یزدفردا " کسانی که در نجف در کنار امام خمینی بوده اند، خاطرات فراوانی از اخلاص و تواضع ایشان و همراهی قلبی و عملی شان با مبارزین داخل کشور دارند، به گونه ای که نقل می کنند که حضرت امام اندک آسایشی (در حد داشتن کولر در هوای گرم نجف) و یا حتی کارهای تفریحی بسیار ساده و مرسوم طلبه ها (مثل رفتن کوتاه به جایی خوش آب و هوا) را هم به دلیل سختی کشیدن های مبارزین در ایران، برای خود نمی پسندیدند.

در سال 88 مسئول اماکن منتسب به حضرت امام اعلام کرد:بیت امام در نجف در دست تعمیر و بازسازی است
حجت الاسلام والمسلمین حشمتی، مسئول اماکن منتسب به حضرت امام گفت : بیت امام در نجف که سالها متروک مانده بود براثر بارندگی تخریب شده بود و مهندسین و کارشناسان اعزامی تصمیم گرفتند این بنا را کاملا تخریب و مجددا بازسازی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی، مسئول اماکن منتسب به حضرت امام، درباره خبر تخریب بیت امام در نجف اشرف   توضیحاتی ارائه کرد .

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)  در پاسخ به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت : بیت امام در نجف که سالها متروک مانده بود براثر بارندگی تخریب شده بود و مهندسین و کارشناسان اعزامی تصمیم گرفتند این بنا را کاملا تخریب و مجددا بازسازی کنند.
وی اظهار داشت :با ورود امام خمینی به نجف در سال 1344 دو واحد مسکونی در خیابان "الرسول" و خیابان "باب قبله "اجاره شد که در یکی از واحدها خانواده امام سکونت داشتند و دیگری محل مراجعات و پاسخ گویی و درس امام بوده است. پس از هجرت امام به پاریس از این منازل استفاده ای نشد .ضمن اینکه در زمان حکومت صدام عملا نمی شد کاری انجام داد، تا اینکه دولت عراق مستقر شد و فضای بهتر برای فعالیت فراهم گردید.

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی، اضافه کرد : از سال 1384 موضوع خرید و بازسازی این دو واحد مسکونی در برنامه های  موسسه تنظیم و نشر آثار امام قرار گرفت ، بارها با دولت و سازمان مدیریت مکاتبه شد که نهایتا درپایان سال 87 اعتباری جهت خرید یکی از واحدها اختصاص یافت و به حساب موسسه واریز شد ،موسسه تنظیم ونشر هم بلافاصله کارشناسانی را جهت بررسی اعزام نمود در این فاصله متاسفانه واحد مذکور کاملا تخریب گردید به نحوی که قابل بازسازی نیست.

وی افزود: آخرین تصمیم در مورد این واحد این است که بنا کاملا تخریب شده و مجددا بنای جدیدی با معماری قبلی ساخته شود. انشاءالله با همکاری مقامات عراقی و سفارت ایران در عراق کار ساخت و ساز این بنا به اتمام برسد و مورد بازدید زائرین قرار گیرد.
وی گفت: واحد مجاور آن نیز فعلا در اجاره موسسه است که در صورت تامین اعتبار آن واحد نیز خریداری خواهد شد.

حشمتی با اشاره به برنامه هایی که برای این بنا در نظر گرفته شده است ، گفت: ان اشاءالله اگر خانه به شکل اولش، درست شود، طبیعتا برای زائرین ایرانی و خود عراقی ها، محلی قابل بازدید خواهد بود که علاقمندان به حضرت امام می توانند این مکان را از نزدیک ببینند.

وی در پایان یادآورشد: تمام اماکنی را که به نحوی امام در آن زندگی کردند یا سخنرانی کردند، درس گفتند و یا حتی برای ساعاتی آنجا بودند و یا اثر مهمی توسط امام در آن جا به یادگار مانده، در نظر داریم تحت پوشش واحد اماکن منتسب به حضرت امام سازماندهی کنیم. تعدادی از این اماکن نظیر بیت امام در خمین، در جماران، در قم، در اختیار ما هستند و برای بعضی از مکان ها با کمک دیگر نهادها باید یادمانهایی را بسازیم که ان شاءالله دایمی بمانند.


همچنین آیت الله رحمت،مسوول دفتر استفتائات بیت امام خمینی(س) و از شاگردان ایشان در نجف نیز در این باره گفت: بیت امام در نجف، تا بعد از سرنگونی صدام هنوز سرپا بود. در سفر اولی که بعد از سقوط صدام، به نجف رفتیم، بیت رابازدید کردیم و گزارشی تهیه کردیم.  در آن زمان تنها سرداب ها خراب شده بود. اما در  طول زمان خریداری تا انتقال اسناد خانه به موسسه تنظیم و نشر آثار امام  اصل ساختمان فرو ریخته بود.
رحمت تاکید کرد :در سفری همراه با مهندسین میراث فرهنگی و کارشناسان امر به آنجا رفته بودیم که بعد از ده پانزده روز خاک برداری سازه های ساختمان پیدا شد و نقشه برداری شده و در این نقشه کل ساختمان و تشکیلاتش مشخص شد و بناست که بر اساس آن نقشه ها و فیلم ها خانه را مجددا بسازند.
وی در توضیح ویژگی های منزل امام در نجف گفت: کلا منزل حضرت امام منزل محقری بود. مجموع آن صد و ده پانزده متر بود. بیست و پنج متر حیاط ساختمان بود و دو طرف شمال و جنوبش ساختمان بود. مثل همه ساختمان های نجف. یک مقدار بالکن هم در کوچه داشت. خانه در نبش دو کوچه بود و یک ساختمان را اندرونی می گفتند و یک ساختمان را بیرونی. در ورودی ،ساختمان بیرونی همیشه باز بود و مراجعین می آمدند و می رفتند. در اندرونی، در سمت دیگر کوچه بود و از در که وارد می شدیم، اتاق کوچکی در سمت چپ بود که امام تابستان ها در آنجا ساکن بودند.
در طبقه دوم هم اتاقی بود که حضرت امام در زمستان ها برای پاسخگویی به مراجعین در آنجا ساکن بودند. از آن ایوان بالا با اجازه مالکین راهی باز کرده بودند که دو ساختمان اندرونی و بیرونی را به هم متصل می کرد. معمولا امام ساعت 5 بعد از ظهر در پشت بام منزل تا یک ساعت قدم می زدند. این برنامه همیشگی شان بود.
آیت الله رحمت در ادامه گفت: قبل از ظهر ها امام برای درس در مسجد شیخ انصاری بودند و مرحوم حاج آقا مصطفی، تا قبل از اذان در بیرونی می نشستند و پاسخگوی مراجعین بودند. حضرت امام دو ساعت و نیم بعد از غروب آفتاب خود پاسخگو بودند. نماز مغرب و عشا را در بیرونی می خواندند و به قول نجفی ها ساعت دو نیم از دسته،امام در بیرونی با علما و فضلا و طلاب جلساتی می گذاشتند و خیلی وقت ها مباحث علمی مطرح می شد و بحث برقرار بود تا ساعت3 . (در نجف ساعت ها بر اساس غروب آفتاب کوک می شد و از غروب آفتاب چرخش ساعت مجدد شروع می شد. یعنی ساعت 12 آنها از غروب آفتاب بود). سر ساعت 3 امام به حرم می رفتند. این برنامه امام در تمام طول 14 سالی بود که در نجف در این منزل مقیم بودند.

مرمت و بازسازی منزل امام خمینی در نجف اشرف تا پایان خرداد ماه 91

چندی پیش یکی از دوستداران امام با ارسال مطلبی همراه با چند عکس برای پایگاه جماران درباره وضعیت، منزل حضرت امام در نجف نوشت: در سال گذشته  توفیق زیارت عتبات عالیات نصیب من و خانواده ام شد. روزی به صرافت افتادم منزل مسکونی حضرت امام در نجف را پیدا کنم. نشانی دادند و رفتیم اما متاسفانه بخش قابل توجهی از آن تخریب شده بود. فرزندانم پرسیدند با وجود این همه هزینه در{...}چرا دولت ایران برای این منزل با ارزش تاریخی اقدامی نکرده است که البته پاسخ برایشان روشن بود. "هادی مقیمی " از یزد در ادامه مطلب خود خواستار پاسخگویی در این زمینه شده است. به همین دلیل پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در گفت و گو با مرادی معاون اداری و مالی موسسه تنظیم و نشر امام خمینی و مسئول بازسازی منزل حضرت امام در نجف اشرف آخرین وضعیت بازسازی این منزل را جویا شد. وی گفت: بعد از سقوط صدام دیکتاتور عراق، بازسازی محل اقامت حضرت امام به صورت جدی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) پیگیری شد.مرمت و بازسازی منزل مسکونی حضرت امام خمینی(س) در دوران تبعید نجف اشرف در حال اتمام است و تا پایان خرداد ماه با همان معماری و طراحی زمان استقرار حضرت امام، برای بازدید زائران و علاقه مندان آماده خواهد شد. وی اظهار داشت : اهمیت موضوع حفظ مهم ترین نماد دوران چهارده ساله تبعید حضرت امام در نجف اشرف، مورد توجه تمامی پیروان ایشان به خصوص میلیون ها زائر عتبات عالیات بوده است.

 مسئول بازسازی منزل حضرت امام در نجف اشرف ادامه داد:  به جز یک مورد بقیه منازل مسکونی حضرت امام در دوران مبارزه، استیجاری بوده است. در نجف، نوفل لوشاتو و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز منزل قم  منزل متعلق به آیت الله یزدی و همچنین  منزل جماران نیز استیجاری بود. در طول سالهای پس از رحلت حضرت امام نیز پیگیری های زیادی انجام شد و موسسه هیئت هایی را برای خرید محل اقامت حضرت امام در دوران حاکمیت صدام اعزام کرده بود که آن زمان موفق به خرید نشدیم اما عکس و فیلم های زیادی از محل اقامت حضرت امام که به علت خالی بودن در حال تخریب بود، تهیه شد. در این مدت، که برای خرید بنا تلاش می شد اما به دلیل عدم اعتبارات کافی و نبود موقعیت مناسب به واسطه حکومت صدام ، ساختمان با نفوذ آبهای سطحی به زیرزمین آن به طور کلی تخریب شده بود. زائرینی که به نجف اشرف می رفتند، این وضعیت محل اقامت امام را مشاهده می کردند.

 وی افزود: در نهایت با پیگیری های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و با اهتمام دفتر مقام معظم رهبری این مکان در سال 88 خریداری و سپس مرمت و بازسازی آن پیگیری شد. ریاست محترم جمهور و معاونین دستور جدی برای پیگیری این موضوع را دادند و عنایت خاصی نسبت به آن وجود داشت و بر همین اساس از ابتدای سال 89 مراحل اولیه بازسازی و مرمت بنا را آغاز کردیم.

 وی پیرامون طراحی مجدد بنا گفت: در ابتدا با ستاد عتبات عالیات وارد بحث شدیم و مقدمات بازسازی بنا را با استفاده از عکس ها و فیلم هایی که موسسه با اعزام فیلمبردار و عکاس در سالهای قبل داشت، انجام دادیم. طراحی مجدد بنا انجام و عملیات ساختمانی شروع شد و در حال جاضر کار در مراحل پایانی قرار دارد.

 مرادی پیرامون نحوه بازسازی ادامه داد: مرمت و بازسازی ساختمان ضمن مستحکم سازی توسط مهندسین مشاور و کمک ستاد عتبات عالیات مستقر در نجف انجام شد. بنا با وضعیت خوب، مستحکم، البته با همان سادگی و معماری پیشین زمان استقرار حضرت امام مرمت و بازسازی شد. از لحاظ معماری چیزی به ساختمان اضافه نشده است و تلاش کرده ایم از همان نوع مصالح و آجرهای قدیمی استفاده شود تا ظاهر بنا مانند قبل و با بافت سنتی آن محدوده نیز سازگار باشد.

 وی خاطرنشان ساخت: بنا حدود 108متر مساحت و  267 متر زیربنا دارد که دو طبقه مسکونی و زیرزمین است

 معاون اداری و مالی موسسه تنظیم و نشر امام خمینی پیرامون مالکیت این ملک افزود: خانه در زمان استقرار حضرت امام استیجاری بوده و پس از خروج ایشان از نجف در فاصله این سالها توسط چندین مالک خریداری شده بود و در نهایت موسسه این بنا را از آقایان "محسن عبدالجبار و عدنان ابراهیم و محسن جمال جعفر" که وراث این ملک بوده اند در سال 88 خریداری شد.

 وی پیرامون هزینه های صرف شده نیز گفت: بنا در سال 88 به قیمت 250 میلیون تومان خریداری و  برای مرمت و بازسازی آن با کمک ستاد عتبات عالیات نزدیک به 200 میلیون تومان هزینه شده است. موسسه درصدد است که بتواند سه ملک در جوار محل اقامت حضرت امام را نیز خریداری کند و به نمایشگاه کتاب، موزه و نگارستان جامعی پیرامون شخصیت علمی و سیاسی حضرت امام تبدیل کند و از این سه پلاک تاکنون یک پلاک را خریداری کرده ایم و در ادامه نیز در حال خرید دفتر حضرت امام و یک پلاک دیگر  هستیم و به یاری خدا بتوانیم مرکز فرهنگی برای ترویج اندیشه امام برای شیعیان عراق و جهان راه اندازی کنیم.

 مرادی افزود: ساختمان در خیابان شارع الرسول تقریباً در صد و پنجاه متری حرم حضرت امیرالمومنین(ع) از سمت باب القبله حرم داخل کوچه قرار دارد و در حال حاضر مراحل ثبت به عنوان آثار ملی را می گذراند و با اتمام بنا به عنوان یک اثر ملی ثبت خواهد شد.

مرمت و بازسازی بنا حداکثر تا پایان خرداد ماه به اتمام خواهد رسید و برای بازدید مشتاقان و زائران عزیز از ایران و اقصی نقاط جهان آماده خواهد بود.

 مرادی پیرامون نحوه کاربری بنای بازسازی شده نیز اعلام کرد: تا به امروز نظر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بر این است که بنای مسکونی به همان شکل زمان اقامت حضرت امام و خانواده ایشان به نمایش گذاشته شود. در نظر داریم در زیرزمین بنا نگارستان و موزه ای از آثار و دستنوشته های ایشان که مربوط به نجف یا کشور عراق است برای بازدید عموم عرضه کنیم. کتابها و آثار منتشر شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز در اختیار علاقه مندان قرار گیرد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا