رييس اتحاديه باشگاه‌هاي کشور مي‌گويد تنها ورزشگاه‌هاي چهار شهر اصفهان، تهران، تبريز و کرمان با معيارهاي کنفدراسيون فوتبال آسيا مطابقت دارند و ساير استاديوم‌ها نتوانسته‌اند نظر AFC را برآورده کنند.

عزيز الله محمدي، رييس اتحاديه فوتبال در رابطه با فاکتورهايي که AFC براي حرفه‌اي‌سازي باشگاه‌ها تعيين کرده توضيح داد: تعدادي از باشگاه‌هاي ليگ برتري مشکلاتي دارند که اين مشکلات در قوانين AFC هم اشاره شده و با اساسنامه سازمان ليگ مشترک است. در زمينه زيرساخت و استاديوم‌ها به جز شهرهاي تهران، تبريز، اصفهان و کرمان، مابقي شهرها با مشکل مواجهند که در صورت حل نکردن‌شان، از نظر AFC حرفه‌اي نخواهند بود. به اعتقادم اين مشکلات با هزينه بين 100 تا 500 ميليون تومان قابل حل است که ديگر به شرکت توسعه و تجهيز برمي‌گردد و اين‌ها بايد با استانداري‌ها و ارگان‌هاي مربوط هماهنگ کنند.

 رييس اتحايه فوتبال در ادامه با بيان اينکه بحث تراز مالي و سوددهي باشگاه‌ها مهم‌ترين مورد حرفه‌اي‌سازي است، تصريح کرد: از نظر کنفدراسيون فوتبال آسيا باشگاه‌ها بايد داراي تراز مالي مثبت باشند و تمام بدهي‌هايشان نيز صفر شود. براي اين منظور، دولت و مجلس محترم بايد در کميسيون تلفيق قانوني را مصوب کنند و با توجه به اينکه امسال آخرين سالي است که پروانه حرفه‌اي را براي باشگاه‌ها صادر مي‌کنند، حتما بايد بدهي‌ها صفر شود. از بين باشگاه‌هايمان نيز در حال حاضر پرسپوليس، استقلال، ذوب آهن و تراکتورسازي که جزو باشگاه‌هاي بزرگ‌مان هستند، بدهي دارند که اگر بدهي صفر نشود، در گرفتن پروانه حرفه‌اي دچار مشکل مي‌شوند.

 محمدي در ادامه با اشاره به اينکه دولت بايد در راستاي اجراي اين امور کمک کند، بيان کرد: دولت بايد به عنوان مثال 5 ميليارد در سال اول، چهار ميليارد در سال دوم، سه ميليارد در سال سوم، دو ميليارد در سال چهارم و يک ميليارد در سال پنجم بدهد و در نهايت بگويد که روي پاي خودتان بايستيد. به هر حال دولت بايد چنين کاري را بکند. ضمن اينکه استاديوم‌ها را بايد در اختيار باشگاه‌ها بگذارد و همچنين برندشان مصوب شود تا کسي نتواند از آن‌ها کپي‌برداري کند.

 وي همچنين با اشاره به ديگر فاکتورهاي AFC براي حرفه‌اي سازي باشگاه‌ها گفت: در مورد حق پخش تلويزيوني مسابقه‌هاي ليگ، نياز است تا مجلس شوراي اسلامي مصوبه‌اي داشته باشد. در حال حاضر حق پخش تلويزيوني 13.5 ميليارد است و سال بعد به 17.5 ميليارد افزايش پيدا مي‌کند اما اين مقدار کم است و حداقل بايد 60 ميليارد باشد. اين را بايد از بودجه مصوب کنند يا اينکه بگويند صداوسيما لازم نيست پولي به سازمان ليگ بدهد و در عوض، پول تبليغات قبل و بعد از بازي را براي فوتبال اختصاص دهد که ما اين را قبول مي‌کنيم و همين بس است. ما از همين راه مي‌توانيم حق پخش را استخراج کنيم. به هر حال اين کار بايد انجام شود تا بخش خصوصي هم رغبت کند و در فوتبال سرمايه‌گذاري کند.

 

 رييس اتحاديه فوتبال همچنين در رابطه با خصوصي‌سازي باشگاه‌ها که از ديگر معيارهاي AFC براي حرفه‌اي سازي باشگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر بيشتر باشگاه‌ها زير نظر اساسنامه رفتند و در راستاي خصوصي‌سازي، کارهاي قانوني را انجام داده‌اند که تنها بحث کمک دولتي مانده تا باشگاه‌ها روي پاي خودشان بايستند. الان راه آهن خصوصي شده ولي درآمدزايي ندارد و همه هزينه‌ها را مالکان از جيب خودشان داده‌اند و ممکن است اين مالکان سال آينده بگويند که ديگر اين تيم را نمي‌خواهيم. ما بايد آن‌ها را راغب کنيم و کمک برسانيم تا درآمدزايي کنند و مخارجشان را برسانند.

 

 محمدي در پايان نيز خاطرنشان کرد: به جز موارد گفته شده، يک سري اشکالات کوچک هم در باشگاه‌ها وجود دارد که قابل حل است. راه‌اندازي آکادمي و تيم‌هاي پايه نيز صورت گرفته است اما به هر حال مهم‌ترين مشکل همان مثبت کردن تراز مالي و بحث استاديوم‌هاست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا