آمار فوت شدگان در سوانح رانندگی در شهر میبد در سال 90 نسبت به سال های قبل از آن با کاهشی بیش از هفتاد درصد روبرو بوده است.
  • علاوه بر کاهش 70 درصدی آمار فوت شدگان، بیش از 20 درصد آمار جرح و زخمی شدگان در تصادفات کاهش یافته است
  • در مدت چهار ساله گذشته اقدامات بسیار مؤثر و چشمگیری در سطح شهر میبد انجام شده است

  • آنچه امروز شهروندان میبدی شاهد آن هستند کاهش قابل لمس آمار تصادف و آمار فوت و جرح ناشی از آن در شهر میبد می باشد

  •  در گذشته یکی از بزرگترین مشکلات شهر میبد مسائل ترافیکی و رخ دادن بیش از حد معمول حوادث رانندگی در سطح شهر بوده است

  • شهرداری میبد در خیابان های اصلی شهر تعداد قابل توجهی پارکینگ بَرِ معبر احداث کرده که تأثیر به سزایی در روانسازی ترافیک داشته است.

  • شهرداری میبد در خیابان های اصلی شهر تعداد قابل توجهی پارکینگ بَرِ معبر احداث کرده که تأثیر به سزایی در روانسازی ترافیک داشته است.

  •   شهرداری میبد با خرید دو دستگاه اتوبوس جدید و قریب به 20 دستگاه مینی بوس و حمایت از  این بخش گام بلندی جهت ساماندهی حمل و نقل شهری برداشته است.

یزدفردا : آمار فوت شدگان در سوانح رانندگی در شهر میبد در سال 90 نسبت به سال های قبل از آن با کاهشی بیش از هفتاد درصد روبرو بوده است.

 

در گذشته یکی از بزرگترین مشکلات شهر میبد مسائل ترافیکی و رخ دادن بیش از حد معمول حوادث رانندگی در سطح شهر بوده است. بنابر این شهرداری میبد از ابتدای سال 87 بررسی علل افزایش آمار تصادفات و چاره اندیشی و ارائه راهکار برای حل این معضل را به صورت ویژه ای در دستور کار خود قرار داد و در مدت چهار ساله گذشته اقدامات بسیار مؤثر و چشمگیری در سطح شهر میبد انجام شده است.

شهردار میبد در این رابطه به مهمترین اقداماتی که صورت گرفته اشاره کرد که می توان از اجرا و احداث میدان دفاع مقدس در تقاطع جاده میبد-ندوشن-جاده راه آهن، احداث و تکمیل بلوار امامزاده میرشمس الحق و اتصال آن به بزرگراه آیت الله حائری میبدی، ساماندهی تقاطع خیابان آزادگان به شهید مطهری با احداث میدان و مثلثی در این تقاطع و احداث تقاطع بلوار شهید اشتری با بلوار شهید کارگر بیده نام برد.

در این راستا اصلاح تقاطع ها به عنوان حادثه خیزترین نقاط شهری در اولویت قرار گرفت که علاوه بر موارد ذکر شده تقاطع خیابان خواجه رشیدالدین با خیابان استاد شهریار (ورودی غربی شهرک بسیجیان)، تقاطع ابوالفضلی مهرجرد، تقاطع بلوار مطهری با خیابان آزادگان و تقاطع ورودی شهرک شهداء با آزادسازی و احداث مثلثی و میدان به نحو مطلوبی ساماندهی شد.

علاوه بر این شهرداری با احداث خیابان در مسیرهای پر تردد و همچنین تبدیل خیابان به بلوار و نیز تعریض خیابان نقش مهمی در کاهش آمار برخورد وسایل نقلیه داشته است که مهمترین آن تکمیل بلوار فردوسی(مسیر ارتباطی به پارک بزرگ بهاران، سایت اداری شهرستان و شهرک امام جعفر صادق(ع) )، ساماندهی بلوار آیت الله حائری میبدی و رفوژ میانی آن، ساماندهی و اجرای بلوار رسالت، تکمیل بلوار امام سجاد(ع) کاشف آباد، بهسازی بلوار ورودی شهرک شهداء و احداث خیابان شهید بهشتی بوده است. ایجاد، اصلاح و یا حذف دوربرگردان در مسیر بلوارها و اجرای سرعت گیر طبق نظر کارشناسی از دیگر موارد انجام شده می باشد.

شهرداری میبد جهت رفاه حال شهروندان و بهبود رفت و آمد عابران پیاده با توجه به آسیب پذیری بالای آنها و جهت کاهش خطر، طرح بزرگ ساماندهی به پیاده روهای سطح شهر را عملیاتی کرد و تمامی خیابان های مهم شهر از جمله خیابان امام خمینی(ره)، خیابان سلمان فارسی، خیابان قاضی میرحسین، خیابان شهید رجایی، خیابان شهید میرباقری، بلوار شهداء، بلوار سعیدی و ... طی سه سال اخیر به صورت مطلوبی سنگ فرش شد. در این مدت نیز در مسیرهای پر تردد 5 عدد پل هوایی عابر پیاده نصب و به بهره برداری رسید.

اصلاح و بهسازی معابر نیز می تواند در کیفیت عبور و  مرور تأثیر گذار باشد که  شهرداری میبد با جدول گذاری، زیرسازی، آسفالت و لکه گیری و رفع دست اندازها به این امر توجه داشته است.

از دیگر مواردی که منجر به بهبود وضعیت حمل و نقل در شهر میبد شده است نوسازی و سرویس دهی مناسب ناوگان حمل و نقل عمومی شهر می باشد که شهرداری میبد با خرید دو دستگاه اتوبوس جدید و قریب به 20 دستگاه مینی بوس و حمایت از  این بخش گام بلندی جهت ساماندهی حمل و نقل شهری برداشته است.

شهرداری میبد سعی داشته تا تعامل خوبی با آموزش و پرورش شهرستان برای سرویس دهی مناسب به مدارس در زمان آغاز به کار و تعطیلی آن و همچنین سرویس دهی به دانشکده های شهر داشته باشد.

از دیگر اقدامات شهرداری همکاری لازم با راهنمایی رانندگی جهت نصب علائم راهنمایی رانندگی، تابلوهای اطلاع رسانی و هدایت مسیر، نصب چراغ های دیجیتال راهنما ، خط کشی معابر سطح شهر، نصب عدسی، اجرای سرعت گیر و ...  بوده است که آمار مربوط به این اقدامات در سال 90 به شرح زیر می باشد:

نصب تابلو 400 عدد، فانوس 10 عدد، خط کشی ترافیکی 38130 متر، خط کشی کانال عابر پیاده 1082، سرعت کاه 25 مورد، نصب چشم گربه ای 125 عدد و عدسی ترافیکی 1300 عدد، تابلوی راهنمای مسیر 25 عدد که در مجموع هزینه ای بالغ بر 66 میلیون تومان به همراه داشته است. علاوه براین شهرداری جهت تأمین نور معابر نیز همکاری گسترده ای داشته است.

با توجه به افزایش وسایل نقلیه در شهر و افزایش حجم ترافیک و کمبود پارکینگ، شهرداری میبد در خیابان های اصلی شهر تعداد قابل توجهی پارکینگ بَرِ معبر احداث کرده که تأثیر به سزایی در روانسازی ترافیک داشته است.

یکی از مؤثرترین شیوه ها برای کاهش سوانح ترافیکی فرهنگ سازی و آموزش به شهروندان می باشد که شهرداری با نصب تابلو، بنر، پارچه نوشته و دیوارنویسی جهت افزایش فرهنگ ترافیک کمک شایانی کرده است و قصد دارد تا جهت تقویت پایه آموزش در امر ترافیک مدرسه ترافیک را در یکی از پارک های شهر احداث کند.

به هر حال می توان گفت آنچه امروز شهروندان میبدی شاهد آن هستند کاهش قابل لمس آمار تصادف و آمار فوت و جرح ناشی از آن در شهر میبد می باشد و این در حالی است که تعداد خودرو و راکبین وسایل نقلیه به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و تراکم جمعیت شهری نیز بالا تر رفته است.

قابل ذکر است علاوه بر کاهش 70 درصدی آمار فوت شدگان، بیش از 20 درصد آمار جرح و زخمی شدگان در تصادفات کاهش یافته است و شهرداری میبد همچنان جهت نظم بخشی و ارائه خدمات ایمنی و سلامت شهروندان طرح های ترافیکی متعددی در دست تهیه و اجرا دارد که همکاری بیشتر دستگاههای اجرایی، نظارتی و آموزشی را می طلبد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا