بسیاری از تغییرات لایحه بودجه به دلیل کسری هایی بود که دستگاه های دولتی داشتند. نمایندگان این دستگاه ها نتوانسته بودند دولت را مجاب کنند و لذا از مجلس درخواست کردند که بودجه را اصلاح کند.

روز گذشته، پایگاه اطلاع رسانی دولت مطلبی را با عنوان "مجلس در بودجه 91،هزاران میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرد" منتشر و ضمن آن نمایندگان مجلس را متهم کرد که طرح های خود را به عنوان بندهای قانون بودجه به دولت تحمیل کرده اند.

در بخشی از این مطلب آمده است: "لایحه بودجه ای که دولت به مجلس پیشنهاد داد دارای 16 بند بود که به 115 بند از سوی مجلس افزایش یافت و چند هزار میلیارد تومان بار مالی بطور مستقیم یا غیر مستقیم را به دولت تحمیل کرد. این همان روال نامانوسی است که مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر پیش گرفته و طرحهای خود را به بودجه سالیانه کشور تحمیل می کند چون اگر قرار باشد این طرحها به طور جداگانه در صحن مجلس نهایی و تصویب شود باید منابع آن مشخص و اعتبار لازم طرح تامین گردد که این خود به راحتی امکان پذیر نیست و شورای نگهبان قطعا آنرا به دلیل داشتن بار مالی برای دولت و یا مشخص نبودن منابع تامین اعتبار، رد می کند اما امکان جولانی که در ارقام لایحه بودجه می شود داد، به مراتب راحتتر و آسان تر از مسیر گفته شده است."

در واکنش به این ادعا ،محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم، در گفتگو با عصر ایران گفت: "به طور کلی لایحه بودجه در مجلس، 2 تا 5 درصد تغییر می کند و این مسئله مربوط به این دولت نیست، بلکه همیشه همین طور بوده است."

در بخش دیگری از مطلب منتشر شده روی سایت دولت آمده است: "دولت حق دارد بپرسد چرا همیشه مولودی را که به عنوان بودجه به مجلس می‌دهد، باید با تغییر جنسیت تحویل بگیرد و خود پاسخگوی تمام عیار آن باشد."

اما تابش در این باره گفت: "تقریبا 90 درصد مواردی که در اصلاح بودجه اعمال شد، با نظر مسئولان دولتی بود که در جلسات حضور داشتند. بسیاری از تغییرات لایحه بودجه به دلیل کسری هایی بود که دستگاه های دولتی داشتند. نمایندگان این دستگاه ها نتوانسته بودند دولت را مجاب کنند و لذا از مجلس درخواست کردند که بودجه را اصلاح کند."

دولتی ها در بخش دیگری از این مطلب، تغییر در لایحه را خارج از حدود اختیارات مجلس دانسته و نوشته اند: "در هیچ کجا گفته نشده است که مجلس رأساً اصلاح کند، بلکه دولت را موظف کرده است که نظر مجلس را با اصلاح بودجه تأمین کند. نتیجه‌گیری این است که مجلس می‌تواند بودجه را کاملاً تصویب و یا کاملاً رد کرده و یا در ضمن رسیدگی با نظر دولت و در واقع تأیید دولت ضمن رسیدگی اصلاح کند. در هیچ موردی نباید رأساً تغییر دهد، چه تغییری جزیی و چه تغییر کلان."

تابش در این باره به عصر ایران گفت: "این دولت که تافته ای جدا بافته از سایر دولت ها نیست. این روالی است که همیشه طی می شده و مجلس بر اساس اختیارات خودش تغییراتی را اعمال کرده. این مجلس نیست که تخلف کرده بلکه اگر دولت بودجه را واقع بینانه تنظیم می کرد و لایحه را در زمان قانونی به مجلس تحویل می داد قطعا بهتر بود و احتمال داشت تغییرات کمتری در لایحه ایجاد شود"

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا