دکتر حداد زاده (عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی در استان):تولید انبوه،تنوع محصول ،بازاریابی برای صادرات وحرکت به سمت تولید صنعتی محصولات کنجدی از مهمترین اهداف خوشه است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان در این گردهمایی که پایان هفته گذشته با حضور150نفراز تولیدکنندگان محصولات کنجدی از شهرستانهای اردکان ،یزد و میبد در شهرستان تفت برگزار شد؛درخصوص راهکارهای موثر برای توسعه تولیدات بومی محصولات کنجدی بحث و تبادل نظر گردید .
این گردهمایی به میزبانی شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد و با حضور مدیرکل اداره صنعت ،معدن و تجارت استان برگزار شد .
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان یزد هدف از برگزاری این همایش را آشنایی و هم اندیشی تولیدکنندگان ارده،حلوا ارده ،روغن کنجدو...که بعنوان تولیدات بومی استان یزدوخاصه شهرستان اردکان اشتهار دارد دانست و گفت:با عنایت به نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و لزوم شناسایی و توسعه تولیدات بومی هر منطقه خوشه های صنعتی شکل گرفته اند که در این میان خوشه محصولات کنجدی برای استان یزد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .
"دکتر مهدی حداد زاده"با اشاره به وجود تجربه و تخصص بالا در عرصه محصولات کنجدی و ظرفیت عمده این محصول در استان یزد ؛بازار آن را خاستگاه انحصاری در کشور ویکی از محصولات مورد نظر برای صادرات غیر نفتی عنوان کرد و افزود:شیوه تولید محصولات کنجدی و همچنین تبلیغات وبازاریابی این محصولات در حال حاضر از برد شایسته ای برخوردار نیست و با همفکری و تبادل تجربه کلیه استادکاران و صنعتگران این عرصه در استان وبهره گیری از جایگاه ویژه آن برای شهرستان اردکان بایستی در زمینه تنوع محصولات،ارتقا وضعیت بهداشتی و افزایش تولید آن برنامه ریزی شود .
در این گردهمایی همچنین "دکتر کزازی"عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با ارائه تعاریف صحیح از شیوه های بازاریابی و صادرات ،به تبیین این مقوله بصورت علمی در صنعت مربوطه پرداخت و درخصوص چرایی توسعه محصولات کنجدی با هدف تبدیل شدن استان یزد به قطب صنعتی تولید محصولات کنجدی توضیحاتی را ارائه نمود .
وی برداشتن گام های صنعتی وعبور از مرحله تولید سنتی این محصولات را یکی از راهکارهای مهم برای توسعه این صنعت در استان دانست و گفت :استفاده از شیوه های صنعتی علاوه بر ارتقا کیفیت محصول و وضعیت بهداشتی آن برای تنوع تولید و ایجاد مطلوبیت بیشتر برای مصرف کننده نیز موثر می باشد .
گفتنی است خوشه صنعتی به واحدهای کسب و کار متمرکزی اطلاق می شود که با همکاری هم محصولات مشترکی را تولید می کنند و از چالشهای مشترکی برخوردار می باشند .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا