یزدفردا:پیشرفت‌های بشر در عرصه كامپیوتر، اینترنت و دوربین‌های عكاسی و فیلمبرداری، مثل تیغ در دست جراح یا جانی، معمولا به دوراهی جنبه‌های خوب و كاربردهای بد می‌رسد.


از همین رو، یكی از خبرهایی كه گهگاه در عرصه اینترنت یا بر زبان دستفروشان شایع می‌شود، لینك‌ها یا زمزمه‌های حاكی از نشر عكس‌ها و فیلم‌های خانوادگی و خصوصی افراد در محیط‌های خاص یا حتی عمومی است. بخشی از ترفندهای شیادان با دقت نظر و تغییر فكر خودتان خنثی می‌شود:

دوربین لپ‌تاپ یا موبایلتان ممكن است از سوی هكرها به دوربین مخفی صحنه‌های زندگی شما تبدیل شود! اگر از برنامه‌های آنتی‌اسپای استفاده نمی‌كنید و اطلاعی درباره روش تنظیم این دوربین‌ها ندارید، با یك تكه برچسب كاغذی كوچك روی آن را بپوشانید و فقط در مواقع لزوم آن را بردارید.

عادت كنید موبایل‌های تك‌دوربین را از سمتی روی میز بگذارید كه میز حكم مانع را پیدا كرده، دوربین به سمت آن قرار گیرد.

نه در همه جا، ولی گاهی آینه‌های استفاده شده در برخی اتاق‌های پرو لباس، رختكن حمام و... ممكن است از سوی دیگر شفاف باشد و دوربینی پشت آنها در حال تصویربرداری.

برای تشخیص این آینه‌ها، صاف در مقابل آن بایستید، آرنجتان را به پهلو بچسبانید و نوك انگشت‌تان را بر سطح آینه بگذارید. آینه‌هایی كه از پشت جیوه‌‌اندودند، محل اتصال انگشت و بازتاب تصویر را با فاصله نشان می‌دهند.

اگر سرتان را به آینه نزدیك كنید نیز تصویر پشت آینه به انگشت‌تان نزدیك شده، دوتایی یا تار دیده می‌شود؛ اما در آینه‌هایی كه به جای پشت، رویشان با لایه‌ای نازك پوشیده شده و از آن سو قابل ديد هستند، بازتاب تصویر مماس و چسبیده به انگشت شماست.

نگاه و ذهنیت خود را به این مسائل اصلاح كنید تا بازار شیادان را برای آنچه خود شما هم انجام می‌دهید (استخر، حمام، پرو لباس و...) پُر سكه و نان و آبدار نكرده باشید.

به یاد داشته باشید تكنولوژی دوربین‌های كوچك و مخفی به گونه‌ای پیشرفت می‌كند كه ممكن است خود شما یا اعضای خانواده‌تان هم روزی طعمه تله سوءاستفاده‌گران شوید. آرزو نمی‌كنید ای‌كاش كسی به تماشای این موارد اهمیت نمی‌داد تا آبرویتان حفظ شود؟
جام جم آنلاين

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا