رییس مرکز پژوهش های مجلس : اقدام رئیس قوه قضائیه روش عقلانی، قانونگرایی و شفاف‌سازی را در هم آمیخت
توکلی با اشاره به حکم رئیس قوه قضائیه در راستای برکناری برخی قضات و مسئولان قضایی که در ارتباط با فرار شهرام جزایری متهم به قصور یا تقصیر بوده‌اند، گفت: در این کار، رئیس قوه قضائیه روش عقلانی، قاطعیت در خور یک قاضی‌القضات، قانونگرایی و شفاف‌سازی را در هم آمیخت.

به گزارش  ایسکانیوز "دکتر احمد توکلی" رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: آیت‌الله شاهرودی ابتدا بدون دستپاچگی بررسی موضوع را به گروهی از خبرگان امین سپرد.
و ی ادامه داد : ایشان بلافاصله پس از روشن شدن ابعاد ماجرا، متخلفان یا خائنان احتمالی را از مناصب‌شان عزل کرد و بالاخره پرونده آنان را به دادگاه‌های ذیصلاح ارجاع داد.
وی با بیان این‌که عزل قضات بر اساس بند 3 اصل 158 و اصل 164 قانون اساسی از اختیارات رییس قوه قضاییه است، گفت: تعیین اندازه جرم و مجازات احتمالی متهمان نیز وظیفه دادگاه است.
نماینده مردم تهران در خانه ملت با تاکید بر این‌که مردم در این قضیه نامحرم تلقی نشدند، این‌گونه سیر رفتاری را زیبنده همه مقامات کشور در همه مسائل دانست و گفت: باید از آیت‌الله هاشمی شاهرودی تشکر کرد که عزم و جزم را با هم به نمایش گذاشت.
وی پرونده مفسد فراری را نمونه بارزی از نقطه تلاقی قدرت و ثروت در مفاسد اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: اشکال امروز از ضعف راهبرد دیروز سرچشمه می‌گیرد.
توکلی یادآور شد: در سال 1381 در این باره خدمت رئیس قوه قضائیه نوشته بودم که شدت عمل باید متوجه حکومتیانی باشد که به این مفسد کمک کردند و یا حتی از کمک او بهره بردند.
وی بیمه کردن نظام را در جهت پیمودن این راه دانست و تصریح کرد: متاسفانه ملاحظه کاری‌ها مانع تعقیب منافع اسلام و کشور می‌شود. زیرا نتیجه آن این است که امروز در خبرها می‌خوانیم؛ مسئولان سابق نهادهای حکومتی (منطقه آزاد ...) یا نهادهای شبه حکومتی (سازمان عمران ...) به خود جرات می‌دهند تا در حین زندانی بودن این مفسد با او در فعالیتی اقتصادی مشارکت کنند؛ بنابراین باید تا دیر نشده لااقل به پرونده این افراد رسیدگی شود.
وی افزود: شر شیوع فساد در حاکمیت و فقدان مبارزه قاطع، مصونیت نسبی و شیطانی صاحب منصبان و اطرافیان آنان است.
به گفته این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس؛ گزارش تفصیلی نمایندگان رئیس قوه قضائیه نشان می‌دهد که متهمان معزول بعضاً رابطه خویشی با یکدیگر دارند و برخی نیز سر سفره حرام شهرام جزایری نشسته‌اند.
توکلی در پایان از آیت‌الله شاهرودی مصراً خواست تا به دادگاه انتظامی و مقامات ذیصلاح دیگر دستور شدت عمل قانونی بدهد و لااقل بازداشت سریع انجام شود تا یاران شهرام جزایری به وی نپیوندند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا