آن‌طور كه برخي نمايندگان مجلس مي‌گويند: مقرر شده با اعتبار مجلس براي هر نماينده معادل 100 ميليون تومان بابت رهن‌كامل آپارتمان در تهران اختصاص پيدا كند.اما اين رقم از سوي برخي نماينده‌ها ناكافي عنوان شده است!
تحقيقات «دنياي‌اقتصاد» در اين باره نشان مي‌دهد: آخرين آمار رسمي مربوط به اجاره‌بها متعلق به مركز آمار است كه براي تابستان سال گذشته اعلام شد و در آن ميانگين رهن‌كامل يك واحد 100متري در شهر تهران 5/36 ميليون تومان عنوان شده است.

 

بنابراين هم‌اكنون ميانگين رهن‌كامل آپارتمان در تهران در بدترين حالت –با فرض رشد 60 درصدي نسبت به سال گذشته- 59 ميليون تومان است و چنانچه نرخ تعزيراتي دولت – نرخ رشد 15درصد- مبنا قرار گيرد ميانگين رهن كامل يك واحدمسكوني 100متري بايد حدود 42 ميليون تومان باشد. گذشته از نرخ ميانگين اجاره‌ كه فاصله فوق‌العاده زيادي با «100 ميليون» دارد، در خيابان‌هاي اطراف مجلس، هم‌اكنون رهن‌كامل آپارتمان از 35 تا 40 ميليون تومان تجاوز نمي‌كند و حتي در خيابان‌هاي مركزي پايتخت رهن‌كامل حدود 50 ميليون تومان از سوي بنگاه‌ها اعلام مي‌شود. نكته جالب اينكه، در خيابان‌هاي تجريش، زعفرانيه، فرمانيه و محله‌هايي از اين دست، رهن‌كامل آپارتمان 100 متري نوساز با امكانات، در مرز 90 تا 95 ميليون در نوسان است! با اين اعداد، آيا بودجه 100 ميليون براي رهن مسكن باز هم كم است؟ البته بايد توجه داشت كه نمايندگان معمولا در منزل خود پذيراي بسياري از موكلان خود هستند.
در اين باره با مهرداد لاهوتي سخنگوي كميسيون عمران مجلس گفت‌و‌گو كرده‌ايم.
بالاخره میزان رهن در نظر گرفته شده برای مسکن نمایندگان جدید از سوی مجلس مشخص شد؟
مجلس وظیفه دارد برای نمایندگانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند خانه سازمانی تامین کند؛ اگر این کار را نکند نماینده باید در کجا ساکن شود؟ اما چون مجلس خانه سازمانی ندارد بازهم وظیفه دارد تا با اختصاص مبلغی برای نمایندگان خانه اجاره کند که در سال‌های قبل هم این کار را انجام می‌داد؛ امسال اما قرار شده مجلس در مناطق مرکزی شهر مثل اطراف مجلس، انتهای بزرگراه صیاد شیرازی یا میدان فاطمی برای نمایندگان مسکن رهن کند.
اما گویا این مبلغ 100 میلیون تومانی که مجلس برای تامین مسکن نمایندگان درنظر گرفته است با اعتراض نماینده‌ها روبه‌رو شده، قضیه چیست؟
نه، هیچ کس اعتراضی به این موضوع نکرده است.
ولی نمایندگان در روزهای اخیر در این باره مصاحبه و اعتراض خود را بیان کرده‌اند!
نماینده مسوول امور مالی نیست که بخواهد اعتراض کند این وظیفه مجلس است که برای نماینده مسكن تامین کند؛ بیش از 70 درصد مراجعان حوزه‌های انتخابیه به مجلس به خاطر نداشتن توان مالی در منزل نماینده ساکن می‌شوند این در حالی است که در دوره قبل بسیاری از نمایندگان از جمله خود من ظرف مدت سه سال، چهار بار اسباب کشی کردم!
به نظر خود شما، این 100 میلیون برای رهن کافی است یا خیر؟
اصلا من نباید بگویم که کافی است یا کافی نیست. مجلس باید تامین کند و نماینده کاری به کار میزان رهن نداشته باشد.
پس چرا بعضی از نمایندگان اعتراض کرده‌اند و این مبلغ را ناکافی دانسته‌اند؟
اگر اعتراضی هم بوده اشتباه کرده‌اند.


منبع:دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا