نمایندگان مردم اردکان در مجلس با بیان این که در انتخاب اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس سابقه و تجربه افراد لحاظ نشده است گفت: اگر بنده نتوانم از حق خودم دفاع کنم توان دفاع از حقوق موکلینم که ملت شریف ایران هستند را نخواهم داشت و اگر تصمیم مقتضی اتخاذ نشود بنده تصمیم مقتضی را در خصوص چگونگی ادامه کار خودم خواهم گرفت.

به گزارش خبرنگار یزدفردا، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۱ خرداد) مجلس شورای اسلامی محمدرضا تابش ضمن اخطار اصل ۳ و ۶۵ قانون اساسی و تذکر ماده ۴۷ ، ۲۴ ، ۱۷ و ۲۳ آیین نامه ای درباره رعایت نشدن شرایط عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی گفت: در یک اقدام تعجب برانگیز و قابل تامل در جلسه روز گذشته روسای شعب که خود ریاست مجلس و چند تن از اعضای هیات رئیسه به عنوان رئیس شعبه و با حضور نایب رئیس دوم مجلس برگزار شد بنده به عنوان جزء ۲۵ نفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات انتخاب نشدم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۷ آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: این ماده صراحتا با عضویت نمایندگان در کمیسیون ها براساس تجربه، تخصص و سابقه عضویت در آن کمیسیون تاکید دارد؛ بنده لیست داوطلبینی را که ۲۴ نفر بودند بررسی کردم، روسای شعب اگر براساس مدرک تحصیلی می‌خواستند افراد را انتخاب کند تنها ۲۱ نفر شرایط لازم برای عضویت در این کمیسیون را داشتند.

وی افزود: باتوجه به سابقه کاری تنها ۱۹ نفر از این لیست شرایط لازم را داشتند و اگر به واسطه سابقه نمایندگی قرار بود اعضا مشخص شوند همه ۲۵ نفر این شرط را داشتند.

تابش با بیان این که بین ۲۵ نفر انتخاب شده برای این کمیسیون ۱۱ نفر مدرک دکتری دارند و ۱۱ نفر هم مدرک فوق لیسانس داشته و سه نفر هم از مدرک لیسانس برخوردارند تصریح کرد: در مجموع با لحاظ کردن مدرک مرتبط تنها ۱۳ نفر واجد شرایط عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بودند.

نماینده مردم اردکان در مجلس نهم با تاکید بر این که از مجموع ۲۵ نفر انتخاب شده برای عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه ۱۰ نفر فاقد سابقه نمایندگی هستند و از میان ۱۵ نفری که  سابقه نمایندگی دارند یک نفر و آن هم آقای عبداللهی است که سابقه شش دوره نمایندگی در مجلس دارد و سه نفر سابقه سه دوره نمایندگی و ۵ نفر سابقه دو دوره نمایندگی در مجلس را دارند؛ از افرادی که برای کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شده اند چهار نفر در کمیسیون اقتصادی مجالس گذشته حضور داشتند سه نفر از آنها هشت سال سابقه دارند و یک نفر از آنها چهار سال سابقه دارد.

وی با اشاره به سوابق کاری خود گفت: بنده مدرک تحصیلی دکتری دارم، سه دوره سابقه نمایندگی در مجلس را داشته و دوره اول نمایندگی که کارپرداز اداری مالی مجلس بودم بنا به ملاحظاتی عضو کمیسیون اصل نود شدم اما در طول این چهار سال مسوول کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود شدم.

تابش افزود: در دوره های هفتم و هشتم مجلس بنده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودم  و در تمام این ۱۲ سال نمایندگی ام عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم بودم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تشریح سوابق بیشتری از نمایندگی خود گفت: با توجه به این سوابق آیا عدم عضویت بنده در کمیسیون برنامه و بودجه جای سوال و تعجب ندارد؟ اگر بنده نتوانم از حق خودم دفاع کنم توان دفاع از حقوق موکلینم که ملت شریف ایران هستند را نخواهم داشت و اگر تصمیم مقتضی اتخاذ نشود بنده تصمیم مقتضی را در خصوص چگونگی ادامه کار خودم خواهم گرفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر و اخطار تابش گفت: آنچه که در آیین نامه ذکر شده است این است که افراد براساس تخصص، سابقه اجرایی و سابقه ای که در کمیسیون ها داشتند انتخاب شوند و تاکنون هم این گونه بوده است.

رئیس مجلس نهم تاکید کرد: ممکن است برای بعضی موارد اشکالی وارد شود و برداشت بنده هم این است که در این چند کمیسیون مواردی بوده که باید در رای گیری توجه بیشتری می کردند اما در کل باید برای این اصل راهکاری پیدا کرد و طرح این موضوع برای چند موردی که ممکن است این شرایط را داشته باشند در جلسه امروز قابل حل نیست مگر این که از نظر آیین نامه راهکاری برای آن پیدا کنیم که باید روی آن فکر کرد.

منبع:خانه ملت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا