مجلس نهم که فشردگي رقابت آن هم در هنگام برگزاري و هم براي انتخاب رئيس و هيات رئيسه توجه فضاي سياسي و رسانه‌اي کشور را به خود معطوف کرده بود، اين موضوع را احتمالا در هنگام تعيين اعضا و روساي کميسيون‌ها نيز خواهد داشت.

مجلس نهم که فشردگي رقابت آن هم در هنگام برگزاري و هم براي انتخاب رئيس و هيات رئيسه توجه فضاي سياسي و رسانه‌اي کشور را به خود معطوف کرده بود، اين موضوع را احتمالا در هنگام تعيين اعضا و روساي کميسيون‌ها نيز خواهد داشت.
نمايندگان مجلس نهم ضمن داشتن تخصص در برخي موارد، سابقه کار اجرايي را هم در کارنامه خود دارند بر همين اساس شايد در اين دوره، رقابت‌ها براي رياست کميسيون‌هاي مجلس فشرده‌‌تر از گذشته باشد. به گزارش فارس، بعد از تعيين شعب 15گانه مجلس نهم تقريبا اکثر نمايندگان اولويت‌هاي خود را براي عضويت در کميسيون‌هاي تخصصي مشخص کرد‌ه‌اند که البته تغيير کميسيون برخي نمايندگان در اين بين خيلي جالب توجه است.کميسيون‌هاي تخصصي مجلس از ارکان مهم پارلمان هستند که وظايف آنها در آئين‌نامه داخلي مجلس، بررسي، اصلاح و تکميل طرح‌ها و لوايح قانوني و ارائه گزارش به مجلس شوراي اسلامي، رسيدگي به طرح‌هاي تحقيق و تفحص و انجام آن پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي، رسيدگي به لوايح بودجه ساليانه کل کشور، بررسي و اظهارنظر درمورد لوايح برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور، بررسي چگونگي اجرا و نتايج حاصله از اجراي قوانين مصوب و تبصره‌ها در رديف‌هاي برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و‌ بودجه‌هاي ساليانه کل کشور و تهيه گزارش و تقديم آن به مجلس شوراي اسلامي، کسب اطلاع از کم و کيف اداره امور کشور، دريافت و بررسي گزارش‌هاي عملکردي و نظارتي از دستگاه‌هاي مختلف ذي‌ربط به نمايندگي از سوي‌ مجلس شوراي اسلامي و تهيه گزارش جامع ساليانه که دربرگيرنده مسير تحولات و پيشرفت‌ها و عملکرد بخش‌هاي تخصصي کشور و گوياي وضع‌ اعمال حاکميت و مديريت در هر بخش باشد و ارائه آنها به مجلس شوراي اسلامي، بررسي و تصويب آزمايشي طرح‌ها و لوايح و همچنين تصويب دائمي اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتي يا وابسته به دولت که طبق‌ اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسي به آنها محول مي‌شود، ذکر شده‌است.موضوعي که اين روزها حرف و حديث‌هاي فراواني در موردش مطرح است، موضوع رياست کميسيون‌هاي تخصصي مجلس است.حرف و حديث‌هايي که از ساختمان مجلس به گوش مي‌رسد، نشان از رقابت جدي بخشي از نمايندگان مجلس نهم براي تصدي رياست کميسيون‌هاي مجلس دارد.
کميسيون آموزش
در حال حاضر محمدمهدي زاهدي و حسين مظفر که هرکدام سابقه مسئوليت وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و آموزش و پرورش را در کارنامه کاري خود دارند، به عنوان گزينه‌هاي مطرح براي رياست کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس که پيش از اين علي عباسپور تهراني رياست آن را برعهده داشت و نتوانست به مجلس نهم راه يابد، مطرح هستند.همچنين نام حجت‌الاسلام نبويان شاگرد برجسته آيت‌الله مصباح نيز اين روزها به عنوان يکي از گزينه‌هاي رياست براي کميسيون آموزش مطرح مي‌شود ولي بعد از انتشار خبر عضويت حدادعادل در اين کميسيون عملاً معادلات عوض شده و تقريبا مي‌توان گفت ‌احتمال رياست حدادعادل، ‌رئيس کميسيون فرهنگي مجلس هشتم بر کميسيون آموزش ‌مجلس نهم رنگ واقعيت به خود خواهد گرفت.
کميسيون اجتماعي
کميسيون اجتماعي مجلس اما سرنوشتش در هاله‌اي از ابهام است. پيش از اين هادي مقدسي رياست اين کميسيون را برعهده داشت که البته وي نتوانست به مجلس نهم راه يابد.غلامرضا مصري که سابقه مسئوليت در وزارت رفاه را در کارنامه‌اش دارد، يکي از گزينه‌هاي مطرح براي رياست اين کميسيون بود ولي عملا با عضويت وي در هيات رئيسه مجلس، مصري نمي‌تواند رياست کميسيون را برعهده بگيرد. البته از گوشه و کنار مجلس خبرهايي مبني بر قصد فاطمه رهبر براي تصدي رياست کميسيون اجتماعي مجلس به گوش مي‌رسد و البته خيلي‌ها اين احتمال را مي‌دهند که اين اتفاق بيفتد.
کميسيون انرژي
حميدرضا کاتوزيان در مجلس هشتم رئيس کميسيون انرژي بود که نتوانست به مجلس نهم راه پيدا کند.در حال حاضر تنها گزينه مطرح براي رياست اين کميسيون مسعود ميرکاظمي است که سابقه تصدي بر وزارت نفت را در کارنامه کاري خود دارد.
کميسيون اقتصادي
ارسلان فتحي‌پور، کارشناسي اقتصاد و بازرگاني از دانشگاه واحد تهران مرکز و کارشناسي ارشد امور برنامه‌ريزي از واحد علوم و تحقيقات را دارد و در مجلس هشتم هم رياست کميسيون اقتصادي را برعهده داشت. وي در مجلس نهم هم يکي از گزينه‌هاي مطرح براي رياست اين کميسيون است. البته افرادي هم چون غلامرضا مصباحي‌مقدم جزو گزينه‌هاي مطرح براي رياست اين کميسيون بودند ولي ظاهراً مصباحي‌مقدم براي عضويت در کميسيون برنامه و بودجه نام‌نويسي کرده و نمي‌تواند در کميسيون اقتصادي رئيس شود.نام افرادي همچون الياس نادران هم براي رياست اين کميسيون مطرح است که احتمال رياست وي بر کميسيون اقتصادي بيشتر از سايرين است.
‌‌ کميسيون اصل نود
حجت‌الاسلام نکونام که در مجلس هشتم رئيس کميسيون اصل 90 بود در مجلس نهم حضور ندارد، بر اين اساس نام افرادي همچون عليرضا زاکاني که نايب رئيس کميسيون 90 در مجلس هشتم بود و همچنين حجت‌الاسلام سالک که پيش از اين دبير هيات عالي گزينش کشور بود و حسينيان براي تصدي رياست اين کميسيون مطرح است.
کميسيون برنامه‌ و بودجه
در کميسيون برنامه و بودجه مجلس که يکي از کميسيون‌هاي پرطرفدار هم محسوب مي‌شود، نام افرادي همچون رضا عبداللهي که پيش از اين هم رياست اين کميسيون را برعهده داشت، براي رياست دور نهم مطرح است. بعد از نام‌نويسي مصباحي‌مقدم براي عضويت در اين کميسيون نيز نام وي به عنوان يکي از گزينه‌ها جهت تصدي رياست اين کميسيون مطرح شد.همچنين برخي از احتمال رياست تاج‌گردون و احمد توکلي که سوابق اجرايي همچون وزارت کار و نيز رياست مرکز پژوهش‌هاي مجلس در دور هشتم را بر عهده داشت، براي رياست کميسيون برنامه و بودجه خبر مي‌دهند.
کميسيون بهداشت
کميسيون بهداشت مجلس هم دو وزير بهداشت را در مجلس هشتم داشت ولي حسينعلي شهرياري رئيس آن شد که با وجود حضور سيدعليرضا مرندي و مسعود پزشکيان که هر دو سابقه وزارت بهداشت را داشته و گويا علاقه‌اي به رياست کميسيون بهداشت مجلس ندارند، احتمالا در مجلس نهم هم همچنان شهرياري رياست آن را برعهده بگيرد.
کميسيون صنايع و معادن
سيدحسين هاشمي، نماينده مردم ميانه در مجلس هشتم رئيس کميسيون صنايع بود که در مجلس نهم نتوانست حضور داشته باشد. در حال حاضر نام افرادي همچون سليماني که سابقه وزارت ارتباطات را در کارنامه خود دارد و همچنين رضا رحماني که پيش از اين نايب رئيس کميسيون صنايع بود براي رياست اين کميسيون در دوره نهم مطرح است. برخي افراد هم از احتمال حضور ايرج نديمي، مهرداد بذرپاش و نعمتي جهت رقابت براي رياست کميسيون صنايع خبر مي‌دهند.
کميسيون عمران
علي‌اکبر آقايي که در مجلس هشتم رياست کميسيون عمران را برعهده داشت، در مجلس نهم هم يکي از گزينه‌هاي مطرح براي رياست اين کميسيون است. البته سيدمهدي هاشمي که سابقه معاونت عمراني شهرداري تهران و معاونت وزارت راه را نيز در کارنامه خود دارد، از ديگر گزينه‌هاي مطرح براي رياست اين کميسيون است.
کميسيون فرهنگي
کميسيون فرهنگي مجلس هم از جمله کميسيون‌هاي تأثيرگذاري است که با کوچ حدادعادل به کميسيون آموزش خيلي وضعيت رياستش معلوم نيست. برخي‌ها مي‌گويند شايد روح‌الله حسينيان به رياست اين کميسيون برسد، برخي ديگر هم از احتمال حضور افرادي همچون شجاعي‌کياسري و احمدرضا دستغيب که پيش از اين سابقه عضويت در هيات رئيسه اين کميسيون را دارند، براي رقابت جهت رياست اين کميسيون خبر مي‌دهند.
کميسيون قضايي و حقوقي
کميسيون قضايي مجلس هم پيش از اين و در دوره مجلس هشتم توسط علي شاهرخي اداره مي‌شد ولي شاهرخي نتوانست وارد مجلس نهم شود، بر همين اساس نام الله‌يار ملک‌شاهي که رئيس کميسيون تحقيق مجلس هم شده به عنون مطرح‌ترين گزينه براي رياست اين کميسيون عنوان مي‌شود. البته برخي‌ها هم از احتمال حضور موسي غضنفرآبادي براي رياست اين کميسيون خبر مي‌دهند.
کميسيون کشاورزي
عباس رجايي، رئيس کميسيون کشاورزي مجلس هشتم هم به عنوان تنها گزينه براي رياست کميسيون کشاورزي در مجلس نهم مطرح است.
کميسيون امنيت ملي
رقابت در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شايد در دوره نهم ميان بروجردي، جلالي و اسماعيل کوثري شکل بگيرد، چراکه ‌خيلي‌ها مي‌گويند بروجردي همچنان رئيس کميسيون امنيت ملي خواهد ماند ولي برخي ديگر هم از احتمال حضور کاظم جلالي و اسماعيل کوثري براي رقابت با وي خبر مي‌دهند.
کميسيون اصل 44
حميدرضا فولادگر که رئيس کميسيون اصل 44 در مجلس هشتم بود، احتمالا در مجلس نهم هم در همين سمت باقي بماند.
کميسيون شوراها!
کميسيون شوراهاي مجلس هم که در دوره هشتم توسط روح‌الله حسينيان اداره مي‌شد، معلوم نيست که در اين دوره توسط چه کسي اداره شود.برخي از احتمال حضور سيدمهدي هاشمي که سابقه سرپرستي وزارت کشور را در کارنامه‌اش دارد، براي تصدي پست رياست اين کميسيون خبر مي‌دهند و برخي ديگر هم از احتمال حضور کريمي قدوسي، نماينده مشهد و منصور آرامي که پيش از اين شهردار بندرعباس هم بود، براي تصدي پست رياست کميسيون شوراها مي‌گويند.البته تمام مسائل ذکر شده تنها در حد گمانه‌زني است و بايد منتظر ماند و ديد که منتخبين مجلس براي عضويت در کدام کميسيون‌ها ابراز تمايل مي‌کنند و درنهايت بعد از شکل‌گيري کميسيون‌هاي تخصصي نظر اعضاي کميسيون‌ها جهت رياست روي چه کسي خواهد بود.


منبع:ابتکار نیوز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا