالیتهای بیمه ای در مرکز استان از سال ۱۳۲۸ و پس از آن راه اندازی شعبه بافق در بهمن سال ۱۳۴۸ علیرغم وجود منابع معدنی و پتانسیل های زیاد منطقه ، متأسفانه هیچ گونه اقدامی از طریق سازمان مرکزی در خصوص اجرای پروژه های سرمایه گذاری و ماندگار از محل حق بیمه های اخذ شده طی بیش از نیم قرن بعمل نیامده و استدعا دارد با پیگیری مسئولین محترم این امر مهم بزودی در شهرستان بافق محقق گردد . ضمناً قبلاً  پروژه های مختلفی بعنوان طرح اولیه از سوی فرمانداری محترم پیشنهاد که متأسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است .
پینوشت: افراد تبعی به تعداد افرادی گفته می شود که تحت پوشش بیمه شده اصلی هستند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا