یزدفردا"رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان و مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات جهاد كشاورزی استان در بهاباد گرد هم آمدند.

 گردهمایی نقش كشاورزی و دامداری در تولید ملی با حضور رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات جهاد كشاورزی استان یزد و مسئولین شهرستان بهاباد در محل مدیریت جهاد كشاورزی این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام علی شیخ زاده مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد كشاورزی شهرستان بهاباد ضمن خیرمقدم به میهمانان گزارشی از عملكرد این دفتر را ارائه نمود.

سپس سرپرست مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان به ایراد گزارش عملكرد این مدیریت پرداخت.

"علی اكبر رحمتیان" اظهار داشت: بهاباد از لحاظ تولید و كیفیت محصولات كشاورزی از شهرستان های برتر استان بشمار می آید.

وی ادامه داد: شهرستان بهاباد در تولید پنبه و نیز از لحاظ كیفیت رتبه برتر را دارد و به طور متوسط 3100 كیلوگرم در هر هكتار برداشت می شود.

رحمتیان افزود: زعفران بهاباد نیز از لحاظ مرغوبیت رتبه اول در كشور را داراست و بسیاری از كارشناسان كشاورزی و بازرگانی بر این نكته اذعان كرده اند و و به طور متوسط 5/5 كیلوگرم در هر هكتار از این محصول برداشت می شود.

وی احداث صنایع تبدیلی و بسته یندی این محصول ارزشمند در شهرستان بهاباد را مهم ارزیابی كرد و گفت: در بحث فرآوری و بسته بندی این طلای سرخ گامهای خوبی برداشته شده است و در این زمینه حدود 5/2 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

سرپرست مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان، گندم با برداشت 4100 كیلوگرم در هكتار، ارزن با برداشت 4000 كیلوگرم در هكتار، زیره، پسته، گردو و بادام را از دیگر محصولات بهاباد نام برد.

وی بیش از یك دهه خشكسالی در منطقه بهاباد را یكی از معضلات مهم كشاورزی و دامپروری دانست و گفت: با وجود خشكسالی های اخیر باز هم تولید خوبی در گوشت گوسفند، گاو، شتر و تولید عسل داشته ایم.

رحمتیان بهاباد را یكی از مناطق بسیار مستعد در زمینه تولید "زرشك" دانست و اذعان كرد با هماهنگی متخصیصین و كارشناسان در تلاشیم تولید این محصول گسترش یابد.

وی در ادامه بیان كرد: بهاباد یكی از قطب های كشاورزی در استان است كه 45 درصد از جمعیت آن در بخش كشاورزی به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند و با این حال جهاد كشاورزی بهاباد از لحاظ نیروی اداری در رتبه آخر بین ادارات جهاد كشاورزی استان قرار دارد.

رحمتیان خواستار اختصاص سهمیه نیروی استخدامی به این مدیریت شد.

در ادامه جلسه فرماندار بهاباد با بیان سخنانی در مورد مشاهیر بهاباد اظهار داشت: بهاباد زادگاه آخوند ملاعبدا... بهابادی صاحب حاشیه و استاد شیخ بهایی می باشد كه خود و فرزندانش حدود 100 سال حاكم نجف و متولی حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) بوده اند.

"محمدرضا هدائی" با اشاره به تاریخچه تشكیل جهاد سازندگی بیان كرد: در سال 58 به فرمان لامام خمینی(ره) جهاد سازندگی جهت رسیدگی به امور محرومین تشكیل شد و جهادگران عرصه كشاورزی باید رسیدگی به مناطق محروم را در سرلوحه كار خود قرار دهند.

وی همچنین اظهار داشت: جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی نیز نقش مهمی را دارا بود و در خط مقدم جبهه حضور فعال و چشمگیری داشت.

هدائی تشكیل كارگروه كشاورزی در استان به ریاست فرماندار و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران را از اقدامات مهم در سال جاری نام برد و گفت با انجام این كار مشكلات بخش كشاورزی بهتر و سریعتر حل می شود.

در ادامه حجت الاسلام ملاحسینی امام جمعه بهاباد ضمن تبریك انتصاب سجادی پور به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد كشاورزی استان توضیحاتی در مورد نقش كشاورزی و دامپروری در تولید ملی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ارائه نمود و تاكید كرد: اگر شعار امسال محقق بشود و در تولید ملی رونق داشته باشیم مشكل تورم و معضل بیكاری جامعه برطرف می شود.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان نیز طی سخنانی در مورد جایگاه بخش كشاورزی و دامپروری استان در سطح كشور توضیحاتی را ارائه داد و اظهار داشت: وقتی ما در تولید گندم به خودكفائی رسیدیم دشمن امیدش كم شد و استقلال كشور به این است كه بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و از دسترنج خودمان استفاده كنیم.

"سید جمال سجادی پور" همچنین بر احداث مجتمع های گلخانه ای، دامپروری و صنایع تبدیلی تأكید كرد و اذعان داشت: ما از فعالیت هایی كه در این راستا باشد در حد توان خود حمایت می كنیم.

وی همچنین بر گسترش استفاده از آبیاری تحت فشار با توجه به كم آبی منطقه تأكید كرد و افزود: در بخش زارعی با توجه به اینكه 85 درصد هزینه تجهیزات آبیاری تحت فشار بلاعوض به كشاورز پرداخت می شود باید اطلاع رسانی مناسب جهت استفاده از آبیاری تحت فشار انجام شود.

سجادی پور همچنین توسعه كشت‌های كم آبخواه و گلخانه‌ای، توسعه و تكمیل مجتمع‌های دامپروری و پرورش طیور، توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی این بخش و افزایش كمی و كیفی محصولات و توسعه شبكه‌های آبیاری و ... را از برنامه‌های خود در دوران مدیریتش  عنوان كرد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام سلطانی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد كشاورزی استان در مورد لزوم همكاری و تلاش در جهت تحقق شعار امسال اظهار داشت: شعار مقام معظم رهبری یك شعار اقتصادی است كه ما برای محقق شدن آن باید كار فرهنگی بكنیم و كار و تلاش در جامعه را فرهنگ سازی نماییم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا