در نظر است بنیاد پیشگیری از معلولیتهای ژنتیک جنوب شرق کشور در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد دایر گردد.

یزدفردا"در نظر است بنیاد پیشگیری از معلولیتهای ژنتیک جنوب شرق کشور در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد دایر گردد.

درنشست هم اندیشی تدوین دستورالعمل بنیاد پیشگیری از معلولیتهای  ژنتیکی در یزد، رئیس مرکز توسعه وپیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت:در آینده نزدیک سعی داریم  در 5قطب کشور از جمله در  استان یزد بنیادپیشگیری  از معلولیتهای ژنتیک راه اندازی کنیم.

دکتر کاظم نظم ده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی از جمله دستگاههایی است که در بحث پیشگیری از معلولیتهای مادرزادی پیشقدم بوده است و دو اقدام انجام مشاوره ژنتیک وهمچنین آزمایشات ژنتیک در پیشگیری از معلولیتها مادرزادی انجام می دهد که گامهای خوبی در این خصوص برداشته ونیاز است گامهای مکملی نیز در این زمینه داشته باشیم.

وی گفت : در حال حاضر177 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد وبه بیش از هزاران پزشک آموزشهای لازم را در این زمینه داده شده است وکسانی که آموزش دیده اند در کلینیک های ژنتیک مشاور هستند.

وی بیان کرد: هنوز هم میزان معلولیتهای حاصل از عوامل مادرزادی بیش از سایر معلولیتهاست ولازم است اقدام جدی برداریم وی با بیان اینکه سعی داریم در 5 قطب کشور بنیادپیشگیری از معلولیتهای ژنتیکی را راه اندازی کنیم تصریح کرد: یکی از این قطب ها استان یزد می باشد که جنوب شرق کشور را تحت پوشش قرار می دهد.وبنیاد پیشگیری از معلولیتها دراستان های یزد،تهران،فارس،خراسان،وتبریز با حضور متخصصان فعالیت ونسبت به ارائه خدمات مورد نیاز اقدام خواهند کرد.

همچنین در این نشست دکتر عطابخش معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان یزد گفت:  امیدواریم با راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک میبد قدمی در کاهش نرخ معلولیتها برداریم.

لازم به ذکر است فاز اول مرکز تحقیقات ژنتیک میبد  به متراژ 3100 متر مربع  اخیرا به اتمام رسیده است ودر نظر است  بنیاد پیشگیری از معلولیتهای ژنتیک استان یزد در این مرکز دایر گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا