در نخستين روز از رقابت‌هاي واليبال انتخابي المپيك در ژاپن، ملي‌پوشان ايران با نتيجه 3 بر صفر برابر كره‌جنوبي پيروز شدند تا شروع مقتدرانه‌اي داشته باشند.

یزدفردا :در نخستين روز از رقابت‌هاي واليبال انتخابي المپيك در ژاپن، ملي‌پوشان ايران با نتيجه 3 بر صفر برابر كره‌جنوبي پيروز شدند تا شروع مقتدرانه‌اي داشته باشند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تيم ملي واليبال ايران در نخستين ديدار خود از رقابت‌هاي انتخابي المپيك 2012 در سالن متروپليتن شهر توكيو مقابل كره جنوبي صف آرايي كرد. دو تيم واليبال ايران و كره جنوبي پيش از اين 28 بار در ميادين رسمي برابر يكديگر به ميدان رفته‌بودند كه از اين ميان سهم ايران تنها پنج پيروزي در سال‌هاي 2004 ، 2008 و مسابقه‌هاي انتخابي جهان و بازي‌هاي آسيايي 2009 و همچنين قهرماني مردان آسيا در سال 2011 بود. پس از آخرين پيروزي ايران برابر كره‌جنوبي در رقابت‌هاي قهرماني مردان آسيا كه موجب راهيابي ايران به فينال و در نهايت قهرماني اين تيم شد، پارك كي وون مربي پيشين تيم ايران و حال حاضر كره‌جنوبي گفت كه اتنقام اين شكست را در رقابت‌هاي انتخابي المپيك از ايران مي‌گيرد اما خوليو ولاسكو سرمربي نامدار تيم ايران در برابر جنگ رواني همتايش گفت: من دوست ندارم با چنين ادبياتي صحبت كنم. شايد اين ادبيات ژورناليست‌ها در كافي شاپ ها باشد، اما ما به عنوان اهالي ورزش تنها بايد در مسابقات حرفي بزنيم. ما هيچ ترسي از روبرو شدن با كره جنوبي نداريم. آن‌ها مثل تيم‌هاي چين، صربستان و پورتوريكو براي ما قابل احترام هستند و هيچ كدام از آن‌ها براي ما فرقي ندارند. به نظر من تيم‌هاي قدرتمندي در رقابت‌هاي انتخابي المپيك شركت مي‌كنند، اما ايران از آن‌ها بهتر است.

ديدار واليبال ايران و كره جنوبي
به هر حال، تيم ملي والبيال ايران در اين ديدار با پيراهن سفيد و تركيب كاپيتان عليرضا نادي، محمد موسوي، سعيد معروف، فرهاد ظريف، امير غفور و فرهاد قائمي به ميدان رفت.

ست نخست

تيم ملي ايران اين ديدار را طوفاني شروع كرد و پيش از اين كه كره‌اي ‌ها به خود بيايند سه امتياز از حريف پيش افتاد. پاس‌هاي فني و زيباي معروف و حملات كوبنده حمزه زريني تاكتيك دفاعي حريف را برهم مي‌ريخت. عليرضا نادي با آبشارهاي زيباي سرعتي خود خط دفاعي حريف را غافلگير مي‌كرد. بازيكنان كره‌جنوبي كه كاملا خود را باخته بودند سرويس را به بيرون زدند تا ايران با امتياز‌ 8-5 وقت فني اول را به سود خود تمام كند.

موسوي و نادي دست پاسور حريف را خوانده بودند و دفاع بي‌نظيري را به نمايش مي‌گذاشتند. در مقابل سعيد معروف پاسور خوش فكر ايران با هوشمندي خود موسوي و نادي را با پاس‌هاي كوتاه صاحب توپ مي‌كرد تا ايران همچنان اختلاف امتيازهاي خود را با حريف زياد كند. تيم كره جنوبي آنچنان از هم گسيخته بود كه دچار اشتباه‌هاي سهوي مثل خطاي چهار ضرب مي شد. فرهاد قائمي بازيكن محبوب ولاسكو كه نخستين بازي رسمي خود را در تيم ملي تجربه مي‌كرد نيز با سرويس‌هاي خوب خود جواب اعتماد سرمربي خود را داد. قائمي بهترين اسپكر واليبال جوانان جهان چهار سرويس را در زمين حريف نشاند و تحسين حاضران در سالن را برانگيخت.

كره جنوبي مقابل ايران شكسته بود و ملي‌پوشان واليبال ايران با امتياز 16-7 حريف خود را به زانو در آورده‌بودند. قائمي به تنهايي براي پيروزي برابر كره‌جنوبي كافي بود. انگار كره‌اي‌ها از مهار سرويس‌هاي او درمانده بودند. سعيد معروف با پاس‌هاي سرعتي خود مقابل سرعتي ترين تيم آسيا بدون اشتباه كار مي‌كرد. امير غفور پشت خط زن جوان ايران كه تازه از كمند مصدوميت رها شده بود نسبت به ساير بازيكنان كم فروغ بود. همين موضوع موجب شد تا ولاسكو رضا قرا و مهدي مهدوي را به جاي غفور و معروف به ميدان بفرستد. كره‌جنوبي نااميدتر از آن بود كه بتواند در اين گيم به بازي برگردد. رضا قرا بازيكن جوان تيم ايران كه نخستين تجربه حضور خود را در يك رقابت بين المللي پشت سر مي‌گذاشت تا حدودي با استرس بازي مي‌كرد و نمي‌توانست پاس‌هاي مهدوي را در زمين حريف بنشاند. با اين حال كيم يو هان آخرين سرويس كره جنوبي را به اوت زد تا اين ست با امتياز 25-17 به سود ايران تمام شود.

ست دوم:

اسپك‌ها و حملاتي كه تيم ايران انجام مي‌داد بالاتر از دستان دفاع بلند كره‌جنوبي به زمين مي‌نشست. پارك وون دستور داد تا بازيكنانش پاس‌هاي سرعتي را روي كناره‌ها بفرستند تا بلكه با اين تاكتيك از آماج حملات ايران رهايي يابد. امير غفور كه انگار تازه گرم شده بود پاس‌هاي بي نقص معروف را به زمين مي‌نشاند. حمزه زريني مثل سدي در منطقه سه زمين برابر آبشارهاي قدرتي كره‌اي ها مي‌ايستاد. عليرضا نادي با سرويس‌هاي پرشي موجي خود اجازه دريافت را به ليبروي حريف نمي‌داد.

تمركز تيم ايران در اين ديدار روي آبشارهاي سرعتي موسوي و نادي بود. معروف خيلي خوب مي‌توانست در منطقه دو مهاجمان ايران را تغذيه كند. ايران همچنان با پنج امتياز از حريف پيش بود. فرهاد قائمي بدون ترديد بهترين بازيكن اين ميدان بود كه با آبشارهاي بي نظير و قدرتي خود سد دفاعي حريف را برهم مي‌ريخت. قائمي پديده واليبال ايران تمام تفكرات تاكتيكي پارك كي وون را برهم ريخته بود.

چوي هونگ بازيكن هوشمند كره جنوبي كه همه چيز را از دست رفته مي‌ديد به آب و آتش مي‌زد تا تيمش را به بازي برگرداند و با سرويس‌هاي فني خود دريافت كننده‌هاي ايران را وادار به اشتباه مي‌كرد. حمزه زريني به تنهايي دريافت مي‌كرد آبشار مي‌زد و دفاع مي‌كرد و امتياز مي‌گرفت. فرهاد قائمي با دريافت خوب و سعيد معروف با پاس تميزش يك پاس تمام و كمال را براي عليرضا نادي ساخته و پرداخته كرد تا ايران اين ست را نيز با امتياز 25-18 به سود خود به پايان ببرد.

ست سوم:

همچنان سرويس‌هاي فرهاد قائمي كابوس شاگردان پارك بود. ايران خيلي زود 3 امتياز از حريف جلو افتاد. سرمربي كاركشته حريف ديگر نمي‌دانست براي مهار بمباران ايران چه تدبيري بايد اتخاذ كند. امير غفور و عليرضا نادي از چپ و راست زمين كره را نشانه گرفته بودند. لي سان و چوي هونگ بهترين‌هاي كره‌جنوبي در اين ديدار بودند كه با استفاده از غفلت خط دفاعي اول ايران اختلاف امتيازها را كاهش مي‌دادند.

غفور اگرچه مثل هميشه آماده نبود اما صرف حضورش در زمين نتيجه مثبتي براي ايران داشت و در مجموع بازي قابل قبولي را ارائه داد. تيم واليبال كره جنوبي چيزي براي از دست دادن نداشت و انتحاري بازي مي‌كرد اما بازيكنان هوشمند تيم ايران خيلي خوب حملات حريف را مهار مي‌كردند. محمد موسوي به تنهايي امتياز 12 و 13 را براي ايران به ارمغان آورد. فرهاد ظريف مطمئن‌ترين بازيكن ايران بود . ليبروي موثر ايران تقريبا تمام دريافت‌هايش بي‌نقص و مفيد بود. انگار موتور موسوي تازه روشن شده بود و سرعتي زن خوزستاني ايران چپ و راست خط دفاعي كره جنوبي را مي‌شكست.

تيم ملي واليبال ايران پس از پيروزي بر كره جنوبي

ايران در وقت فني نخست اين ست با امتيازهاي 16بر8 پيش بود و كاملا برتري خود را به رخ حريف مي‌كشيد. سعيد معروف خيلي خوب دفاع اول كره را فريب مي‌داد و دقيقا غفور را در موقعيتي صاحب توپ مي‌كرد كه تنها يك دفاع برابرش حاضر باشد. پوريا فياضي سرانجام در ست سوم به ميدان آمد تا در اين پيروزي شريك باشد. مهدوي نيز به جاي معروف به زمين رفت تا با همين دو تعويض سيستم هجومي ايران كاملا متحول شود. از هر جايي كه توپ به قايمي مي‌رسيد ايران يك امتياز ديگر مي‌گرفت. پوريا فياضي از پشت خط طوفان حملات خود را آغاز كرده بود. ايران كاملا بر توپ و ميدان مسلط بود و امير غفور هم چشم بسته آبسار مي‌زد. در نهايت اين ست را نيز با امتيار 25- 16 به سود خود تمام كرد.

تيم ملي ايران در نهايت اين ديدار را با نتيجه 3بر صفر و امتياز‌هاي ( 25-18، 25-17 و 25- 16 ) به سود خود تمام كرد و گام نخست را در مسير كسب سهميه المپيك محكم برداشت. ملي‌پوشان واليبال ايران از ساعت 9 صبح فردا 13 خرداد به مصاف چين يكي از حريفان اصلي خود خواهد رفت. انتهاي پيام

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا