در شرايطي که از ابتداي سال جاري به دلايل متعدد از جمله افزايش نرخ ارز، عدم حمايت سيستم بانکي از نظام توليد و مشکلات ناشي از اجراي هدفمندي، قيمت کالاها رو به افزايش نهاد، برخي خبرها از رواج زيرميزي براي دريافت ارز 1226 توماني در کشور حکايت دارد.
به گزارش مهر، امسال، سال رقابت بود؛ رقابتي که از ابتداي سال سرسختانه وارد ميدان و بازار شده و اگرچه هم اکنون تلاش بازيگران آن به اوج رسيده و رو به افول دارد اما همچنان رقابت باز وجود دارد. اما اين بار رقابت بر سر سبقت گرفتن در حمايت از توليد ملي، جهاد اقتصادي يا همت مضاعف براي حمايت از کار و سرمايه ايراني نبود بلکه ماراتني براي بالا رفتن قيمتها از ابتداي سال شکل گرفته بود. از ابتداي سال جاري به دلايل متعدد از جمله افزايش نرخ ارز به صورت رسمي و غيررسمي، عدم حمايت سيستم بانکي از نظام توليد کشور و درنهايت، مشکلات و مسائل تورمي ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، قيمت کالاهاي اساسي مورد نياز مردم رو به افزايش نهاد و درنهايت، کار به جايي رسيد که صداي همه درآمد. چه آنهايي که خود به خريد مي‌روند و از حال و روز بازار مطلع هستند و چه کساني که شايد سال به سال به خريد نرفته و يا ماه‌ها از حرکات موزون قيمتها خبر ندارند. به هرحال بعد از برنامه‌ريزي‌هاي متعدد وزارتخانه‌هاي جهادکشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تامين کالاهاي مورد نياز مردم و بازگشت آرامش به بازار، گويا برخي از دستگاه‌هاي دولتي هنوز علاقه‌اي ندارند که قيمت کالاها در بازار کاهش يابد و اگرچه همه از عملکرد آنها نالان و ناراضي هستند اما باز هم با افتخار سر خود را بالا مي‌گيرند، آمار اعلام مي‌کنند و با قدرت از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌گويند.
وعده‌اي که هم عملي شد و هم نشد!
در اين ميان مهدي غضنفري، وزير صنعت، معدن و تجارت که به نوعي سکاندار بازار هم به شمار مي‌رود، به ميدان آمد و وعده داد که تا پايان ارديبهشت ماه با تمهيدات صورت گرفته از سوي دولت، قيمتها رو به کاهش مي‌گذارد. بخشي از وعده او عملي شد و بخشي ديگر همچنان مردم را در انتظار نگه داشته است.البته او معتقد است که سيستم بانکي بايد همراهي بيشتري داشته باشد، چراکه مصوبات مناسبي از دولت براي حمايت از توليد و تنظيم بازار بيرون مي‌آيد که متاسفانه در پيچ و خم‌هاي اداري گم مي‌شود و زمينه‌اي براي اجرا نمي‌يابد. نمونه آن نيز تخصيص ارز به واردکنندگان کالاهاي اساسي و مواد اوليه بخش توليد بود که اگرچه دولتي‌ها به خصوص مسئولان بانک مرکزي اعلام مي‎‌کنند که ارز مورد نياز را فراهم خواهند کرد، اما در عمل تاکنون دست هيچ توليدکننده اي به اين ارزها به راحتي نرسيده‌است.
رواج زيرميزي در بانک‌ها
يکي از توليدکنندگان گفت: دريافت ارز 1226 توماني افسانه‌اي بيش نيست و تاکنون هيچ يک از توليدکنندگان نتوانسته‌اند بدون اينکه رئيس شعبه بانک يا برخي معاونان را راضي کنند، در اولويت براي دريافت ارز دولتي قرار گيرند.وي مي‌افزايد: صحت اين مطلب را هم توليدکنندگان مي‌دانند و هم مديران بانکي به خوبي به آن واقفند، چراکه به خصوص در پايتخت که حجم عمده‌اي از تجارت کشور را با داشتن بيشترين کارت بازرگاني صادره در خود جاي داده است و بيشترين مراجعه را نيز به شعبات بانکي براي دريافت ارز 1226 توماني دارد، اين در شرايطي است که برخي مديران شعبه با دريافت مبالغي، حاضر مي‌شوند که برخي تجار را در اولويت دريافت ارز قرار دهند.اين توليدکننده که خود واردکننده مواد اوليه هم هست، مي‌گويد: در واقع، دست توليدکنندگان تا به حال به ارز 1226 توماني نرسيده است و اگر هم اين اتفاق افتاده باشد، حتما ارز را کمتر از 1230 تومان نخريده اند.
دستوراتي که فقط کاغذبازي است...
يکي از واردکنندگان کالاهاي اساسي کشور در اين رابطه مي‌گويد: در برخي مواقع توافق با صادرکنندگان بيشتر از توافق با مديران بانکي با صرفه است، اگرچه صادرکنندگان ارز را حداقل با قيمت 1400 تومان مي‌فروشند اما به راحتي ارز بين دو طرف مبادله مي‌شود، در حالي که اگر قرار باشد ارز دولتي از بانکها دريافت شود، علاوه بر اينکه به اصطلاح بايد دم مدير بانک را ديد، بايد هزينه‌هاي بسياري از جمله زمان و ريال را بايد خرج کرد تا بتوان ارز دولتي گرفت.وي مي‌افزايد: دستوراتي که از سوي برخي‌ها صادر مي‌شود، تنها کاغذبازي است و کسي حرف آنها را در سطوح پايين‌تر نمي‌خواند، در حالي که اگر شما حاضر باشيد مبلغي خرج کنيد تا برخي‌ها را ببينيد، حتما مي‌توانيد به راحتي به ارز 1226 توماني هم دسترسي پيدا کنيد.به هرحال به نظر مي‌رسد زماني که تجار و واردکنندگان کالاهاي اساسي اين نکات را مطرح مي‌کنند و دسترسي به ارز را يک رويا مي‌دانند حال و روز بازار نبايد بهتر از اين باشد. اين در شرايطي است که مسئولان نيز با توجه به همين وضعيت، بايد برنامه‌ريزي‌هاي خود را صورت دهند و به منابعي همچون ارز دولتي و موارد اين‌چنيني، اکتفا نکنند.



منبع

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا