یزدفردا : استان يزد بر اساس اخرين آمار از سطح زير كشتي معادل 137302 هكتار برخوردار است كه 5/41 در صد آن زراعي ؛5/57 در صد را اراضي باغي و حدود 1 در صد را گلخانه تشكيل ميدهند.

یزدفردا :یزدفردا : استان يزد بر اساس اخرين آمار از سطح زير كشتي معادل 137302 هكتار برخوردار است  كه 5/41 در صد  آن زراعي ؛5/57 در صد را اراضي  باغي و حدود 1 در صد را  گلخانه تشكيل ميدهند.

كشاورزی یكی از قطب های اصلی در پیشرفت و توسعه اقتصادی در بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بشمار می رود؛ چراكه علاوه بر استقلال و خودكفایی ملی؛ زمینه اشتغال وسیع، آبادانی و بدنبال آن صادرات را برای یك كشور فراهم می كند.

پرداختن به امر كشاورزی، ایجاد انگیزه و حمایت از كشاورزان در كشوری مانند ما كه دارای نیروی كار جوان و مستعد و ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و همچنین شرایط اقلیمی مناسب و متنوع برای كشاورزی است؛ می تواند در توسعه و آبادانی آن نتیجه بخش باشد و آن را به یكی از كشورهای مهم منطقه و جهان تبدیل نماید.

خصوصیات بارز و خاصی كه دیگر كشورهای منطقه و حتی دیگر كشورهای جهان فاقد آن هستند.

استان يزد بر اساس اخرين آمار از سطح زير كشتي معادل 137302 هكتار برخوردار است  كه 5/41 در صد  آن زراعي ؛5/57 در صد را اراضي  باغي و حدود 1 در صد را  گلخانه تشكيل ميدهند.

در ميان شهرستانهاي  استان شهرستان خاتم بيشترين و شهرستان  صدوق  كمترين درصد اراضي  زير كشت استان را به خود اختصاص داده اند.

  از نظر شيوه  كشت ؛اكثر  اراضي مزروعي به صورت آبي كشت ميشوند  تنوع آب و هوايي  استان باعث شده است تا  بيش از 60 نوع محصول اعم از سرد سيري ؛گرم سيري ؛ ومعتدل  در اين اراضي بعمل آيد . بر اساس  آخرين امار 1208575 تن محصول از اين اراضي  برداشت شده است .

همچنين  حدود 7/2 ميليون واحد دامي  در استان موجود است  كه نتيجه  آن توليد  نزديك به 300 هزار تن  محصولات دامي بوده است

از نكات قابل تامل  توسعه  كشت محصولات  گلخانه اي  با توجه به شرايط آب وهوايي  استان است كه با رشد  ساليانه نزديك به 40 دردصد هم اكنون  از 1038 هكتار اراضي  تحت كشت گلخانه اي  سبزي  وسيفي 304000 تن محصولات برداشت ميشود .

همچنين  از 5/16 در صد از ا راضي  اختصاص داده شده به  گلخانه هاي توليد گل 1/28 ميليون شاخه گل بدست آمده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا