آيت الله اعرافي با بیان این که یکی از این توطئه‌های غرب، اختلاف اندازی علیه مسلمانان است، افزود: «افغانستان، پیشگام مجاهدت و مقاومت و وحدت در راه خدا است. شورای اخوت اسلامی این کشور را می توان پیشگام در این امور توصیف کرد».

به گزارش خبرنگار یزد فردا به نقل ازمركز خبر و اطلاع­رساني جامعه المصطفي، آیت الله اعرافی، در دیدار شورای اخوت اسلامی افغانستان که در سالن شهیدین مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، با بیان این که جامعةالمصطفی با نگاه فرامنطقهای، در بسیاری از مراکز آموزشی خود، شیعیان و اهل تسنن را با مبانی اسلامی آشنا میسازد، گفت: «المصطفی پذیرای 25 هزار دانشجو از 120 ملیت جهان است. وجود هزار مدرسه علمیه شیعیان و صدها مدرسه علمیه اهل سنت، فضای علمی در خور توجهی را در ایران فراهم کرده است».

آيت الله اعرافي با بیان این که یکی از این توطئه‌های غرب، اختلاف اندازی علیه مسلمانان است، افزود: «افغانستان، پیشگام مجاهدت و مقاومت و وحدت در راه خدا است. شورای اخوت اسلامی این کشور را می توان پیشگام در این امور توصیف کرد».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به احیاء تمدن اسلامی در جهان، اظهار داشت: «توجه به نسل جوان امت اسلامی و پرورش درست آنها، نگاه عقلانی و علمی و تولید علم در کنار مجاهدت، انقلابی بودن و بیدار بودن در مقابل آسیبها و توطئهها از وظایف افرادی است که دغدغه گسترش فرهنگ اسلامی در افغانستان دارند».

آیت الله اعرافی، با اظهار این که پیشرفتهای علمی ایران در سالهای اخیر، متعلق به جهان اسلام است، ابراز نمود: «چهار و نیم ملیون دانشجو در بیش از دوهزار دانشگاه، در هفتصد شهر ایران مشغول تحصیل هستند. وجود ده هزار هیئت علمی، یک و نیم میلیون دانشجو در صدها رشته تحصیلات تکمیلی، صد مرکز تحقیقاتی در علوم جدید مانند نانو، بیش از پانصد مجله علمی- پژوهشی و صدها رشته جدید در دانشگاههای کشور، ایران را به درجهای ممتاز در مجامع علمی جهان تبدیل کرده است».

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به توجه جهانیان به مبانی اسلام، خاطرنشان کرد: «اکنون، زمان شکوفایی اسلام فرا رسیده است، اسلام پایهگذار علوم جدید و پیشین فراوانی است و در این راه، دانشمندان اسلامی باید از هرگونه جهاد علمی دریغ نکنند».

وی با بیان این که با ظهور و درخشش اسلام، تعامل خاصی با غرب پایهریزی شد، خاطرنشان کرد: «مسلمانان صدر اسلام، پایهگذار و علمدار تأسیس علوم جدید بودند و به دور از هرگونه برخورد ناروا با دشمنان خود، اسلام را به دروازههای اروپا رساندند».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره رنسانس را دوره غارت دستاوردهای اسلامی توسط اروپاییان عنوان کرد و ابراز داشت: «در این دوره، دانشمندانی مانند کانت و هگل غرب را قدم به قدم به جلو بردند و مسلمانان نیز به دلیل ضعفهای درونی خود مانند اختلافات، غفلت، سستی و دنیاطلبی به عقب رفتند. این برهه از تاریخ، دوران تلخی را برای اسلام رقم زد که هم اکنون نیز ادامه دارد».

رئیس جامعةالمصطفی افزود: «در این قسمت از تاریخ اسلام، مسلمانان عقب افتادگی از علوم روز را تجربه کردند و دولتهای اسلامی ساقط شدند و تفرقه و اختلافات بسیاری در بین آنها ایجاد شد. ابهت و تفکر غربی که عقیده بر خارج کردن دین و بنا نهادن سکولاریزم داشت، مسلمانان را تحت شعاع خود قرار داده بود».

وی با بیان این که غربیها بر این باورند که عصر دین به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: «اکنون، مسلمانان دوباره متولد شدهاند و همانند صدر اسلام معادله چندین قرن را تغییر دادهاند و گروههای اسلامی مانند حماس فلسطین، حزبالله لبنان و گروههای اسلامی افغانستان در حال برافراشتن پرچم اسلام و عدالتخواهی در کشورهای خود هستند».

رئیس جامعةالمصطفی، پیدایش انقلاب اسلامی ایران و پیروزی مجاهدان افغانستان بر ارتش سرخ را از نمادهای بارز این جریان نو دانست و اظهار کرد: «در گذشته، غرب حتی نام اسلام را نیز نمیآورد و مبارزان اسلامی نیز با اسم اسلام به مبارزه نمیپرداختند. اما اکنون، همه افتخار میکنند که برای اسلام وارد صحنه شوند».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز این که در حال فاصله گرفتن از دوران رونسانس هستیم، عنوان کرد: «اکنون، جهان تغییر کرده و تمدن اسلامی شکل گرفته است که یکی از ارکان مهم آن شهر مقدس قم است».

آیت الله اعرافی، اضافه کرد: «در پنجاه سال قبل، حضرت امام(ره) شعار وحدت مسلمین را فریاد کشیدند، به گونهای که برای سخنرانیهای روشنگرانه خویش در معرض اعدام نیز بودند، اما همواره کلماتی مانند اسلام، قرآن و فلسطین از ایشان شنیده میشد».

رئیس جامعةالمصطفی با اظهار این که در پرتو انقلاب اسلامی، رویکردهای علمی رو به پیشرفت شکل گرفت، بیان کرد: «پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم جهان در مقابل زورگوییهای استکبار ایستادهاند. مسلمانان بدانند که اگر در موضوع کشورهایی مانند فلسطین یک قدم کوتاه بیایند، آمریکا دست آنها را نیز می­بوسد».

وی نقش علما و متفکران اسلامی را در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارای اهمیت عنوان و اظهار کرد: «ملت-های اسلامی، دارای ظرفیتهای بارزی همچون تمدنسازی، هوش بالا و و منابع طبیعی مانند ذخایر معادن و انرژی هستند. بیش از پنجاه کشور اسلامی در جهان وجود دارد که در مناطق حساسی از جهان قرار دارند. پراکندگی مسلمانها در جهان، خود ظرفیتی برای گسترش اسلام شمرده میشود».

آیت الله اعرافی، با اشاره به شروط ایجاد تمدن جدید اسلامی در جهان، یادآور نمود: «باید نگاهی تمدنی و فرامذهبی و فراملیتی به جهان اسلام داشته باشیم. برای تحقق این آرمان، نمیتوان از نخبگان ایرانی یا مصری یا ترکیهای به تنهایی استفاده کرد، بلکه باید با هوشمندی و وحدتگرایی، در عمل شاهد تعامل نخبگان کشورهای اسلامی باشیم».

گفتنی است که در پایان این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین محامی، رئیس مجتمع آموزش عالی فقه و نماینده جامعهالمصطفی در افغانستان، در خصوص بخشهای مختلف مجتمع، نمایندگی جامعه المصطفی در افغانستان و تفاهم‌نامههای ایجاد شده المصطفی با مراکز علمی افغانستان توضیحاتی را ارائه نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا